Datablad på litet CRT?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Re: Datablad på litet CRT?

Inlägg av SM6XUN »

Det silvriga på insidan av röret är Barium som förångats med hjälp av induktionsvärme, jag har spolen till en sådan induktionsvärmare liggandes någonstans om den inte försvunnit i en flytt.
Det finns dock en del likriktarrör med kvicksilver i,
rörets lilla mängd "flytande argentum" lägger sig som rester på glaset men det är då istället utspritt.

edit: Norpan hade ju redan svarat.. :)
opampen

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:
opampen skrev:Vilken liten trevlig CRT! Påminner om ett scope jag köpte begagnat börja av 80-talet, borta sedan länge! Gillar de gamla bildrören!
Visst är det gulligt :)

Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?

Jag som är så kass enligt TomasL och Icecap alltså.

MVH/Roger
Det tror jag att du skulle kunna! Bara du ger det tid och kanske ibland behöver komplettera lite teknisk info från andra håll. Jag tycker du har ett bra tänk som vill utmana och lära dig själv och inte är rädd för att gå din egen väg! Tycker det är en styrka! Så fortsätt med projekten! Men en sak får du lova oss att du är försiktig med högspänningen! Vill ju fortsätta följa din kreativitet här på forumet!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Norpan skrev: Du har fel, kvicksilver är värdelöst som getter, barium och legeringar därav är bättre och väldigt vanligt.
Getterflashen kan inte berätta att röret fungerar, men det kan berätta att det fortfarande är vakuum i det
Hade den varit vit och flagig istället för blank och svart hade det inte varit bra.
Mycket intressant, tack för informationen!
Lite att läsa om du funderar på att bygga egna rör eller annat högvakuumgrejs:
http://www.thevalvepage.com/valvetek/getter/getter.htm
Kommer eventuellt ske att jag läser länken även om fasciliteterna minst sagt är sparsmakade :D

Annars råkade jag i alla fall ha lite rätt, speciellt efter att ha läst SM6XUN's inlägg.

MVH/Roger
PS
Ja, jag drömmer om att konstruera ett eget rör vilket i så fall ska heta KT68 dels för att jag är en 68, dels för att jag skulle vilja ha KT88'ans effekttålighet men med KT66'ans fantastiska linjäritet (i triodkoppling).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

opampen skrev:
rogerk8 skrev: Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Det tror jag att du skulle kunna! Bara du ger det tid och kanske ibland behöver komplettera lite teknisk info från andra håll. Jag tycker du har ett bra tänk som vill utmana och lära dig själv och inte är rädd för att gå din egen väg! Tycker det är en styrka! Så fortsätt med projekten! Men en sak får du lova oss att du är försiktig med högspänningen! Vill ju fortsätta följa din kreativitet här på forumet!
Fy fasen vad härligt att höra, tack för att du är så snäll!

Det hade varit mycket roligt att bygga ett gulligt litet batteridrivet skåp av detta rör!

Men elektrotekniskt vet jag inte ens vart jag ska börja :D

MVH/Roger
opampen

Inlägg av opampen »

Börja med XY förstärkarna. Ingångsförstärkarna mm. Det blir kanske inte så stor brandbredd på den? Sen får du se om du får liv i röret också!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för din uppmuntran!

Rent lågnivåmässigt med dämpsatser hos oscilloskop kan jag, men hur jag ska nå de aktuella spänningarna törs jag knappt tänka på :)

Fast jag har faktiskt byggt ett oscilloskop redan i mitt liv, det blev vad jag kallade ett TV-Scope.

Lite misslyckat att bygga den för vanlig TV men jag tyckte då att oscilloskop är ganska dyra pjäser som få studenter har råd med, men en TV har dom ju.

Lite roligt var det ändå att få det att fungera, speciellt roligt var det att bara några månader efter jag var klar släpptes ett PC-Scope av Vellemann (tror jag) som hade exakt samma prestanda (20MS/s, 5MHz).

Ja, det här är inte omöjligt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:
opampen skrev:Vilken liten trevlig CRT! Påminner om ett scope jag köpte begagnat börja av 80-talet, borta sedan länge! Gillar de gamla bildrören!
Visst är det gulligt :)

Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?

Jag som är så kass enligt TomasL och Icecap alltså.

MVH/Roger
Om du börjar lyssna och ta till dig, så Ja.
Om du fortsätter med samma arrogans som i tidigare trådar, Nej.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

finns en hel del loctalsocklar från kina på ebay. har själv köpt dessa de är av godtagbar kvalitet dock har anslutningarna i PCB varianten en tendens att trilla ur porselinssockeln om man vänder den uppochner.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=B8 ... t&_sacat=0
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hittade inte en enda loctal (som jag bara tror den heter) på hela sidan, alla var octal dvs 8-Pin och inte 9-pin som jag behöver.

Men tack för ditt deltagande!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:
rogerk8 skrev: Vad tror du, klarar jag av att bygga ett litet skåp av det?
Om du börjar lyssna och ta till dig, så Ja.
Om du fortsätter med samma arrogans som i tidigare trådar, Nej.
Arrogans?!

Det är väl du som är arrogant din översittare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Batteridrift för ett litet skåp vore inte så tokigt, om än en digital lösning, med trist LCD kanske är vad jag satsat på.

Exempel på ett nätspänningsbygge helt med rör hittar du bland annat här (kopierat från containerfyndstråden):
rvl skrev:Dethär kan vara intressant läsning: TV-felsökning av Werner W. Diefenbach. Brorsan byggde i tiderna ett oscilloskop från scratch, med hjälp av den boken. Katodstråleröret i bygget var ett containerfynd. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Själv hade jag försökt bygga en CRT-klocka, otroligt coola..

typ: http://www.dutchtronix.com/CRTClocks.htm

Det kom ut ett sånt där rör (typ) nytt i kartong på tradera förut, jag bjöd men det blev ganska dyrt..
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Jag har ett fullstort Tektronixrör, med analog minnesfunktion. Antagligen helt oanvänt, för glödströmsingången mätte öppen krets, när jag fyndade det. Felet var inne i sockeln och alltså inte avbränt innanför glaset, som kanske den som slängde det trott. Har agerat hyllvärmare sen dess...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:Batteridrift för ett litet skåp vore inte så tokigt, om än en digital lösning, med trist LCD kanske är vad jag satsat på.

Exempel på ett nätspänningsbygge helt med rör hittar du bland annat här (kopierat från containerfyndstråden):
rvl skrev:Dethär kan vara intressant läsning: TV-felsökning av Werner W. Diefenbach. Brorsan byggde i tiderna ett oscilloskop från scratch, med hjälp av den boken. Katodstråleröret i bygget var ett containerfynd. :)
Tack, länken gick dock bara till Stockholm Stadsbibliotek.

Men nu vet jag i alla fall vad boken heter :)

Intressant berättelse om din bror.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glenn skrev:Själv hade jag försökt bygga en CRT-klocka, otroligt coola..

typ: http://www.dutchtronix.com/CRTClocks.htm

Det kom ut ett sånt där rör (typ) nytt i kartong på tradera förut, jag bjöd men det blev ganska dyrt..
Fasen vad coolt :)

Jag har aldrig hört talas om CRT-klockor förut.

MVH/Roger
Skriv svar