Tips om ni har programvaruproblem i W10

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av bobobo »

Grrrrr :evil: :shock: :humm: :(
Natten till i måndags bestämde sig microsoft för att uppdatera min W10. Jag antar att det var uppdateringen som brukar kallas Anniversary update.

För det första så försvinner då mina ej sparade anteckningar i Notepad och excel, eftersom datorn tvingas till omstart.
Sedan när jag ska börja jobba och startar Solidworks 2016 så går inte det! Kommer nu inte ihåg om jag fick något kryptiskt felmeddelande, men jag tror inte det. Jag tror bara det blinkade till och så var det som om jag aldrig klickat på ikonen...
Jag hittade dock ett felmeddelande i windows-loggboken. Efter googlande så var lösningen att installera om Visual C++ Redistributable package, kommer nu inte ihåg vilket årtal det var.

Så trots stor irritation var det snart glömt.

Idag skulle jag jobba med ett plc-programmeringsverktyg. Allt såg ut att fungera, förutom att ett val i en lista av möjliga fältbussar (Modbus) saknades och gick inte att lägga till i mitt projekt. Jag testade Modbus-funktionen för 2-3 veckor sedan och kunde inte förstå vad jag gjorde annorlunda nu än då. Men jag är ny i detta verktyget, så jag testade allt möjligt i form av omkonfigurering av projektet på andra ställen. Läsa dokumentation, Kolla exempelprojekt från tillverkaren.
Men även i exempelprojekten som skulle visa just Modbus så saknades möjligheten att göra inställningar för Modbus! ytterst skumt.... Allt annat fungerade.
Jag avinstallerade och installerade om programvaran. Hjälpte inte.

Efter många timmars testande, så blev jag misstänksam mot windows-uppdateringen igen. Jag installerade nu om Visual C++ Redistributable package 2005, 2008 och 2010.
Startade om datorn och plötsligt fanns Modbus-funktionerna igen i listan av tillgängliga alternativ att konfigurera i programmeringsverktyget!!

Så om ni upplever "osynliga" eller uppenbara fel i vilka program som helst, så kolla windows loggbok om där finns SideBySide errors, så installera om Visual C++ Redistributable package.


För att undvika fler försvunna osparade arbetsdokument så tänkte jag ställa om så att windows inte installerar uppdateringarna automatiskt, utan meddelar mig så att jag kan starta om manuellt. Men då visar det sig att efter senaste uppdateringen så finns inte den möjligheten längre :tumner: :tumner: !!

Lillahuset m.fl.: Ingen idé att säga att man ska köra Linux, varken Solidworks eller 99% av de olika plc-programmeringsverktygen jag måste använda för mitt jobb finns för Linux.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite konstig översättning här men går att förstå:
Att inaktivera Windows 10 uppdateringar är att helt enkelt stoppa Windows-uppdateringar tjänsten körs helt och hållet.För att göra det genom att trycka på "Win + R", skriv services.msc och tryck på Enter för att öppna Windows-tjänster. När fönstret Tjänster har öppnats, hittar "Windows Update" service, högerklicka på den och välj "Egenskaper" alternativet. Ovanstående åtgärder kommer att öppna "Windows Update Properties" fönstret.Välj "Disabled" alternativ från rullgardinsmenyn bredvid "Startmetod".När du har valt, klicka på "OK" för att spara ändringarna. Från denna punkt framåt inga uppdateringar kommer att installeras på din Windows 10 maskin. - See more at: http://www.yac.mx/sv/pc-tech-tips/windo ... 2zepq.dpuf
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av lillahuset »

Tro det eller ej men även jag kör Windows ibland. Brukar vara tredje val, Linux, avstå, Windows, men ibland är det som det är. :cry:
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av gkar »

bobobo skrev: Lillahuset m.fl.: Ingen idé att säga att man ska köra Linux, varken Solidworks eller 99% av de olika plc-programmeringsverktygen jag måste använda för mitt jobb finns för Linux.
Lösningen är väl vad många andra gör, vilket blir vanligare och vanligare, ta bort internetanslutningen för W10.
W10 och internet går inte ihop, vill man kör man det i ett Virtualboxfönster eller dyl under något annat OS där man gör internetsaker.
Alternativet vad jag förstår är att använda sig av enterpriseversionen av Windows där man kan ställa av och på saker.

Den vanliga Windows går inte att använda med internet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av TomasL »

Förstår inte problemen. du får garanterat en fråga om du vill spara innan avslut.
Att SW inte startar får du skylla på SW. Samma gäller alla övriga program som inte vill sig, det är respektive programtillverkare som är ansvarig, Den senaste uppdateringen av W10, har funnits tillgänglig så pass länge, så seriösa mjukvaruleverantörer har inga problem.
TILL Lillahuset, har du inget vettigt att tillföra, så, knip, Linux är garanterat inget alternativ för 99% av alla användare, enbart de som leker använder Linux, typ.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av Glenn »

Ett seriöst operativsystem startar INTE om sig utan att användaren godkänner det, PUNKT.

Självklart ska man kunna VÄLJA annat beteende, men default ska det inte göra det, och framförallt ska det vara ett VAL, inte påtvingat.

Anledningen är förstås det som TS är inne på, systemet vet ju inte om tillfället är lämpligt, och om allting är sparat, det vet bara användaren, eller möjligt
vis systemadministratören.
tomasL skrev: TILL Lillahuset, har du inget vettigt att tillföra, så, knip,
Mans ka inte kasta glass i stenhus, vad har du själv tillfört till tråden ? ..vad tillförde du i den andra tråden om win10-uppgradering som inte gick att välja bort ? INGENTING.
TomasL skrev: Linux är garanterat inget alternativ för 99% av alla användare, enbart de som leker använder Linux, typ.
Om man inte visste bättre skulle man tro att du var 14 år och aldrig varit utanför din hemkommun.. Otroligt mycket infrastruktur körs på linux, så det är i allra högsta grad relevant för de flesta, om än indirekt, det är även synnerligen relevant för mej personligen då jag tjänar mina pengar på det..

Just DET är dock irrlevant för tråden, men det var ju du som började fåna dig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av TomasL »

Det startar inte om automatiskt, såvida man inte valt att det skall göra det.
Om man nu valt att det skall starta om automatiskt, som i detta fallet, så kan man även ställa in vilka tider på dygnet detta får ske.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av mrfrenzy »

Om man kör homeversion så är det mesta automatiskt.
I Win 10 pro ställer man själv in hur och när man vill ha uppdateringar.
Solidworks stödjer endast Pro och enterprise versioner av Windows.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av bobobo »

Jag kör Win 10 Pro.
Visa gärna var man gör inställningarna för att inte installera uppdateringar automatiskt, men endast om ni verifierat att det fungerar på en helt uppdaterad windows-installation. På nätet finns massor av guider som visar detta, men de är inte aktuella längre efter de senaste uppdateringarna.
Det finns även lite djupare förslag som att gå in i policy-editorn och ändra där, men enligt info jag funnit så hjälper inte det heller nu längre.
SeniorLemurens förslag kanske fungerar, men jag vill ju ändå ha uppdateringarna... Bara att jag som i W7 kunde få ett meddelande att det är dags att installera uppdateringar genom att starta om datorn.
TomasL skrev:Det startar inte om automatiskt, såvida man inte valt att det skall göra det.Om man nu valt att det skall starta om automatiskt, som i detta fallet, så kan man även ställa in vilka tider på dygnet detta får ske.
Jag har inte valt att den ska starta om automatiskt, men visst jag hade på denna datorn faktiskt inte tidigare varit inne och ändrat att uppdateringar inte skulle installeras automatiskt, så vad gäller det kan jag lite skylla mig själv. Men nu efter de senaste uppdateringarna så finns inte valet att inte installera automatiskt. Det enda man kan påverka är att ställa in upp till 12 timmar per dygn som man inte vill att datorn ska start om sig själv.
TomasL skrev:Förstår inte problemen. du får garanterat en fråga om du vill spara innan avslut.
Det kan hända man får en fråga någon minut innan tvångsavslut, men vad hjälper det om jag inte sitter vid datorn? Problemet är att den inte väntar tills man svarat utan efter en stund tvingas alla program till avstängning utan att data sparas. I Excel brukar man dock kunna återskapa filerna senare, men inte i notepad m.fl.
Att SW inte startar får du skylla på SW. Samma gäller alla övriga program som inte vill sig, det är respektive programtillverkare som är ansvarig, Den senaste uppdateringen av W10, har funnits tillgänglig så pass länge, så seriösa mjukvaruleverantörer har inga problem.
Varför ska jag skylla på SW och övriga programtillverkare för att Microsoft rycker undan mattan under dem? Här var det ju vad jag kan förstå Microsofts uppdatering som hade ändrat i något som användes av Microsoft Virtual C++ Redistributable Package. Vilket gjorde att programmen inte fick det "stöd" som det skulle från paketen. Lösningen var ju att installera om Microsoft Virtual C++ Redistributable Package. Om det nu var något i dem som var en säkerhetsrisk så vore det väl microsofts ansvar att installera om dessa i samband med uppdateringen?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Tips om ni har programvaruproblem i W10

Inlägg av bobobo »

Vill bara lägga till att denna tråden var inte menad som ytterligare en klagotråd på Windows.

Syftet var att visa på ett lömskt fel som jag knappt trodde kunde inträffa, att en enskild delfunktion inne i ett program försvinner utan synliga felmeddelande och att orsaken inte låg i programmet själv.
Skriv svar