Skarva en värmekabel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
John Eriksson

Skarva en värmekabel.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag har två stumpar värmekabel jag skulle vilja skarva ihop för att värma inkommande vatten i ett fritidsboende. Märkning på kabeln är.
Matema US 12 HF Unisafe SEMKO 10W7M 230 V 209/355-16 211/740. Den ena stumpen har någon form av avslut i ena änden. Den andra är helt enkelt avklippt i bägge ändar. Har försökt skala den en av kablarna vilket inte var det lättaste. Jag kan inte säga att jag lyckades. Kabeln som är klippt i bägge ändar har ett motstånd mellan ledarna på ca 338 Ohm och är ca 2,5 meter lång.

Är det bara att skarva ihop dessa ledare om jag lyckas skala av kabel så jag kommer åt ledarna eller är det inte att rekomendera att skarva ihop dessa 2 stumpar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Skarva en värmekabel.

Inlägg av Sverige »

Inte rekommenderat att skarva.

Värmekabel måste gå över jordfelsbrytare (kan vara värt att nämna).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom det finns flera olika typer av värmekabel, med helt olika egenskaper så skall man definitivt inte skarva dem, det kan få helt oanade konsekvenser, såsom brand som följd.
John Eriksson

Hej.

Det är samma typ av kabel i bägge stumpar, då det finns samma märkning på bägge stumpar. Förmodligen har det varit en kabel en gång i tiden och sedan har någon klipp av en liten bit. Jordfelsbrytare har jag så det är bara att ansluta den till kabeln.

Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Matema US 12 verkar vara en självbegränsande värmekabel så visst borde det fungera att skarva den på samma sätt som man skarvar jordkabel.

Finns anvisningar på webben hur man gör anslutning och avslut på den typen av värmekabel.

Ex: https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... invZQOzOSQ
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Nej, det är inte samma sak att skarva jordkabel och värmekabel.

Absolut inte skarva och förlägga i vattenrör.

Anslutning(sats) är för inkoppling i dosa.
John Eriksson

Hej.

När jag skrev om att skarva dessa kablar så hade jag planer att lägga värmekabeln utanpå vattenröret och sedan trä isolering över allihop. Nu har det trots allt blivit så att jag kom över en annan bit värmekabel av samma slag som var tillräckligt lång för mitt behov just nu. Den stoppade jag in i vattenledningen/röret, och trädde isolering utanpå.

Tyckte det var intressant att ta del av tekniken att skarva denna kabel. Tack för länken. Förklarade lite varför jag tyckte det var svårt att skala kabeln. Återstår bara en fråga nu. Denna kabel är självreglerande, innebär detta att resistansen varierar utefter kabelns längd beroende på den temperatur vattnet eller mediet som skall värmas har för tillfället. Jag menar kabeln utvecklar 10 W/M där vattnet är 3 grader varmt och riskerar att frysa samtidigt som vattnet har 10 grader på att annat ställe, där utvecklas endast 1W/M. Då resistansen varierar med temperaturen.

Skriv svar