Rotationssenssor - problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pern

Rotationssenssor - problem

Inlägg av pern »

Har ett litet problem att lösa som någon kanske har ett bra förslag på hur man kan göra.

Vad jag behöver är en rotationssensor som funkar såhär: När jag vrider den åt ena hållet så kan jag detektera det, när jag vrider åt andra så det med. Inga konstigheter där ju.

Men, jag vill också kunna detekterna när jag rör vid den. Typ om jag rör och håller vid axeln så får jag en indikering av detta (Logisk 1a) denna är sedan hög så länge jag fortsätter vidröra den. Detta kan vara i teorin oändligt långt men normalt max 1-2 min. Och så fort jag slutar beröra den så skall jag få en logisk 0a.

Denna typen finns att köpa men är väldigt dyr: http://www.usdigital.com/products/e5/

Jag skulle helst vilja använda någon billig ALPs från Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021746.htm

Eller den från Conrad
ArtNr: 185019

CONRAD Länk

Eller bygga någon helt från grunden med vanliga läsgafflar mm.

Någon som har en bra ide hur man skulle kunna göra detta ?
Senast redigerad av pern 10 maj 2006, 08:46:40, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du nu hade ändrat den skitlånga URL till en lite mer hanterbar vid att göra:
[.url=skit_lång_URL]denna länk[./url] (ta bort punkter) var det möjligt att läsa inlägget.

Förstår jag rätt: det är inte enkodern som är problemet, det är avkänningen av om du håller på den som är problemet?

Om det är så behöver du bara ett metallratt och sedan avkänna "brum" som induceras via omgivande ledningar (din kropp är antenn) vilket är ganska lätt, det kan klaras av med en CMOS logikkrets.
pern

Inlägg av pern »

URL Ändrat ;-)

Rätt , enkodern är inte problemet (vänster-höger). Utan att få en tillförlitlig detektering när jag vidrör den.

Dvs hur löster jag det enklast, helst med en billig ALPs variant.

Min första tanka var att försöka göra någon typ av släp-kontakt mot axeln och sedan en beskrivning enligt ovan. Men jag är inte säker på om axeln jordas mot chassit eller inte på AlPs varianten. Men det måste finnas bättre sätt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du kanske kan hitta något bland dessa scheman som fungerar:

http://www.discovercircuits.com/C/capacitance-sw.htm

Rotationsgivaren bör vara av metall (inklusive axeln) och den bör monteras isolerat från chassit om det är av metall. En helmetallratt bör användas också. Sedan kopplas valfri detektorkrets till givarens hölje. Vägen från fingret till detektorkretsen måste helt enkelt vara elektriskt ledande och frisvävande relativt övrig elektronik och nätjord.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du tar en 1Mohm motstånd mellan axeln en ingång på en lämplig 4xxx krets (t.ex. 4049) och en 4,7Mohm mellan axeln och GND kommer du att få ett 50HZ (+ en massa olika störningar) på utgången av den gate. Du kan sedan fixa lite likriktning och mata in i din µC.
pern

Inlägg av pern »

Verkar som när det gäller det elektroniska så är det som jag själv tänkt på rätt väg.

Nu gäller det bara att få det mekaniska att fungera. Jag vill trots allt använda en metalllåda så någon typ av isolerande bussning får jag fixa. Samt att se till att axeln har bra, kontinuerlig kontakt med avkänningskretsarna.
Skriv svar