LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

Funderar beställa hem ett par såna från Aliexpress, de verkar ha ganska imponerande räckvidd.
https://lowpowerlab.com/forum/rf-range- ... range-test!/
http://jdesbonnet.blogspot.fi/2014/12/e ... gital.html


CC1101 (433 MHz) med 20dBm som jag har nu orkar bara just och just ge kontakt från garaget (Faradays bur av korrugerad plåt). NRF24L01+PA+LNA funkar inte alls (2.4 GHz), inte ESP8266 heller även om min gamla ThinkPad X40 får kontakt till Wifi i lägenheten.

Har nån testat dessa eller andra LoRa-moduler?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av Borre »

Jag kör med RFM69W 433MHz (inte HW alltså) och dessa fungerar mycket bra! De betecknas inte som LoRa men det spelar väl mindre roll, RFM95 gör det däremot.

Har dessa lite överallt här hemma, allt från sensorer ute till sensorer sittandes på elmätarna. Inga problem alls med räckvidden trots flera betongväggar och tvärs genom huset på tre våningar, och då använder jag bara nån billig antenn från ebay, tunn ledare i en spiral.

Provade först NRF24 och dessa är inte ens i närheten av lika bra som RFM69, till stor del pga frekvensen såklart.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av E Kafeman »

CC1101 är nog inte nämnvärt sämre eller bättre än andra motsvarande transivrar.
Har utvecklat mycket RF kring dessa i små handhållna enheter där jag gjort inbyggda antenner, både 433 och 868 MHz och relativt hög bandbredd, dvs långt från optimalt ur räckvidds-synpunkt.
Praktisk räckvidd i villa-område utan optisk sikt mellan två sådana enheter är minst en km.

Mjukvaran
För bra räckvidd, använd profil med låg bandbredd. Det gör stor skillnad på mottagarkänsligheten, för CC1101 kan skillnaden vara mer än 15 dB mellan att välja 0.6 kBaud eller 500 kBaud datatakt, lite beroende på andra faktorer såsom modulationsform mm. Är informationen som ska överföras av typ temperatur så är normalt inte behovet så stor att köra på högsta data-hastighet. Det är av denna anledning man får lång räckvidd vid LoRa. För CC1101 är det en mängd register som kan sättas för olika profiler, bandbredd kontra räckvidd. TI har ett antal varianter för nedladdning.

Hårdvaran
För att få bra uteffekt från CC1101 är den definitivt lite besvärlig att få bra anpassning på grund av utgångsstegets utformning med semi-balanserad output.
Bristande jordplan och DC-avkoppling är också vanliga problem på många av dessa kina-moduler.
Tro inte att färdigköpt modul är detsamma som något med optimerad design eller komponentval.
Ännu värre blir det när man driver en monopol-antenn. Det är ett problem man ofta ser i många av dessa sub-GHz radios.
För det första så vill man ha bra impedansmatchning mellan radio och antenn, men oftast så plockar man ihop en kina-modul med okänd impedans och kopplar dit en trådstump. Chansen att man får detta till att matcha för låg VSWR är rätt liten.
Att vanligaste antenn-typen som man hänger på oftast är av kvartsvåg monopol-typ gör chansen att lyckas än mindre.
Vid 433 MHz är en kvarts våglängd ca 170 mm.
En monopol-antenn är något som fungerar utmärkt när det placeras på ett jordplan eftersom antenn-typen "monopol" är något som egentligen inte alls fungerar. Antenn-typen bygger på att den andra halvan av antennen, som behövs för att skapa en komplett dipol, den skapas genom spegling i jordplanet.
mono_mirror.png
Smart då det spar 50% av antennutrymmet men man får prestanda som för en fullstor dipol.
Problemet är att 30 mm PCB jordplans-längd som radion typiskt sitter på, blir otroligt dålig spegel åt en signal med kvartsvåg-längd 170 mm.

En viktig egenskap hos många av dessa trådlösa enheter är att de är just små, betydligt mindre än 340 mm, som en fullstor dipol-antenn skulle behöva.
Kortare antenn, typ hopknölad spole och allt för litet PCB för att duga som jordplan medför att den reaktiva delen av impedansen ökar och resistiva strålnings-resistansen minskar, vilket ger missanpassning och effektförluster. Till viss del kompenserar man för detta med smartare jordplan och antenn-utformning samt impedanskorrigeringar mha matchningsnät men det är inget man får om man köper en standard 50 Ohm sändarmodul.
Ofta är de produkter man köper färdiga typ trådlösa strömbrytare och termometrar designade för att vara så bra att de precis kan täcka en normal-behovet. Tillverkaren vet att bättre design och produktoptimerat jordplan och antenn skulle kunna öka räckvidden men sådan design kostar pengar. Man bryr sej inte ens om att mäta resulterande RF-impedansen, utan nöjer sej med att plocka dit de komponentvärden som TI har på sitt utvecklings-exempel.

Ett korrugerat plåt-garage kan vara besvärligt och dämpa avsevärt av signalen, men med all plåt har man bra möjlighet att få till ett bra jordplan för en extern antenn.

Jag köper själv lite kina-moduler, bl.a. ESP8266-12 har jag köpt ett flertal av till lite enkel hemautomatik. Eftersom jag vill ha bra räckvidd så brukar jag ersätta PCB-antennen med något eget.
Aktuell typ av modul har skärmkåpa så man ser inte chip och komponenter men gör enheten lite mer robust och failsafe. Behövde nyligen komplettera med några enheter från Ebay.
Brydde mej inte om att kontrollera dessa utan de bara stoppades in i en dos med min egna anten påkopplad.
Något överraskad då praktiska räckvidden blev knappt 10 meter.
Uppmätning visad på utgångsimpedans på mindre än 5 Ohm på gränsnittet där ca 50 Ohm kunde väntas och uppmätt uteffekten var 50 ggr lägre än normalt. Lyfte på kåpan och kunde konstatera att matchningsvärdena var helt horribla. Förmodligen dög dessa i just denna ESP-kopian, tyckte väl tillverkaren.
Efter korrigering var åter prestandan och räckvidd normal.

Nu har jag nödvändiga instrument till att både mäta och korrigera sådant, så då är det enkelt att fixa sådana problem men förmodligen finns ett antal 1000 kunder som förmodligen tror att det är så bra som man kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

Dock har ju RFM96 -148 dBm mottagningskänslighet jämfört med -116 dBm för CC1101. -139 dBm för SX1278.

Då är det den andra på bilden jag har, med extra slutsteg; http://www.electrodragon.com/product/cc ... rettyPhoto

Det är ESP-12 jag har använt också, med extern antenn. Motståndet till keramiska antennen avlägsnat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av E Kafeman »

Du jämför mottagarkänslighet vid olika bandbredder. Annars är de rätt lika.
RFM96 kan programmeras så att den har en mottagar-bandbredd som är neråt enstaka bits per sekund vilket är 1000 ggr lägre än lägsta programmerbara bandbredden för CC1101, vilket i sej motsvarar en skillnad på 30 dB. RFM96 klarar datahastigheter upp till 38 kbps om insignalen är -110dBm. Omräknat i kBaud blir det ungefär samma mottagarkänslighet som CC1101.
LoRa är egentligen inget nytt vad gäller hårdvaran, denna typ av lågeffekt smalbandiga mottagare har funnits i åtminstone 30 år och mottagarkänsligheten är på ungefär samma nivå nu som då.
Jämför även GPS som funnits ett tag, där mottagaren plockar signaler i bruset neråt -150 - -160 dBm.

För att skicka enskilda temperatur-data så duger oftast den lägsta bandbredden som chippet möjliggör. Dock slarvas det oerhört på denna punkten, många bryr sej inte om att anpassa bandbredden efter faktiska data-behovet ens i kommersiella produkter. Räckvidden blev "good enough" med default register-inställning och så är man nöjda så.
Nu är det inte bara positivt med lägre bandbredd utan man måste ta hänsyn i protokollet till att ju lägre data-takt, ju större kollisions-risk med annan trådlös trafik.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av Micke_s »

Chirp:ninen i LORA är väl rätt så nytt när det gäller dataöverförning?
Chirps används inom radar vanligen om jag har förstått rätt..
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av E Kafeman »

Korrekt, det är en del av lösningen på problemet hur "man måste ta hänsyn i protokollet till att ju lägre data-takt, ju större kollisions-risk med annan trådlös trafik.".
Delvis genom överhäng av smart kodning men ju lägre bandbredd och därmed låg datatakt, ju större problem med att signalen hinner bli svårt utstörd trots smart kodning. Chirplets-modulering är ett sätt förbättra detta som ger fördelar just vid långsam modulering. Chirpen ger en långsamt svep av bärvågen enligt ett mönster som mottagaren kan identifiera även när störnivån är hög.
Lite likt Bluetooth som klarar att förlora paket om en specifik frekvens är utstörd och som då hoppar till ny frekvens, men BT hoppar i frekvens lite oregelbundet medans chirp för LoRa sveper bärvågen linjärt.
För chirp-modulering finns likheter med GPS-modulering och den gamla ryska Duga-radarn som bör klassa in som chirp-radar.
En modern variant av Duga. Nu är det marsianerna som får sin kortvågslyssning fördärvad.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

Om man ska beställa, ska man då välja SX1278 eller RFW96/98? Är de kompatibla? Tydligen ska Arduinobiblioteket fungera med båda.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av Borre »

Jag antar du menar RFM69, men 98 då?

Sist jag kollade var utbudet och priset mycket bättre på RFM69 och dessa har jag kört på sen dess.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

Nej, menar nog de "riktiga" LoRa-modulerna. Och 433 MHz.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av Borre »

Förtydliga vilka du menar då, ingen av dessa finns vad jag vet?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av JanErik »

20170411_162032.jpg
Morr! Men ska man rita ett kort för dem kan man ju göra ett ordentligt jordplan iaf. RF är lite häxkonst för mig, bör man ha det i ett eller två lager? Har storleken betydelse, kan den beräknas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av Micke_s »

Har du en modul så har du redan jordplan i denna.
2-lagers tror jag räcker...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LoRa-moduler (RFM69HW et al)

Inlägg av E Kafeman »

Har inte så mycket med radion att göra, där är nog befintligt jordplan tillräckligt stabilt men om man ska koppla en antenn till radion, har man två val.
Man kan välja antenntyp som är:
1. oberoende av jordplanet. Balanserad loop eller dipol är exempel på antenntyper som är oberoende av jordplanet.
2. beroende av jordplanet. Som minsta krav kräver en sådan antenn viss storlek på jordplanet för att fungera bra. Minsta jordplansstorleken som kan bli ett stabilt jordplan för en sådan antenn är en kvarts våglängd i storlek.

Den mest grundläggande antennen som är beroende av jordplan är kvartsvågs monopol antenn.
För sådan antenn bör jordplanet vara i samma storlek eller större än en kvartsvåg, för att ha chans att få någorlunda impedansanpassning mellan radio och antenn.
Detta till skillnad från en dipol (vilket är två motfas monopoler) är en balanserad antenn-typ som inte har några krav på radions jordplan. En sådan antenn ansluts direkt till radion via kabel.

Bryr man sej inte om vilket, ansluter random tråd som antenn och har designat ett jordplan som mest består av random sladdar till batteri och liknande, fungerar det oftast ändå.
Det är så många gör.
Nackdelen är att missanpassning av antenn kostar alltid ökad strömförbrukning och kortare räckvidd.

På det något mer avancerade planet, missanpassning leder till att man får RF-strömmar att spridas okontrollerat till övriga kretskortet. Det ger störningar på givare och liknande genom att RF överlagras på signalledare. Hur allvarligt det är, eller om det orsakar märkbar felfunktion, är mycket från fall till fall.
Stort obrutet jordplan och RF-mässig avkoppling av kritiska signalledare gör att man minskar stör-problemet.

Så hur bra jord du behöver är beroende på vad du ska använda som antenn och hur bra resten av kretsen designas.
Skriv svar