opampen skrev:Tycker att DIN-kontakter känns lite osäkra. Minns förr i förstärkare speciellt till högtalarutgången att det ganska snabbt blev glapp och satt inte speciellt bra i apparaten. Även signalkontakterna för skivspelare, radio mm. blev med tiden dåliga. det var väl därför dom försvann och ersattes av RCA-kontakter.
Annars kan du väl använda en vanlig kopplingsplint och märka upp trådarna med olika färger om du är rädd för att blanda ihop.
Tror att detta skulle vara ett bättre alternativ.
https://www.elfa.se/sv/chassistiftdon-5 ... Category4=
Hej opampen!
Vet du vad, jag tycker att RCA glappar på ett irriterande sätt också.
Kan vara för att jag alltid kör med billigast tänkbara signalkabel modell Kjell.
Men jag tror mig ha lärt mig att de bästa billiga RCA-kablarna ska ha RCA-hanar modell två halvmånar dvs dom är spännbara.
Sen har jag emellertid också provat riktigt dyra RCA-kablar (iofs också från Kjell) som nog var bland den sämsta skit jag nånsin varit med om för dom BARA glappade, blev så förbannad att jag bokstavligen gick till soprummet och slängde skiten!
Nej, billiga RCA-kablar kan vara bra och dåliga, men dom är inte alltid dåliga.
Så att DIN skulle ha mer glappproblem än RCA, det köper inte jag.
Dessutom visar din trevliga länk på nåt som kostar 60 spänn, då kan man ju lika gärna köra XLR som verkar vara en seriös kontakttyp där dom även finns som både hane och hona för chassi, men typ 60 spänn för en kontakt det lägger jag inte.
MVH/Roger