PIC16F1824 - ex 11-1: DATA EEPROM READ
Re: PIC16F1824 - ex 11-1: DATA EEPROM READ
OK.
Åsså var det:
Problemet med "modernare PIC" är att det står inte på utsidan av dem. Som vi alla vet finns det ingen koppling mellan funktion och benämning på PIC'r.
Den här valda [PIC16F1824] är det i alla fall inte.
Så till vida - är det tänkt använda FSR, och ha allting ta dubbelt så lång tid?
Förutom då att "linear memory access" endast gäller GPR - inte där det gör nytta, med SFR.

Åsså var det:
Problemet med "modernare PIC" är att det står inte på utsidan av dem. Som vi alla vet finns det ingen koppling mellan funktion och benämning på PIC'r.
Den här valda [PIC16F1824] är det i alla fall inte.
Så till vida - är det tänkt använda FSR, och ha allting ta dubbelt så lång tid?
Förutom då att "linear memory access" endast gäller GPR - inte där det gör nytta, med SFR.
På modernare prollar såsom PIC18F ligger allt i samma adressrymd, SFR , GPR osv. På dessa är bankswitchning onödig och ett minne blott.
Jodå, det finns en mycket tydlig koppling mellan funktion och namn/benämning.Som vi alla vet finns det ingen koppling mellan funktion och benämning på PIC'r
Å faen, så man kan se - på siffrorna - sådant som antal analoga kanaler, EEPROM eller inte, DAC eller inte... Fantastiska [nya] uppgifter där. 
Och främst då - om det är en av dessa nya PIC.

Och främst då - om det är en av dessa nya PIC.
Jasså, du menade benämningen på processorn, trodde det var benämningarna på SFRena du hade problem med.
Nej, det finns nog ingen komponent, förutom möjligtvis rena diskreta icke-aktiva komponenter, dvs kondingar, motstånd och spolar, som du kan avläsa egenskaperna på med hjälp av dess Namn/Typnummer.
Nej, det finns nog ingen komponent, förutom möjligtvis rena diskreta icke-aktiva komponenter, dvs kondingar, motstånd och spolar, som du kan avläsa egenskaperna på med hjälp av dess Namn/Typnummer.
Ja jo förståelsen är lite skral ibland.
Som sagt var - vart hittar man dessa nya funktionella PIC?
...som inte kostar skjortan och har färre än sjuttioelva ben.
Som sagt var - vart hittar man dessa nya funktionella PIC?
...som inte kostar skjortan och har färre än sjuttioelva ben.
Börja med den parametriska sökningen på Microchips hemsida, välj de egenskaper du vill ha.
Ha ha! Den var bra den du.
"Jaha, och hur många ADC-kanaler vill du inte ha?"
Men hur dåligt upplagd den än är så visst, den går springa vilse i.
Hur man får den hosta upp PIC - hur gör man det?
Jag har inte sett parametern "använder inte bankade register", inte än i alla fall.

"Jaha, och hur många ADC-kanaler vill du inte ha?"
Men hur dåligt upplagd den än är så visst, den går springa vilse i.
Hur man får den hosta upp PIC - hur gör man det?
Jag har inte sett parametern "använder inte bankade register", inte än i alla fall.

Alla i PIC18-serien har linjärt obankat minne.
Välj de egenskaper du VILL ha, och bry dig inte om det andra.
Välj de egenskaper du VILL ha, och bry dig inte om det andra.
Om det ändå vore så enkelt.
Vill jag ha en DAC så visas endast de med just exakt en DAC.
Det som borde vara underförstått, att fler spelar ingen roll, tolkas som att det är samma sak som ingen DAC.
Åsså var det sådant som EEPROM och flashminne, som jag behöver båda, och inte så himla många ben, för de får inte plats och, inte minst, priset. Vilket, givetvis, bland annat blir för högt då det är för många ben, som dessutom kommer vara ivägen.
Så ditt förslag är inte speciellt... bra, för att vara lite rak på sak.
Vilket jag försökt påpeka tidigare för dig. Förslaget att använda PIC18 hjälper inte till. Inte nu och inte tidigare.
Hittar du en PIC18 med både EEPROM, DAC och fjorton ben, som inte kostar dubbelt mot... Nä faen, hittar du en med EEPROM, Flash, ADC, DAC, CM, IOC och fjorton ben - då har du sålt mig på detta.
Om ej så vore det bra med hjälp som går att använda - förslagsvis med ovan valda PIC.
Vill jag ha en DAC så visas endast de med just exakt en DAC.
Det som borde vara underförstått, att fler spelar ingen roll, tolkas som att det är samma sak som ingen DAC.
Åsså var det sådant som EEPROM och flashminne, som jag behöver båda, och inte så himla många ben, för de får inte plats och, inte minst, priset. Vilket, givetvis, bland annat blir för högt då det är för många ben, som dessutom kommer vara ivägen.
Så ditt förslag är inte speciellt... bra, för att vara lite rak på sak.
Vilket jag försökt påpeka tidigare för dig. Förslaget att använda PIC18 hjälper inte till. Inte nu och inte tidigare.
Hittar du en PIC18 med både EEPROM, DAC och fjorton ben, som inte kostar dubbelt mot... Nä faen, hittar du en med EEPROM, Flash, ADC, DAC, CM, IOC och fjorton ben - då har du sålt mig på detta.
Om ej så vore det bra med hjälp som går att använda - förslagsvis med ovan valda PIC.
Hur många har du tänkt att köpa? en eller två, då spelar ju priset ingen större roll.
det handlar ju bara om några tiors skillnad.
Snälla nån, lite jobb får du göra själv, eller är du så handikappad så du inte kan kryssa i vad du vill ha.
Jag har inte en aning om vad du är ute efter, så följaktligen kan jag inte söka., Dessutom, eftersom det är så enkelt, så är det väl dags att du gör det själv.
Och nej, den mista PIC18 har 18 ben. Borde inte vara något problem i sig.
det handlar ju bara om några tiors skillnad.
Snälla nån, lite jobb får du göra själv, eller är du så handikappad så du inte kan kryssa i vad du vill ha.
Jag har inte en aning om vad du är ute efter, så följaktligen kan jag inte söka., Dessutom, eftersom det är så enkelt, så är det väl dags att du gör det själv.
Och nej, den mista PIC18 har 18 ben. Borde inte vara något problem i sig.
De är för dyra och de har för många ben. Punkt.
Att tillämpliga PIC har en adresseringsprincip som är direkt fånig är, i sammanhanget, irrelevant.
Vad jag skulle behöva hjälp med är att flytta data mellan EEPROM och program memory.
Ett problem är att det tar lång tid, för lång, att läsa ren data i program memory.
Dvs att läsa en byte ren data tar flera gånger längre tid, och i en betydligt mer omständiglig procedur, än om den är presenterad exempelvis som RETLW instruktioner.
Ja, det tar dubbelt så stor plats - det är acceptabelt.
EEPROM används att samla och låta data behandlas på ett enkelt, snabbt och lämpligt sätt. Aktuell data som kan ligga i EEPROM och användas tills en annan uppsättning data, helt annan data, ska användas.
Att tillämpliga PIC har en adresseringsprincip som är direkt fånig är, i sammanhanget, irrelevant.
Vad jag skulle behöva hjälp med är att flytta data mellan EEPROM och program memory.
Ett problem är att det tar lång tid, för lång, att läsa ren data i program memory.
Dvs att läsa en byte ren data tar flera gånger längre tid, och i en betydligt mer omständiglig procedur, än om den är presenterad exempelvis som RETLW instruktioner.
Ja, det tar dubbelt så stor plats - det är acceptabelt.
EEPROM används att samla och låta data behandlas på ett enkelt, snabbt och lämpligt sätt. Aktuell data som kan ligga i EEPROM och användas tills en annan uppsättning data, helt annan data, ska användas.
Nu finns ju både PIC18 och PIC32 i TSSOP, QFN och TQFP, dvs betydligt mindre än din DIP14, till samma pris eller billigare än PIC16.
Men eftersom du inte vill tala om vilka egenskaper processorn skall ha, så är det omöjligt att peka dig i rätt riktning.
Men eftersom du inte vill tala om vilka egenskaper processorn skall ha, så är det omöjligt att peka dig i rätt riktning.
PIC16F1824 är angiven som varande PIC.
Ställda frågor [inom ämnet och av mig] har gällt den.
PIC18F-serien har ej de egenskaper som önskas.
Och när jag säger så är det efter att ha gjort en grundlig genomgång av serien.
PIC16F1824 har de egenskaper som önskas - INGEN PIC18F har dem.
Att PIC18F är dubbelt så dyra verkar inte heller gå in.
Det är väldigt synd hur du, och det är just du TomasL just här, slagit sönder denna tråd med att insistera på att tjata och käbbla om PIC18F, istället för att hålla dig till ämnet.
Erik
*mer än måttligt irriterad på hur svårt det är för vissa° att tro på att andra oxå vet vad de talar om och att tro på att andra oxå kan lösa uppgifter framgångsrikt på sina egna sätt och vis*
° Exempelvis Icecap, sodjan, Swech och TomasL.
Det finns fler, men dessa är de som vanligen poppar upp [som popcorn, dvs studsar runt utan kontroll och blåser upp sig själva när det hettar till].
Om dessa använde sin, uppenbart djupa och breda, kunskap att hjälpa andra när dessa råkar i problem eller har frågor så vore det helt suveränt och beundransvärt.
Ställda frågor [inom ämnet och av mig] har gällt den.
PIC18F-serien har ej de egenskaper som önskas.
Och när jag säger så är det efter att ha gjort en grundlig genomgång av serien.
PIC16F1824 har de egenskaper som önskas - INGEN PIC18F har dem.
Att PIC18F är dubbelt så dyra verkar inte heller gå in.
Jag håller gladeligen med om att adresseringen i PIC18-serien är en ordentlig förbättring från MicroChip - vilket i detta ämne är irrelevant då det här gäller PIC16F1824 [och alternativet att använda en PIC18 inte är tillämpligt då INGEN PIC18F har de önskade egenskaperna].Från Elfa/Distralec:
Microcontroller 8 Bit DIL-18
Art.nr. 173-34-139
Typ: PIC18F1220-I/P
1 + 20,80
25 + 20,40
100 + 19,80
Microcontroller 8 Bit SO-14
Art.nr. 173-87-460
Typ: PIC16F1824-I/SL
1 + 11,10
25 + 10,20
100 + 9,22
Det är väldigt synd hur du, och det är just du TomasL just här, slagit sönder denna tråd med att insistera på att tjata och käbbla om PIC18F, istället för att hålla dig till ämnet.
Erik
*mer än måttligt irriterad på hur svårt det är för vissa° att tro på att andra oxå vet vad de talar om och att tro på att andra oxå kan lösa uppgifter framgångsrikt på sina egna sätt och vis*
° Exempelvis Icecap, sodjan, Swech och TomasL.
Det finns fler, men dessa är de som vanligen poppar upp [som popcorn, dvs studsar runt utan kontroll och blåser upp sig själva när det hettar till].
Om dessa använde sin, uppenbart djupa och breda, kunskap att hjälpa andra när dessa råkar i problem eller har frågor så vore det helt suveränt och beundransvärt.
Eftersom de egenskaper du vill ha tydligen är hemliga, så.....