Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av JohnA »

Jämfört med en "äkta" slowbot som lusar sig fram likt minutvisaren på en klocka är svänghjulsframdrivningen mycket mer spännande. Med dess klart större brutalitet ökar förstås också riskerna att roboten slår sig fördärvad, men med gummi och rejäl konstruktion kan det nog gå bra ändå. Det är nog svårt att driva en riktig slowbot på ett sätt som inte innebär risker att köra fast. Svänghjulsdrivningen har nog större chans att slå sig fri om den roboten väl kör fast. Slutligen är svänghjulsroboten enkel att göra helt vattentät och den borde faktiskt kunna klara sig även genom vatten om den inte sjunker så djupt att den ryckvisa framdrivningen absorberas av vattnet. Om svänghjulsroboten bara flyter högre än halvvägs borde den ha en chans att paddla sig fram och gör man det mycket försiktig med svänghjulet låst till ytterhöljet kan teknikgondolens låga tyngdpunkt göra det möjligt att paddla kontinuerligt i stället för att ladda svänghjulet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av Nerre »

Ett transparent rör är nog inte så transparent efter att ha rullat några varv.

Tittade du på Boston Dynamics RHex?
http://www.bostondynamics.com/robot_rhex.html

Den har visserligen två "uppåt", men den verkar inte bry sig om åt vilket håll den landar. Och dess framdrivning verkar klara mycket, dock slirar den väl en del så det kan bli svårt med död räkning.
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av JohnA »

Nja, njä... Det blir nog en del skavmärken på ett transparent rör, och smuts, men KANSKE att det klarar sig hyfsat länge om de gummiklädda rören/ribborna sitter hyfsat tätt? Egentligen finns väl bara ett sätt att svara på frågan...? :wink:

Jag yrade tidigare om svänghjulsmotor(-er) med burlindning (förekommer i små startsnabba servon för DC), alternativt statorlindning i stället för permanentmagnet. Med en en relativt klen motor som tar lång tid på sig att varva upp är nog inte dess "kuggverkan" besvärande, men en annan anledning att undvika permanentmagneter är kompassnavigeringen. Det slog mig nyss att det kan finnas en billig och lätt tillgänglig motortyp som passar utmärkt för detta, och som ger ett svänghjul på köpet: Vanliga radialfläktar!

Bild

Dessa finns i en mängd storlekar, är ofta väl balanserade och är av asynkrontyp med kortsluten rotor. Det dräller av dem på skroten dessutom. Rotorn är av lamellerad järnplåt med pågjutet nav av zink. Behöver man öka svängningsmassan kan det inte vara så svårt att pressa på en hylsa av mässing eller stål. (viktigt att den inte gör elektrisk kontakt med rotorn)
Fläktmotorerna brukar vara avsedda för enfas 230V med kondensator men det går nog att göra sin egen lindning för lågspänning och trefas/tvåfas. Fläktarna är sällan högvarviga men med egen kontroll över matningsfrekvensen borde man kunna pressa upp dem betydligt. Risken är dock att virvelströmmarna i stator och rotor tar över och ger stora förluster.

Ett quick-n-dirty test skulle kunna vara att svetsa eller limma ihop en cylinder av ungefär rätt storlek och vikt, spinna upp den med en motor via klokoppling, skaka loss rotorn från axeln och se vad som händer. Som barn lekte jag med en serielindad 110V-motor via transformator och ett rejält svänghjul från en rullbandspelare. Motorn uppgavs varva 11.000 rpm och av tjutet att döma var det inte orimligt att också mitt svänghjul fick upp ganska extrem hastighet. När jag sedan skakade loss svänghjulet över golvet i mitt pojkrum for det omkring och levde rövare ganska länge. (och gjorde så klart en hel del skada trots att det var slätsvarvat)

Att det bor förödande krafter i spinnande svänghjul begriper väl alla som sett Hypnodisc på Robot Wars! 8)
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av JohnA »

Och där knöts diskussionsrubriken ihop med svänghjulsprincipen för framdrivning!

Om jag sedan behöver en komet i stället för skogen bakom huset återstår att fundera över... :lol:
fabola
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 februari 2006, 00:51:39
Ort: STOCKHOLM

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av fabola »

Väldigt intressant tråd på terränggående robot vilket jag själv funderat lite på. Jag har kommit fram till att sedvanliga robotar alldeles för lätt skulle fastna bland stora stenblock etc. Men en sådan här flygande tingest kanske skulle kunna fungera http://motherboard.vice.com/read/this-c ... r-wreckage
fabola
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 februari 2006, 00:51:39
Ort: STOCKHOLM

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av fabola »

Mitt förslag på flygande "boll" kommer också att fastna fast i träd ock buskar är jag rädd. Dessutom är den knappast diskret, vilket var ursprungskravet. Så jag tänkte lite på en snurrande boll typ sphero i stället, men den kommer inte ha kraft nog att klara branta lutningar samt att solpaneler inte kommer att funka inuti den. Iden om hoppande eller vilt snurrande fordon har ju kraften men risken är att den hoppar ännu länge in bland snår och stenar och blir ännu mer fast. Då kanske ett platt fordon som Rhex i första inlägget eller alternativt ett långt bandfordon som har bra sensorer för att undvika att fastna skulle vara bättre? Vad skulle det vara för sensorer i så fall, kanske räcker det med lutningssensorer (accelerometerkrets kan användas för detta) och ultraljudssensorer som krock- och fall-skydd?

Hittade Sphero RVR som man kanske kan bygga med, fast jag tror inte den är bra nog (tror den är för kort och man måste nog kunna fortsätta köra "upp och ner" om den råkat flippat runt, trots sensorer) !?
https://www.kickstarter.com/projects/sp ... escription
fabola
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 februari 2006, 00:51:39
Ort: STOCKHOLM

Re: Slowbot! - En rymdrover på bakgården

Inlägg av fabola »

Nu har jag hittat en rolig fyrbent robot som open source https://www.theverge.com/2019/5/20/1863 ... egged-cute
Kan det vara något?
Skriv svar