Är D: hårddisk 2 eller en extended DOS partition på HDD 1? Du kan bara boota från en aktiv flaggad primär partition under DOS. Enbart C: behövs för att köra Netware, NW har nästan alla sina systemfiler i sitt eget filsystem som du gör på den tomma diskytan senare under installationen.säter skrev:Bootade fint på C: och D: hittades.![]()
Sedan ändrade jag bootordningen till D:, då vägrar den att boota.
"Not found any active partition in HDD"
Bygga fileserver NetWare 3.12
Re: Bygga fileserver NetWare 3.12
Det fanns inget val, så tar för givet att det blev FAT16.swesysmgr skrev:FAT32 fungerar kanske inte med ett OS som släpptes flera år innan FAT32 fanns, kör FAT16 är mitt förslag.
Jake skrev:Nyare version av FDISK stödjer FAT32, den ingår i DOS 7.1 eller Windows 95. Tror du får upp frågan när du startar FDISK om du vill använda FAT32 istället för FAT16.
Det är hårddisk 2.swesysmgr skrev:Är D: hårddisk 2 eller en extended DOS partition på HDD 1?
Jag förstår nu att den inte är bootbar.
Är det något mer som ska fixas med DOS?
Drivare för CD-spelare?
Jag skulle gärna vilja ha svenskt tangentbord.
Skapa en C:\DOS mapp och kopiera in keyboard.sys från en annan maskin som har fungerande svenskt tangentbord dit.
Kopiera config.sys och autoexec.bat från en fungerande maskin till startdisketten och sedan till nya Netware-maskinens C:. Autoexec skall innehålla följande rad:
KEYB SV,,C:\DOS\KEYBARD.SYS
En editor på maskinen är bra, ta editorn från CNC-maskinerna tror den heter "e.com" och lägg den på disketten och/eller kopiera in den till Netware-maskinen.
Har du en DOS-maskin med fungerande CD-stöd, gör likadant, titta i autoexec.bat och config.sys vad den laddar och kopiera över MSCDEX samt drivrutinen till ny Netware-maskins C:\dos.
Netware skall inte ha himem.sys eller EMM386, ta bort de raderna i config.sys på Netware maskinen och bort med "LH " framför raderna i Autoexec samt ändra DEVICEHIGH till DEVICE där det finns.
Kopiera config.sys och autoexec.bat från en fungerande maskin till startdisketten och sedan till nya Netware-maskinens C:. Autoexec skall innehålla följande rad:
KEYB SV,,C:\DOS\KEYBARD.SYS
En editor på maskinen är bra, ta editorn från CNC-maskinerna tror den heter "e.com" och lägg den på disketten och/eller kopiera in den till Netware-maskinen.
Har du en DOS-maskin med fungerande CD-stöd, gör likadant, titta i autoexec.bat och config.sys vad den laddar och kopiera över MSCDEX samt drivrutinen till ny Netware-maskins C:\dos.
Netware skall inte ha himem.sys eller EMM386, ta bort de raderna i config.sys på Netware maskinen och bort med "LH " framför raderna i Autoexec samt ändra DEVICEHIGH till DEVICE där det finns.
Om du tar en titt i den virusinfekterade disketten, är dessa filer användbara?
Det borde gå bra men ta inte från den virussmittade disketten, ladda ner och packa upp det rensade arkiv mrfrenzy lade upp och kopiera filerna därifrån. Fungerar bra eftersom disketten redan är bootbar.
Packa upp ZIP-filen på en windowsdator med floppy och kopiera över allt till A:. Fungerar det inte ta allt utom command.com, det är olika versioner av DOS inblandade men det borde gå.
Packa upp ZIP-filen på en windowsdator med floppy och kopiera över allt till A:. Fungerar det inte ta allt utom command.com, det är olika versioner av DOS inblandade men det borde gå.
Givetvis.ladda ner och packa upp det rensade arkiv mrfrenzy lade upp och kopiera filerna därifrån.
Lyckas inte få min Netware INSTALL.NLM att se DOS-partitionen, det är antagligen därför den förstörs när jag ber Netware skapa en ny partition. Antagligen har jag för modern hårdvara och måste installera diverse patchar från Novell samt en nyare diskdrivrutin. Har tänkt testa med den här:
http://www.huweb.hu/maques/nwudma.htm
Alternativt får jag skapa en extra virtuell disk och låta Netware härja enbart på den men det kanske bara löser just detta problemet.
http://www.huweb.hu/maques/nwudma.htm
Alternativt får jag skapa en extra virtuell disk och låta Netware härja enbart på den men det kanske bara löser just detta problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Själv har jag lite fullt upp med mekaniska arbeten, så det har inte hänt så mycket på ett par dagar. 

Du lyckades i alla fall få INSTALL.NLM att starta?swesysmgr skrev:Lyckas inte få min Netware INSTALL.NLM att se DOS-partitionen
Jag tyckte att den där filen såg lite mysko ut, den borde ha hetat INSTALL.BAT tycker man.

Det är inte så krångligt som det låter, man installerar och startar Novells server.exe från DOS och laddar därifrån install.nlm som installerar huvuddelarna av servern, Novells filsystem, nätverk och diskar m.m. Jag kan inte detta egentligen men beskriver det jag kommit fram till så här långt 

Jag har haft datorn igång nu några dygn.
Sent på kvällen, varje dygn, då piper datorn till + att det hörs ett "kluck" från någon av hårddiskarna.
Detta upprepas en gång till efter någon minut.
Inget speciellt visas på bildskärmen.
Därefter går det ett dygn igen.
Vad kan detta vara?
Sent på kvällen, varje dygn, då piper datorn till + att det hörs ett "kluck" från någon av hårddiskarna.
Detta upprepas en gång till efter någon minut.
Inget speciellt visas på bildskärmen.
Därefter går det ett dygn igen.
Vad kan detta vara?
Bra fråga, jag hade tittat i BIOS efter strömspars- och tidsstyrda autostart-funktioner för att se om något blivit aktiverat av misstag.
Ljudet påminner om när man parkerade en hårddisk förr i tiden.
Kan det vara någon form av autoparkering som slår i efter en viss tid?
Kan det vara någon form av autoparkering som slår i efter en viss tid?