Omvänt ECAD: PCB -> schema

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av bos »

Jag har ett antal PCB-kort jag ska reverse-engineera. Att titta på kortet och rita ett nytt schema från det känns som en potentiell felkälla, så att titta på PCB och placera komponenter / rita ledarbanor känns mest rätt. Detta kan jag göra i det ECAD jag använder i firman (Proteus).

Men, Proteus kan inte ta ett PCB och trolla fram en netlist / färdigkopplat schema, vilket är hemskt dumt.

Finns det något ECAD (helst gratis, men ok om det kostar pengar) som klarar att gå från PCB -> schema?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av TomasL »

I EDWIN kan du importera en bild av ett kort, och göra omvänd design sas.
Lägg kortet på en scanner, plocka in bilden i EDWIN, lägg på komponenter, tala om för EDWIN vad som är koppar, sedan öppnar du schemaeditorn, där har du sedan alla komponenter i en hög, i nedre vänstra hörnet, sammankopplade i enlighet med den nätlista som genererats i Layout-delen.
De tillhandahåller en obegränsad trial i 14 dagar. En NC version kostar någon tusenlapp upp till några tusenlappar beroende på version. ($45:- - $390:-).
http://www.visionics.a.se/EDWinXP2.10-N ... cense.aspx
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av bos »

Gränssnittet i EDWIN lämnade ju en hel del att önska.

Jag hittade ingenting i vare sig menyer eller ikoner som matchar din beskrivning av tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av TomasL »

Återkommer i kväll med en beskrivning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av TomasL »

Ok, så här är det, du måste:
Scanna av dina kort, konvertera bilden till HPGL eller DXF i skala 1:1, därefter kan du importera den i "Fabrication Manager".
Ju bättre din inskannade bild är desto bättre blir resultatet, konvertera bilden till Svartvitt eller 1-bit, därefter till företrädesvis dxf.
Därefter kan du plocka in kortet i EDWIN, via HPGL/DXF/GERBER-importer, konvertera alla streck till koppar osv.
Var medveten om att det är ett hästjobb att göra detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Omvänt ECAD: PCB -> schema

Inlägg av TomasL »

Ett tillägg, om du har tillgång till gerberfilerna, så är det oerhört mycket enklare.
Skriv svar