Börja med 3D-CAD

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Börja med 3D-CAD

Inlägg av Glenn »

Det verkar ju som att jag tillslut kommer att behöva lära mig att använda ett 3d-cadprogram..

Frågan är ju då vad man ska köra, det bör ju ha en hyfsat låg tröskel att lära sig, men samtidigt inte vara för begränsat när man väl kan mer.

Jag har aldrig använt 3D-cad innan, men för många år sedan använde jag raytracingprogram ganska mycket, företrädelsevis Real3D men även Lightwave och Maya,
så jag har ju den grundläggande förståelsen för manipulera 3d-objekt , men det är ju lite olika tänk när det i ena fallet bara ska se bra ut, medans i det här fallet ska stämma med mått osv.

Fördel om det körs på linux, men windows duger också, allra helst ska det gå att köra på båda.

Gratis är gott, men jag kan tänka mej att betala för bra mjukvaror, under förutsättning att priset är humant och det finns en demoversion så man kan känna på programmet ordentligt innan köp. Eftersom det inte ska användas komersiellt så är "home user" licenser helt ok om det finns.

..Attans synd att jag bytte jobb för övrigt, på förra jobbet hade vi ju sitelicens på såväl Solid edge, Pro/E och Inventor, nu har jag inget alls.

Någon som har tips på vad man ska börja att titta på ? vad har de olika systemen för för och nackdelar ?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Personligen så tyckte jag att Inventor var mycket lätt att komma igång med som helt nybörjare. Jag har laddat hem en studieversion (full pro) helt gratis. Den gäller i tre år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av TomasL »

Testa och se om du kan få en utbildningsversion av Inventor
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Meduza »

Jag rekommenderar Fusion 360, gratis för dig som hemanvändare och humana priser för företagslicens också.

Solidmodelleringsdelen har rätt många likheter med Inventor, även om den inte är riktigt lika kraftfull så har jag inte känt mig begränsad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Glenn »

Testade Fusion 360 lite snabbt igår, kände mej ganska förvirrad men jag testade bara lite snabbt.

Går det att ställa om till triview tro ? föredrar det sättet att jobba med 3dobjekt :) ..men jag ska kika mer på det i helgen.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Gustav180 »

Jag har fastnat lite för FreeCad och även gjort en nybörjarbok för den. Syftet med boken är att lära sig rita i 3D-CAD och de vanligaste funktionerna i 3D-CAD. Målgruppen är nybörjare som även jag var när jag började för ett par år sedan. Nu är verket nästan klart, det som kvarstår är korrekturläsning och testning. Omfånget är ca 120 sid indelat i 7 kapitel. Man kan kalla det för en beta-version.

Jag har inte tänkt släppa det lika löst som jag gjorde med boken för PIC-processorer, den här kan vara mer attraktiv då den har en bredare användning. Den är dock helt gratis (än så länge liksom CAD-programmet) men varje beställare får ett personligt dedicerad exemplar som en pdf-fil. Som motkrav önskar jag förslag på förbättringar.

Beställ gärna till min @dress. g.a.gustavsson@tele2.se Jag kan inte lägga upp den på forumet, då kan den inte göras personlig.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Micke_s »

Kan också rekommendera fusion 360.
Licensmodellen tror jag fusion tar många användare...
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av E85 »

Jag har jobbat i Catia, SolidWorks, I-DEAS och Inventor och av dem så vinner faktiskt SolidWorks.
En sån enkel sak som att man inte kan spela in macron i Inventor irriterar mig lite och visar att SolidWorks är kraftfullare överlag.
Fast hade man oändligt med pengar kanske Catia hade varit det bästa alternativet då det känns proffsigast.
Att CAD:a professionellt i linux är nog däremot omöjligt eller har jag fel? Har provat FreeCAD men det känns inte speciellt användbart.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Gustav180 »

E85, tja har man jobbat i alla de programmen känns det nog som att bli erbjuden en Fiat 600 mot en SL-Merca. Min idé är att börja lära sig köra i Fiat:en och sedan kanske gå över till en Volvo.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av larky »

Utbildad i I-deas, Catia V4, V5, Solidworks, pro/e
Jobbat med Ideas, Catia V5 och solidworks.
Provat Microstation, archicad, och Inventor.

Solidworks är enkelt, och det blir inte jättemycket fel om man ändrar någonting. Förhållandevis pedagogiskt.

Orimligt dyrt för de flesta, men det ska visst gå att hyra licenser månadsvis rätt snart, eller kanske redan nu.

Lågprisalternativ: Sketchup.

Rita för husbehov hemma: prova http://www.onshape.com Det räcker till att rita upp prylar och få ut en dxf att skicka till fräsprogrammet för mig.
Dessutom operativsystemoberoende då det är webbaserat.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av gOry »

Glenn skrev:Testade Fusion 360 lite snabbt igår, kände mej ganska förvirrad men jag testade bara lite snabbt.

Går det att ställa om till triview tro ? föredrar det sättet att jobba med 3dobjekt :) ..men jag ska kika mer på det i helgen.

Kände exakt samma i början, men gör deras exempelkurser så är du snabbt igång. Mycket enkelt program att jobba med.
Senast redigerad av gOry 7 maj 2017, 09:59:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av newbadboy »

Här är en till som ska slänga sig i havet med 3d cad. Ska skaffa mig en 3D skrivare under våren och vill därför rita lite själv. Har aldrig varit i närheten mech CAD :(.

Jag blev rekomenderad Onshape. Men nu verkar de ha gjort ngn form av begränsning av sin mjkuvara utöver det de hade innan med begränsad lagringsstorlek?

I början har jag tänkt rita lite kapsligar osv så det blir inget avancerat. En grej som är viktigt för mig är att jag ger mig i kast med ett program som kommer att finnas som freeware längre. Har ingen lust att lära mig ngn ny variant om ett år.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Skogen »

Är man usel på att rita (som jag) men klarar hjälpligt att skriva några programrader så kanske OpenSCad kan vara något att titta på.
Passar perfekt för 3D-skrivare, övrigt vet jag inte.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av Repaterion »

Du har inte kollat på Sketchup?
Visst det är mer av en modeller än ett cad, men det är gratis.
Du får känslan av 3D i vart fall.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Börja med 3D-CAD

Inlägg av newbadboy »

Jag började med designspark mechanical. Hur bra som helst och ingen jättetröskel. Samt gratis
Skriv svar