Transistor npn som strömbrytare

Berätta om dina pågående projekt.
egonkarlsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 januari 2017, 16:24:23

Transistor npn som strömbrytare

Inlägg av egonkarlsson »

Hej!
Sitter om kvällarna och leker med elektronik och har börjat fundera hur saker och ting fungerar.

PnP och NpN transistorer? Brände just en transistor och då börjar jag fundera på vad som bestämmer hur mycket ström basen ska ha? Finns det formler för det? Tanken var att använda en npn transistor som strömbrytare för en ledlampa. Väldigt simpelt men ändå misslyckades jag. Min strömkälla är 3st reriekopplade aa batterier 4,5v 20Ma och leden jag använder är en blå 2,8-3,6 V lampa. allså tar jag 4,5v-3,2v=1,3. 1,3v/0,020=65. allså borde jag ha en resistor på 650 Ohm?

Sen när jag har räknat ut vilken ström min led får så kopplar jag plus till koletor och vidare från emitter till resistorn på ca 650 Ohm?. Från resistorn till Anod på Led. Från Katod till minus på strömkällan.

Sen kopplade jag direkt från strömkällan till base och då brände jag min transistor.

Någon manad att hjälpa en nybörjare?

Mvh//Egon

Ps. Kan ha blandat ihop termer och namn. Rätta gärna dom också.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Transistor npn som strömbrytare

Inlägg av H.O »

En NPN/PNP transistor är strömstyrd och det är transistorns förstärkning, kallad hFe i databladen, som talar om hur mycket ström du ska skjuta in i, eller dra ur, basen på transistorn för att få en viss kollektorström. När du ska använda den som switch vill du dock se till att den bottnar helt.

Med en NPN transistor är det enklare att switcha på så kallade låga sidan. Dvs du kopplar transitorns emitter till jord/minus och lasten (LED:en i det här fallet) "ovanför".

Sen kan du inte ansluta basen direkt till batteriet, du måste ha en resistor i serie som begränsar strömmen. Basen ser ut som en diod så spänningsfallet bas-emitter är ungefär 0.6V. Värder på resistorn räknar du ut precis som du gjorden med din LED.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Transistor npn som strömbrytare

Inlägg av adent »

Skriv svar