RCA hub m. Dioder

Berätta om dina pågående projekt.
Tobbski
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mars 2017, 01:39:14

RCA hub m. Dioder

Inlägg av Tobbski »

Hej på er alla
Ska till att bygga en RCA hub m. dioder som anger att signalen går fram/är aktiv. Är det ett måste att ha en strömkälla för att signalen skall drivas fram och kunna blinka vid användning?

Samt hur skulle en sån ritning se ut i sådana fall?
Bifogar en ritning på RCA hubben där jag ej inkluderat dioder eller strömkälla eller motstånd, isf få ni gärna fylla iden komplett för att hjälpa mig med hur det skall se ut.

Tacksam för svar
Tobias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av TomasL »

Du måste isolera samtliga in och utgångar från varandra med en förstärkare på varje in resp utgång.
Sedan behöver du en förstärkare för att driva dioderna på varje enskild in resp utgång.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av SM6XUN »

Precis som TomasL säger så behöver du buffra signalen annars blir det bara en mix av alla ingångar :)
Du behöver minst en dubbel opamp per ingång, en till indikatorkretsen och en som isolerar inkommande signal från resten av bygget.

exempel på audioindikator som borde duga fint: http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... io_ind.htm
notera att kondensatorn (10µF) efter dioden styr hur länge dioden är tänd efter signal, du har ju alltid lite "dö-tid" i musik.
Tobbski
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mars 2017, 01:39:14

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av Tobbski »

Oki tack ska se vad jag kan åstakomma
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... eller sätta en omkopplare och då kanske du kan ha en kontakt extra till lysdioderna.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av SM6XUN »

Soundbrigade!! ...då blir det ju inte massa avancerad elektronik ju! :shock:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här vare ingen elektronik:

Bild
Tobbski
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mars 2017, 01:39:14

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av Tobbski »

Soundbrigade: om jag vill utesluta "input selectorn" och köra med dioder så blire ju att man måste ha en strömkälla om jag förstått det rätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag uttrycker det så här: Du kan visserligen koppla ihop alla utgångar på dina signalkällor MEN det funkar djäkligt illa. Det har någon redan redogjort för.
Alltså för en korrekt och problemfri funktion kan du bara koppla EN ingång i taget till utgången (om du inte använder en mixer).
Det går ju att med elektronik känna av om det kommer en signal på en ingång och tända upp en lysdiod, men det kräver att du isolerar ingångarna från varandra och styr inkoppling med .... ELEKTRONIK!

Men enklare är att göra som på bilden jag bifogade - använda en omkopplare och ta en som har ytterligare en uppsättning switchar och koppla dessa till lysdioder. LEDarna, däremot kräver kräm för att lysa och det går ju att fixa med ett batteri, eller en liten nätdel, t ex en väggvårta.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av MiaM »

SM6XUN skrev:Precis som TomasL säger så behöver du buffra signalen annars blir det bara en mix av alla ingångar :)
Du behöver minst en dubbel opamp per ingång, en till indikatorkretsen och en som isolerar inkommande signal från resten av bygget.
Nja, det räcker med en enda dubbel opamp för att bygga mixfunktionen för ingångarna, och om signalkällan som ska driva utgångarna är stark nog så kan den vara helt passiv. Men det vore bra med en buffert där med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av TomasL »

Brigaden, jag fattrade det som så att TS vill att LEDarna tänds när det ligger signal på ingångarna/utgångarna.
Då behövs det lite elektronik för att lösa det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är lite som "hönan och ägget", tycker jag.

Om vi allra först exkluderar detta med hopkopplade ingångar och sedan tittar på vilken funktion man vill ha ser jag två möjligheter:
1) Aktiv inkoppling av valfri ingångssignal och indikering på en panel. Omkopplingen sköts med ómkopplare med eller utan elektronik.
2) Inkoppling av valfri ingångssignal, där signal in styr inkopplingen. Alltså en avkännare för ingångssignal som kopplar in resp ingång. Komplicerat och lite grann gjort för att trassla; vad händer med signal på två ingångar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RCA hub m. Dioder

Inlägg av TomasL »

Gissar att TS vill ha manuell inkoppling med visning av signal.
Skriv svar