Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald

Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av merald »

Jag behöver hjälp med att ställa in ett elverk rätt. Känner att jag är begränsad i att riktigt förstå vad alla reglage är till för. Det är ett militärt Motorelverk 737 MT med M-nummer M2650-737011

Så min fråga är alltså, hur ska det vara inställt när man startar upp samt när man ska lägga på last?

Bild
fb upload image

Bild
fb upload image
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av Sinumerik »

Kan du ta kort på skyltarna till höger?
merald

Inlägg av merald »

Se bilder nedan...
Senast redigerad av merald 10 mars 2017, 08:24:17, redigerad totalt 1 gång.
merald

Inlägg av merald »

Bump, någon elektriker här kanske?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

I din andra länk har du instruktionerna hur det ska startas upp. Vet inte riktigt vad mer du söker efter?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu hittar jag bara reklamlänkar ihop med bilderna, vore det inte bättre att du laddade upp det till forumet i stället, så slapp vi reklamen.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

instruktionen var ju ganska utförlig,
så du får nog förklara lite mer exakt vad som var oklart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fattade inte att instruktionen var på en av bilderna i andra inlägget från TS, klickade på reklamlänkarna under varje bild.
merald

Inlägg av merald »

Ursäkta reklamen, hade ingen aning om att google drive har det när man inte är inloggad. Borttaget och upplagt...

Har ställt mina frågor som filkommentar under respektive bild.

Instruktionerna stämmer ju sådär, tex under nätdrift, ställ nätomkopplare i läge NÄT. Finns ingen sådan.

Tack så långt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som redan nämnts så står det ju klart och tydligt hur du ska göra för att starta och köra.
Ska du inte ansluta mot nät (avråder detta också) så bry dig inte om nätdriftsinstruktionen.

Dina frågor:
- Vad är skillnad på GEN läge 1 och GEN läge 2?
Svårt att säga utan läsa mer instruktioner. Kan ge två gissningar, antingen en omkopplare mätning av frekvensen som visas på instrumentet ovan. Alternativt om det är en återfjädrande omkopplare kanske för att justera in frekvensen som visas ovan.

- Vad är omkopplare S-O, T-O, R-S, S-T, R-T?
Växlar visning av spänning. Det står ju, "voltmeter omkopplare".

- Vad är omkopplare T-0-R?
Växlar visning av ström. Det står ju, "amperemeter omkopplare".

Jag ställer dig ett par frågor:
Vad ska detta användas till?
Har du ingen i din bekantskapskrets som kan mer? Det kan snett fort med så mycket elverk..
merald

Inlägg av merald »

Som redan nämnts så står det ju klart och tydligt hur du ska göra för att starta och köra.
Ska du inte ansluta mot nät (avråder detta också) så bry dig inte om nätdriftsinstruktionen.

Dina frågor:
- Vad är skillnad på GEN läge 1 och GEN läge 2?
Svårt att säga utan läsa mer instruktioner. Kan ge två gissningar, antingen en omkopplare mätning av frekvensen som visas på instrumentet ovan. Alternativt om det är en återfjädrande omkopplare kanske för att justera in frekvensen som visas ovan.

- Vad är omkopplare S-O, T-O, R-S, S-T, R-T?
Växlar visning av spänning. Det står ju, "voltmeter omkopplare".

- Vad är omkopplare T-0-R?
Växlar visning av ström. Det står ju, "amperemeter omkopplare".

Jag ställer dig ett par frågor:
Vad ska detta användas till?
Har du ingen i din bekantskapskrets som kan mer? Det kan snett fort med så mycket elverk..
Mer info,
GEN läge 1 och 2 är inte återfjädrande, utan kan stå i läge 2-0-1.

Önskar veta vad skillnaderna med mätningarna mellan S-O, T-O, R-S, S-T, R-T är.

Samma med T och R, då det säkert är självklart för er men inte säger mig något. Har grundläggande förståelse för EL och kan hantera ett mätinstrument med AC/DC/OHM. Där finns inte dessa lägen :)

Elverket ska eventuellt driva en utomhusfest i sommar. För övrigt har jag helrenoverat motorn och bytt till elektronisk tändning och vill kunna göra en funktionstest så jag vet att det fungerar till 100% om jag väljer att sälja det.

Dåligt med elektriker i min bekantskapskrets, vi jagar bovar och bygger storskaliga molntjänster mest.
Inser faran med 20KVA då jag vet hur mycket det är på grund av att jag varit med och byggt datorhallar. Så därför jag söker råd här. Självklart är allt på mitt ansvar, men mottar gärna tips och gissningar. Får jorda väl med de två jordspetten som är med och ha gymnastikskor och gummihandskar på mig :vissla:
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Faserna är benämnda R,S och T. Spänningsmätning i alla kombinationer mellan dessa ska ge 380 V. När nollan (0) kommer med ska det va 220 V.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Finns det överhuvudtaget en ingång för nätspänning? En gissning är att nåt systeraggregat har NÄT-0-GEN på omkopplaren som här benämns GEN-0-GEN. Eller så har du inte fotograferat alla omkopplare?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nätomkopplaren sitter förmodligen på väggen om aggregatet är fast installerat.

Idag finns det fina reläer för att detektera fasfel, över- och underspänning. Det kan vara ett bra komplement om man ska driva elektronisk utrustning.
merald

Inlägg av merald »

rvl skrev:Faserna är benämnda R,S och T. Spänningsmätning i alla kombinationer mellan dessa ska ge 380 V. När nollan (0) kommer med ska det va 220 V.
Tack rvl, nu är jag helt med på att man kollar volt per fas och mellan faser osv.

När det gäller nätdrift måste det vara som du säger att det är extra utrustning jag inte har. Det finns bara två utgångar. En trefas EUR handske hona och två enfas-honor.
Skriv svar