TV problem LG47LG6000
Re: TV problem LG47LG6000
Ja så kom nätdelen idag och jag testade, men det var tyvärr inte det felet heller, nätdelen fungerar men fortfarande samma problem
Så vad återstår, moderkortet eller videokortet?
Kan skicka tillbaka nätdelen till http://www.tvpartsuk.co.uk som jag beställde ifrån.
Vad låter troligast att felet ligger? Är de vanligt att videokortet ger dessa symptom?
Så vad återstår, moderkortet eller videokortet?
Kan skicka tillbaka nätdelen till http://www.tvpartsuk.co.uk som jag beställde ifrån.
Vad låter troligast att felet ligger? Är de vanligt att videokortet ger dessa symptom?
Tråkigt att det inte funkade.
Spännings mäta komponenter när den inte funkar?
Spännings mäta komponenter när den inte funkar?
Vist kan det vara moderkortet,men det kan vara ännu värre saker.
Det kan nämligen vara så illa att någon av CFC lamorna i panelen som
är dålig,och då är det kört.Dom ingår i själva panelen o den kostar Ca: 15000 kronor.
Men som sista kollen kan du titta på backlight kortet(ibland är det två ihopkopplade)
och det brukar sitta på vänster sidan bakifrån sätt.Dom är mycket smalare än
övriga kort.Den kallas även (Inverter kort).Det finns ett par lytar som kan gäsa
det är det enda man kan kolla .
Det kan nämligen vara så illa att någon av CFC lamorna i panelen som
är dålig,och då är det kört.Dom ingår i själva panelen o den kostar Ca: 15000 kronor.
Men som sista kollen kan du titta på backlight kortet(ibland är det två ihopkopplade)
och det brukar sitta på vänster sidan bakifrån sätt.Dom är mycket smalare än
övriga kort.Den kallas även (Inverter kort).Det finns ett par lytar som kan gäsa
det är det enda man kan kolla .
Tror jag har lokaliserat felet, men jag är inte säker...
Testade med kylspray på olika ställen och när jag testade på själva processorn på moderkortet så fungerar det.
Hittar inga dåliga lödningar eller sprickor runt om när jag tittar med förstoringsglas.
Även om det finns sprickor så är det för smått att löda..
Har även testat att uppgradera firmware, men tv'n tar inte emot den senaste...läser från usb men hittar inte filen..
Kanske redan finns senaste versionen inne, tv var inställd på automatiska uppdateringar (om det nu är samma?)
Hittade nytt moderkort för 1000:- på denna sida http://lgdelar.se/tv/kretskort/ebu42372384-mainboard/
frågan är om det är värt det...man får ju en lika stor LED tv idag för några tusen...
Får säkert tillbaka pengarna om jag lagar och säljer tv'n i alla fall..
Testade med kylspray på olika ställen och när jag testade på själva processorn på moderkortet så fungerar det.
Hittar inga dåliga lödningar eller sprickor runt om när jag tittar med förstoringsglas.
Även om det finns sprickor så är det för smått att löda..
Har även testat att uppgradera firmware, men tv'n tar inte emot den senaste...läser från usb men hittar inte filen..
Kanske redan finns senaste versionen inne, tv var inställd på automatiska uppdateringar (om det nu är samma?)
Hittade nytt moderkort för 1000:- på denna sida http://lgdelar.se/tv/kretskort/ebu42372384-mainboard/
frågan är om det är värt det...man får ju en lika stor LED tv idag för några tusen...
Får säkert tillbaka pengarna om jag lagar och säljer tv'n i alla fall..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du kan göra en "reflow" av processorn, med hetluft/varmluftpistol.
Detta är bara en i mängden. Du kan söka på "reflow bga"
Detta är bara en i mängden. Du kan söka på "reflow bga"
Tack, det var intressant, värt att testa, måste skaffa/låna en varmluftspistol isåfall
Hur mycket vågar man värma och hur håller man koll på temperaturen?
Vill ju inte gärna smälta ner hela processorn
Vill ju inte gärna smälta ner hela processorn

Det blev snarare "friskt vågat hälften brunnet"
Tyckte jag var försiktig och gjorde ungefär som man ska, skyddade övriga komponenter runtomkring.
Tror det blev för varmt...Tv startar men ingen meny eller nåt...
Jaja skit samma, har beställt nytt moderkort nu iaf..sen ska det väl fungera.
Man kan inte lyckas med allt jämt...

Tyckte jag var försiktig och gjorde ungefär som man ska, skyddade övriga komponenter runtomkring.
Tror det blev för varmt...Tv startar men ingen meny eller nåt...
Jaja skit samma, har beställt nytt moderkort nu iaf..sen ska det väl fungera.
Man kan inte lyckas med allt jämt...

Tänkte varna Dig för det men du var snabb.Men som du säger så kan man
inte lyckas alltid. Men bättre tur med nya modulen. Förresten fick du
skicka tillbaka nätdelen?
inte lyckas alltid. Men bättre tur med nya modulen. Förresten fick du
skicka tillbaka nätdelen?
Jag har inte skickat tillbaka den än, men det följde med en lapp att man kan returnera varan och ange anledning till att man vill skicka tillbaka om man inte är nöjd. Verkar som en seriös sida iaf.
Äntligen fungerar tv'n efter att jag bytt moderkortet, men det var kul även om man inte hittade felet på en gång!
Tack för alla tips! den här sidan är guld värd för oss som inte kan så mycket