Funderingar om att justera från 0-30V med en 0-5V DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tragiskabananer

Funderingar om att justera från 0-30V med en 0-5V DAC

Inlägg av Tragiskabananer »

Ja, som rubriken säger. Går det att justera mellan 0-30V med hjälp av transistorer och en 12bitars DAC som går att justera mellan 0-5V?
Om det nu ens är möjligt, hur går man tillväga utan att behöva ta till OP-förstärkare? Samt hur man kan styra strömmen också.

Ja, det är en arduino som används och en MCP4725 DAC. Kod för att justera mellan 0-5V med hjälp av knappar har fixats, det är alltså hur jag gör för att justera mellan 0-30V med DAC:en som jag behöver hjälp med.

Kan tillägga att jag har försökt att använda ett sziklai-par för att styra en darlington-koppling, vilket jag inte får att funka.

Admin får gärna flytta om inlägget är på fel ställe, eller ta bort om det bryter mot någon forumregel. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Funderingar om att justera från 0-30V med en 0-5V DAC

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Självklart går det! Du behöver bara att bygga ett par op-amp i transistorer, sedan är saken biff.

Du behöver en reglering av utspänningen som jämför en fast andel (spänningsdelare) av utgångsspänningen med ett referenssignal - som i detta fall är den D/A-spänning ut. På detta vis kommer spänningen på utgången att regleras på ett stabilt sätt.

Strömmen kan justeras på samma sätt, du kan börja med en high-side current sensor vilket ger dig ett signal som beror på strömmen som dras. Sedan tar du samma typ reglering (ytterligare en op-amp i diskrete komponenter) och sammanstrålar styrningen så att om endera går åt fel håll skruvs spänningen ner.

Sedan kan man ju undra varför det är bättre att bygga op-amp i diskrete komponenter än att ta en färdig kapsel men det finns nog orsak antar jag.
Tragiskabananer

Tack för snabbt svar! :)

Hur åstadkommer jag detta då på ett bra sätt? (En opamp med transistorer). De transistorer jag har att tillgå är BC547, BC557 och BD137. Till de saftiga strömmarna har jag en 2N3055 i en TO-3 kapsel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Måste du använda transistorer?
Det blir lättare att bygga, exaktare och förmodligen billigare med en opamp. Kolla på application notes i databladet.
Tragiskabananer

Helst, då jag inte vill hålla på med negativa strömkällor.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns gott om OPar du kan köra på enkelmatning.
Tragiskabananer

Ja, jag har funderat på op-förstärkare och förstår fördelarna med de. Men som det är nu har jag varken tid, ork eller pengar att göra om göra rätt. Jag skulle gärna vilja ha hjälp hur man löser problemet med det jag redan har tillgängligt. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är mycket säker på att en LM324 (eller liknande) inte välter budgeten! Dyra ELFA tar 8,54 + moms för 1 st. Och den har 4 st op-amp inbyggd.

Tiden finns inte säger du - men tiden att bygga 2 st op-amp med transistorer har du helt klart...

Nej, din argumentation hänger inte samman.
Tragiskabananer

Ja, får ursäkta då.

Har klickat hem en Lm324 och då ställer jag frågan, hur jag gör jag? Har inte använt opförstärkare förut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tragiskabananer

Så hur gjorde nu då för att använda en opförstärkare med en dac? Gör jag som så att jag konfigurerar den som en icke-inverterande förstärkare med en gain på 6? Hur gör jag för att mäta ström med opförstärkaren?

Tackar på förhand :)
Tragiskabananer

Eller ja, hur man nu gör för att få ihop det som IceCap skrev i andra inlägget, för att förtydliga lite kanske :)
Skriv svar