Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen helt.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen helt.

Inlägg av TomasL »

Har noterat att när jag ansluter till jobbets VPN-server så går all internetanslutning via denna.
Finns det någon inställning eller liknande man kan göra för att förhindra detta.

Jag vill ju naturligtvis bara komma åt grejjorna på jobbet, den normala internetanslutningen hade jag velat vara kvar som den är.
Os, tja det gäller alla nu giltiga Windowsversioner, och troligen Linux också (man kan iofs med synnerligen avancerad routing i Linux koppla en vpntunnel öppnad i en maskin till en annan maskin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av Glenn »

Det är ju det som är själva grejen med ett VPN, om du bara vill komma åt saker så bör du ju ansluta till dessa på ett annat (säkert) sätt, VPN används ju just när du verkligen vill ha "allt" från den andra burken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av TomasL »

Jo jag vet att det är så, funderade på om det finns någon väg runt det.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av farskost »

I openVPN skiljer det en rad i konfigurationsfilen på klienten om all eller bara nödvändig trafik ska gå över VPN. Har för mig att det ena läget kallades bridgeing och det andra routing, bridgeing skickar allt och routing skickar selektivt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av TomasL »

Nu kör jag iofs den inbyggda klienten i Windows.
Näväl, det är inte så ofta jag är uppkopplad via VPN i flera dygn, får leva med dålig anslutningshastighet, tills filöverföringarna är klara.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av LHelge »

Det kan vara bra att skicka all trafik via VPN ibland. När jag sitter på öppna nätverk på t ex hotell så VPN:ar jag alltid hem.

.
Belgarion
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 december 2014, 01:08:44
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av Belgarion »

Det du vill åt brukar kallas split-tunneling (åtminstone i ciscoutrustning), och är något som ställs in på den gateway man ansluter till.

Du nämnde dock att du använder den inbyggda klienten i windows och då kan man stänga av default route inställningen på följande sätt:
Gå in på inställningar på nätverksanslutningen för din VPN
-> Fliken networking
-> Markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)
-> Tryck properties
-> Tryck advanced
-> Bocka ur "Use default gateway on remote network"
-> Eventuellt även bocka ur "Disable class based route addition", men du bör inte få nån defaultroute den vägen, man brukar bara använda class based routes för split tunneling.

Nu då du ansluter kommer inte få nån route alls ifall inte splittunneling är uppsatt i burken där du anslutet.
För att lägga till route, starta cmd som administratör, och kör route add x.x.x.x/yy z.z.z.z
Byt ut x.x.x.x/yy till det subnet du behöver åtkomst till och z.z.z.z till ip på tunnelinterfacet.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur undvika att en VPN anslutning tar över routingen hel

Inlägg av Nerre »

En VPN-klient skapar ett virtuellt nätverksinterface, och sätter sen det interfacet som default gateway. Men det går utmärkt att sätta upp routing-regler som gör att bara viss trafik går via VPN.

De flesta VPN-klienter brukar ha en ruta där man kan skriva in vilka nätverk som ska routas via VPN och vilka som inte ska det. Men om den rutan inte finns så får man ändra routing-reglerna själv (med script/BAT-fil).
Skriv svar