Köpa Windows 10-licens.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

Planerar att bygga mig en ny PC. Har en W7-licens jag tänkte använda men såg att Microsoft inte har för avsikt att stödja de nya Kaby Lake processorerna fullt ut i W7. Så....Windows 10 får det väl bli.

Att köpa W10 Pro (OEM) på DVD från Komplett kostar 1690:-
Men så finns det sidor som t.ex PC-MAC Servicecenter Hellerup som tar 885:-, Gamer Nation som tar 869:- eller Lizengo som tar 795:- för en licens.

Men är det äkta/riktiga nycklar eller är det nått fuffens?

Man kan ju tänka sig att när det verkar för bra för att vara sant så är det oftast så men jag litar 100% på Komplett och de tar, som sagt, 1690:- (och då är det en fysisk produkt) medan det kostar 2599:- i Microsoft Store (för en nerladdningsversion) så jag vet inte riktigt VAD jag ska tro.

Någon som köpt Windows-licens på det viset, företrädesvis från något av ovanstående ställen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

I MS-Store kan du inte köpa OEM-versioner, utan det är fullversionen, därav en dyrare prislapp.
Sedan är det väl så att de låga priserna handlar om utförsäljning/kampanjer osv.

OEM-versionen är låst till första datorn den installeras på, och det kan strula vid framtida hårdvaruuppdateringar.
Retail-Versionen är inte låst, utan kan flyttas till annan dator, eller uppgraderad dator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns fortfarande minst tre sätt att uppgradera och få en riktig Windows 10-licens, även om Microsoft officiellt sett säger att det inte går.

När det gäller licens på papper vs digital licens så har det alltid varit billigare att beställa en pappskiva, det gäller Office, Windows, Antivirusprogram osv. Det beror på att olika butiker konkurrerar om priset för den fysiska licensen.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

Tack för svar!
Så priset i Microsoft Store är för "full-version" kontra just OEM på de andra ställena, det förklarar skillnaden (fast Komplett tar 2290:- för retail-version på USB vilket fortfarande är billigare än direkt från MS). Jag är införstådd med "begränsningarna" i OEM-versionen och är till freds med dom om priset är 1/3 av retail.

Jag har alltså en oanvänd W7 Pro licens jag köpte via dig mrfrenzy. Frågan är om jag vill "offra" den genom att "uppgradera" den till W10. Om jag kan köpa en W10-licens för ~800:- så är svaret nej.

Så frågan kvarstår, är det riktiga och äkta OEM-licenser de här företagen säljer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Ja det är det med största sannolikhet, någon av dem var ju dessutom MS-Partner.
Naturligtvis är MS dyrare än andra ÅF, då dessa ÅF nog hade blivit rejält förgrymmade annars.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av netrunner »

Du kan köpa en begagnad licens på Ebay. Licensen kommer officiellt från någon återvinningsfirma.

35kr här ... men det finns många andra för ungefär samma pris.

http://www.ebay.com/itm/332152537533

Funkar bra på min dator...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Nej det kan man egentligen inte, då det är ett brott mote EULAn.
Men visst försöka duger väl.
Risken är stor att man helt plötsligt får upp en ruta med "Icke giltig licens"
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Glenn »

Frågan är ju om microsoft ens KAN kontrollera det ? ..och framförallt, gör dom det ?

Å andra sidan, ska man ändå bryta mot licensvillkoren kan man ju legalt sett[1] lika gärna köra en 100% piratkopia, om man bortser från att det är jobbigare vid uppgraderingar osv.


[1] Råder iofs delade meningar ifall det är lagligt att sälja begagnade licenser i EU.



..jag undrar f.ö om den W10-licensen jag förutseende nog kvitterade ut genom dreamspark precis innan jag bytte jobb kommer att fungera den dagen då W7 slutar att supportas och jag faktiskt ser en anlening att använda den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Just OEM-licenserna är väl lite problematiska iom att de i princip är låsta till en specifik fysisk dator.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Glenn »

Det kräver ju bara ett telefonsamtal till microsoft för att ordna det, förr iaf, inte lika säker på hur det blir med "moderna" datorer som har OEM-licens i BIOS hur det nu funkar.

Microsoft kan ju som sagt själva inte svara på vilken del av datorn licensen låser på..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Jo det är rätt väl dokumenterat.
När det gäller OEM, så kan man byta vad som helst UTOM moderkortet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av Glenn »

Vi har diskuterat detta innan, och på ett tidigare jobb hade vi den diskussionen med microsoft, dom kunde INTE svara.. man frå till exempel byta moderkort och ha samma licens..

Diskussionen gick i stil med

men i vilken del sitter licensen ?
- det är själva datorn
men vilken del av datorn ?
- ingen specifik del, men systemets id måste vara detsamma
Nätverkskretsen då, a la unixws ?
- neeej..
moderkortet ?
- Njä, du får byta moderkort, det kan ju gå sönder
lappen med licensnyckeln på då ?
- Nä, den är mer information
Men vad får vi inte byta ?
- Du får väl byta allt bara du gör det som reparation
så om jag byter till en bättre del så gäller inte licensen
- Jooo..
Men om jag byter moderkortet mot ett nyare ?
- ja det är okej
Ifall det inte är trasigt då ?
- du kan ju uppgradera, det är okej
..Och sen byter jag alla andra delar också..
- Nää, då bygger du ju en ny dator
Jaha, men var går gränsen, vad får jag byta
- det finns ingen specifik gräns
Så jag kan byta alla delar
- Nej.. då blir det ju en ny dator
Men moderkortet är okej..
- ja
Och sen byter jag grafikkort
- ja det är okej
och uppgraderar till en snabbare CPU
- visst
Och byter minnena och hårddisken
- Ja....
Men då har jag ju bytt datorn ?
- Njäää det är ju samma dator egentligen
Så det är själva chassit som är grejen
- Njae..
Så det är okej att byta chassit också, och alla andra delar
- Njae, inte om det blir en ny dator
Men vilken del får jag inte byta då ?
- Ingen specifik del
så om jag byter alla delar en efter en så är det okej
- i princip ja
Även om jag har bytt alla delar efter ett tag ?
- Njaee joo det är det väl
hur lång tid måste man vänta då ?
- det finns ingen specifik tid
så jag kan byta hela datorn samtidigt ?
- nej
men om jag byter del för del
- ja då är det okej
men inte för snabbt ?
- njaee..

Det var ganska roligt att höra på faktiskt. Microsoftmänniskorna kunde inte heller hänvisa till ett dokument där det stod i klartext. Men om du vet bättre så kan du ju länka till den dokumentationen, microsoft i sverige borde ju läsa den isåfall.

Slutsatsen blev iaf att vi tolkade det som att man kunde flytta licenserna precis som man ville bara man använde dom på ett ställe itaget.
hela diskussionen blev dessutom överflödig några år senare när vårat nya avtal med microsoft istället angav att vi fick köra vilken version som helst av windows på en dator som var såld med windows från början, vilket gjorde att vi först började köpa in datorer med W98eng, och sedan XP eng, då dessa var billigast, sen uppgraderade man till det man ville köra.

Faktum är att även linuxmaskinerna köptes med detta, av flera skäl, men framförallt att workstations inte kunde köpas utan OS, och servrar var billigare med windows än med linux, sen installerade man om dom till vår kraftigt kustomiserade linux ändå så det spelade ingen roll, speciellt inte som att vi hade ett stort avtal med redhat om licenser ändå, och inte ville ha några strölicenser förutom det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av lillahuset »

Och så undrar vissa vad man har emot proprietär mjukvara. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av TomasL »

Det var en rätt korkad diskussion, eftersom det finns en KB som beskriver hur det fungerar.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Windows 10-licens.

Inlägg av H.O »

Alltså problemet är ju att det verkar finnas väldigt många sanningar (åsikter, erfarenheter, hörsägen, whatever) och alla verkar vara lika sanna/falska.
När det gäller OEM, så kan man byta vad som helst UTOM moderkortet.
Har du möjligtvis någon lank (t.ex KB'n du nämner) där detta står uttryckligen?

Här beskriver MS hur man reaktiverar W10 efter att gjort betyande hårdvaruförändringar, t.ex bytt moderkort men de nämner over huvud taget inte VILKEN typ av licens de pratar om vilket KAN tolkas som att det inte har betydelse.

Här är en annan länk som bland annat säger
Previously, if your installation of Windows 10 lost its activation due to a hardware change, you would have to go through the tedious process of contacting Microsoft customer support to re-activate, which is not an ideal solution.

However, Microsoft is now simplifying the process. Beginning with the Windows 10 Anniversary Update, you can link your Microsoft account (MSA) with the Windows 10 digital license on your device. The new feature allows you to access the Activation Troubleshooter quickly to re-activate your free upgrade copy of Windows 10.
Och så har vi en MS Blog från Juni 2016 där det står:
Activation Improvements: We’ve received feedback from Windows Insiders who have run into activation issues on Genuine Windows devices after making changes to device hardware such as replacing a hard drive or motherboard. As part of the Windows 10 Anniversary Update and starting with this Insider Preview build, we’re introducing the Activation Troubleshooter that will help you address most commonly encountered activation issues on Genuine Windows devices including those caused by hardware changes.
I EBAY annonserna står det att det man köper är ett defekt moderkort med tillhörande W10-licens, som man sedan "flyttar" till sin enhet och de påstår (såklart) att det är "helt i sin ordning" - allt för 40:-
Och så undrar vissa vad man har emot proprietär mjukvara.
Tillför inte ett dyft till tråden men tack för försöket.
Skriv svar