Väremhäll

Berätta om dina pågående projekt.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Väremhäll

Inlägg av Bjaellerud »

Någon som byggt en sådan?
WELLER har en som man ansluter till någon av dess lödstationer, 24 V och med temperturreglering.
En platta 50 x 80 mm eller så, som blir såpass varam att man kan smälta va lösningar, dvs 300 - 350 C.
Varför då bygga en själv?
Jo man vill ju konstruera och bygga själv det är en stor del av hobbyn.
Jag tänker mig en 5 mm aluminiumplatta och 50 x 80 mm, med värme. 24 V AC exvis och en type K givare för temperatukotroll.
Men vad skall man hitta på för värmesystem? Och hur hänga upp plattan. Teflon har jag och kanske kan såga till lagom bitar, återstår att se vad den tål för temp.

Har för mig WELLER:s är på omkring 50 W.

Tänkte det kunde var kul att höra om det finns några fina idéer här på forumet????

Användning:
Att löda loss LED från Aluminiumplattan de sitter på, i en LED ljuskälla, att löda loss RF-effektransistorer som löds direkt på kylplåten etc.
Bara att lägga på värmehällen och sen jobba med lödpasta och pincett. Helt möjligt att lägga ett ytmonterat kretskort och jobba med pincett.

Steka ägg, jo .... små ägg i alla fall.

Roy
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väremhäll

Inlägg av grym »

ta en vanlig gjätjärnsplatta, antigen en enstycks eller plocka från en skrotad spis, där har du så den kommer upp i temperatur nog i och god isolering

sedan kan man ha på en platta som passar, ex aluminiumblock och extra isolering runt om
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Väremhäll

Inlägg av Bjaellerud »

Grym , jag talade om lite mindre storlek, drift med 25 VAC, och effekt på 50 W.
Dvs möjlig att ha på labbordet.

Roy
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Väremhäll

Inlägg av lond »

Dom värmeplattorna vi har på jobbet från Weller bla används bara till att ge en grundvärme till kretskort med hög termisk massa, ej för att smälta lod. Lödningen sker fortfarande med lödkolv, men man kan använda rätt storlek på spetsen för att löda 0402-motståndet eller fläta av jordplanet utan att det är lödspetsen som skall värma upp hela kortet. Så värmeplattorna är inte till för att smälta lodet.

De vi har på jobbet är bla Weller WHP-300 230V 300W

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väremhäll

Inlägg av grym »

jag läste vad du ville göra och anpassade svaret därefter

ska du komma upp i dom temperaturerna så är det nog en vanlig platta som är vettigt, med en aluminium värmefångare med temperaturgivare i och lagom stor yta uppåt och sedan isolering runt den så du får din arbetsyta

en platta är rimligt stor för ett labbord och man behöver betydligt mer effekt för att göra det du vill
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Väremhäll

Inlägg av lond »

Vet att en del använder sig av värmeplatta för att reflow-löda kretskort, men då är det en spisplatta (230V) som gäller.
Dock så löder man allt på en gång.

/// Marcus
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Väremhäll

Inlägg av Bjaellerud »

Ja Grym jag överdrev nog temperaturen lite.
Det är den här Värmehällen jag tänker på : https://www.elfa.se/sv/vaermehaell-80-w ... GQodCQUMAg

Man anger max 200 C, men det räckte för att smälta lösningar och jobba med pincett, dock kanske inte dagens blyfria tenn-lod .
Den är på 80 W, och var ett mycket användbart verktyg, och jag skulle vilja ha något liknande nu här hemma....

Vi får se vad man kan hitta på....

Roy
Skriv svar