Programmera AVR från Rpi
Programmera AVR från Rpi
Har tidigare kunnat programmera diverse AVRer från min Pi med hjälp av avrdude. Nu är lyckan slut.
När jag försöker programmera till exempel en attiny85 så verkar RPi producera MOSI-signal och SCK som den ska men MISO verkar knäpptyst, det enda jag lyckats mäta på den pinnen ser ut som störningar från klocksignalen.
Jag har kopplat
3.3V -> VCC(Pin 8 )
GND -> GND(Pin 4)
MOSI -> MOSI(Pin 5)
MISO -> MISO(Pin 6)
SCK -> SCK(Pin 7)
Sen har jag testat både GND och min RST-pinne till AVRens RESET.
Det känns väl som jag antingen gjort något puckat som jag inte ser eller så hamnar inte någon AVR i programmeringsläge. Jag har även sett till att köpa nya AVRer i veckan och slängt på men med samma resultat.
Det var så lätt att göra det första gången, jag förstår inte hur det kan gå fel nu. Vad kan jag göra för felsökning?
När jag försöker programmera till exempel en attiny85 så verkar RPi producera MOSI-signal och SCK som den ska men MISO verkar knäpptyst, det enda jag lyckats mäta på den pinnen ser ut som störningar från klocksignalen.
Jag har kopplat
3.3V -> VCC(Pin 8 )
GND -> GND(Pin 4)
MOSI -> MOSI(Pin 5)
MISO -> MISO(Pin 6)
SCK -> SCK(Pin 7)
Sen har jag testat både GND och min RST-pinne till AVRens RESET.
Det känns väl som jag antingen gjort något puckat som jag inte ser eller så hamnar inte någon AVR i programmeringsläge. Jag har även sett till att köpa nya AVRer i veckan och slängt på men med samma resultat.
Det var så lätt att göra det första gången, jag förstår inte hur det kan gå fel nu. Vad kan jag göra för felsökning?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Programmera AVR från Rpi
avrens reset måste styras av RPIn.
Det är
sck
mosi
mosi
miso
och Reset som alla används
Swech
Det är
sck
mosi
mosi
miso
och Reset som alla används
Swech
Det du vill poängtera är att RESET inte bara kan dras låg utan den ska styras på något smartare sätt?
Jag har testat att låta Rpi styra RESET men med samma resultat. Jag kan försöka igen när jag får chans men misstänker att det blir samma resultat.
Jag har testat att låta Rpi styra RESET men med samma resultat. Jag kan försöka igen när jag får chans men misstänker att det blir samma resultat.
Har du ändrat något mellan att det fungerade och att det slutade fungera?
Bytt OS på Pi:en eller bytt Pi eller så?
MVH: Mikael
Nej, inget jag kommer på. Jag förstår heller inte hur det skulle påverka. För mig ser det just nu ut som Rpi pratar precis som den ska men AVRen är död.adent skrev:Har du ändrat något mellan att det fungerade och att det slutade fungera?
Varför jag använder en RPi är för att det känns smidigt, jag köpte en programmerare från electrokit men det var mest problem med drivrutiner och få den att fungera. När jag provade med Rpi då gick det direkt. Mindre saker på bordet också.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Svårt att svara på.
Prova från början enligt den_här_länken och bekräfta att SPI är påslaget i RPi:n etc etc.
Skulle det fortfarande inte fungera så kanske man får kolla om RPi:ns I/O:s är friska?
Prova från början enligt den_här_länken och bekräfta att SPI är påslaget i RPi:n etc etc.
Skulle det fortfarande inte fungera så kanske man får kolla om RPi:ns I/O:s är friska?
Bara en snabb tanke jag hade. Går det att mäta på pinnarna om AVRen hamnar i RESET-state? Är det någon pinne som kanske går från att vara dragen låg till att vara öppen kollektor eller liknande, så att jag åtminstone kan verifiera att den hamnar i RESET-tillstånd?
Är på jobbet nu och hinner inte kolla igenom datablad.
EDIT: Teknikgudarna väljer att le mot en. Kollade på lite Dave som pratade om söliga rise/all time så började mäta reset och sck och plötsligt funkar det.
Är på jobbet nu och hinner inte kolla igenom datablad.
EDIT: Teknikgudarna väljer att le mot en. Kollade på lite Dave som pratade om söliga rise/all time så började mäta reset och sck och plötsligt funkar det.