Enkelt spänningsaggregat

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan få problem med impedanser. Om du har långa och krångliga ledare till filterkondingarna kan då få trubbel med att få fram ström när det behövs. Även om strömmen "räcker", kan du få ringningar och skit pga induktanser och annat i ledningarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, tack för varningen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Gjorde lite CADande i reklampauserna på något TV-program igår kväll. Missade en trissa, men what da fack ....
psu.jpg
Spontant är det BAD DESIGN att inte ansluta filterkondingar som fyrpoler. De är konstruktionens viktigaste del och de ska anslutas med så lite immpedans det bara går.
Jag blev inspirerad av ditt TV-jobb så jag har nu ändrat lite i layouten :)

Vad tycker du om följande?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser bättre ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom plötsligt på en finess jag ville ha: OL-dioder (blir ju som en bekräftelse på att matning finns genom att kortsluta och se dom lysa upp, reostater är för dyra så endast två strömområden kommer jag att ha).

Tänkte länge hur jag enkelt skulle kunna fixa det men så slog det mig hur man kan göra och jag har nu uppgraderat KSU.

Sen blev jag även fundersam över avstånden mellan glättningslytarna, mätte i Eagle och kom fram till att det var för dåligt så jag har ökat avstånden mellan lytarna, nu ska tom 10mF/25V (~20X40) få plats.

Ett tag var jag inne på axiella istället då jag redan sett ut en AL-låda (Hammond Eddystone, 34mm hög utvändigt, 57mm finns också) som jag vill använda.

Men jag kommer köra radiella och får då ta till den större lådan.

KSU kan nu alltså leverera 12V/2A från AC-adaptern samtidigt som den bör kunna leverera ~24V/5A från KTD (läs SMPS, förmodligen).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Electricguy »

Det känns ju spontant som att du gör ledningsbanor helt krokiga och sneda på ren jävelskap, när de har varit raka och fina i ett tidigare skede. Herregud.. Skärp sig pöjk.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, 10mF är stora kondingar...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Electricguy »

Det är ingen ursäkt för att ha krokiga ledningsbanor som mycket väl kunde vara raka, och till och med ännu grövre. Det är ju inte direkt trångt på kortet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Men då har jag en annan ursäkt, dels är det lättare att bara ta den tidigare layouten och dra isär kondingarna dels orkar jag hel enkelt inte köra "properties->width" på alla segment.

Jag vet att nån sa (misstänker Borre) att man kunde nyttja skiftnyckeln på nåt enkelt sätt och visst, däri kan man sätta önskad ledarbredd (width) och sen ska det tydligen vara meningen att ett klick på ett ledningssegment ska ge inställd bredd MEN det gör det inte.

Så jag orkar mao inte routa om de sneda ledningarna.

Fast vänta nu, man kanske kan dra dom rätt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Istället för att routa om så kommer här ett enkelt tips.

Tryck på verktyget "Change" i vänstermenyn, det som ser ut som en "mutternyckel"/"skiftnyckel", längst ner går du till "Width" och därefter väljer den bredd som är lämplig.
Har du redan valt att måtten ska visas i mm är bredden i just mm, annars det idiotiska tum eller mil, så det är bara att välja lämplig bredd, eller trycka på "..." och skriva in sin egen.
Därefter är det bara klicka runt på de ledare du vill bredda, en ledare består av flera segment så klicka på alla delar för att hela "sträckan" ska breddas.

Enkelt va? :)
Hej Borre!

Jag får tyvärr inte detta att funka (se föregående inlägg).

Men jag antar att du tröttnat på att hjälpa fyllot mig? :)

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Borre »

Gör du som det står så är enda "felet" som jag kan tänka mig att du har ledare nära varandra och Eagle markerar/"highlightar" ledaren för att tydligt visa vilken ledare som kommer påverkas, så då räcker ett klick till för att ändra bredden, det står även i statusraden.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av MiaM »

Nu är jag tillbaka och kommer som vanligt med en massa gnäll över dina konstruktioner :wink: :wink:


*Ledningen för inkommande AC (den som inte är kopplad till signaljord) skulle kunna gå direkt till övre änden på nedre dioden så slipper du dubbla kretskortsbanor invid varandra.

*Om du flyttar den övre dioden längre ner så att den sitter strax till vänster om den nedre dioden så blir det kortare väg från AC in via diod till kondingar. För att fixa detta får jordledaren i mitten göra en böj nedåt för att runda denna diod på undersidan.

*Om du låter regleringångarna för spänningsnivån sitta närmast jord istället för invid utspänningen så slipper utspänningen göra en böj runt kontakten. Då kan du få mycket kortare och finare banor mellan de små kondingarna på utgången och utgångskontakten. Det vore nog också bra med tjockare banor även till jorden på dessa kondingar, fast med mitt förslag på layoutändring kan jorden sitta direkt på "mitt-jordledaren".

*Det kan kanske vara bra med någon liten "nanofarad"-avkoppling även på ingångssidan av stabbkrestarna? Elektrolyter har inte så bra högfrekvensegenskaper så högfrekventa lastvariationer som C7/C8 inte äter upp kommer synas ända på glättningskondingarna.

*Låt gärna all ström passera förbi paddarna för C3/C4C5/C6 istället för att kondingarna sitter på "stickspår" ut från "huvudleden". Det ser bra ut på C6 men de andra tre ser det dåligt ut vid.

*Ska Q8/Q9 sitta så nära kondingarna?

*Varför har du DIAC:ar som symbol för dioderna?

*Lysdioderna blir jobbiga att montera med så stort avstånd mellan benen.

*Ett tips är att när du har symmetrisk utgång så kläm på backspänningsdioder på utgångarna. En kortis mellan plus ut och minus ut kommer annars omedelbart avslöja den ofrånkomliga skillnaden i strömgräns på båda sidorna, varpå den ena sidan strömgränsar medan den andra ger en del spänning. Då ligger C7 eller C8 risigt till och effekten över utgångstrissan blir väldigt hög. Bas-emitter-sträckan på effekttrissan kommer dessutom till slut också leda så att det blir backspänning så att C1 eller C2 också ligger risigt till. Om inte kondingar havererar snabbt nog så är det stor risk att effekttrissan brinner och går då troligtvis i kortslutning varpå hela proceduren upprepas fast för andra halvan och i slutänden har du i värsta fall ett kort med en fin och frisk likriktarbrygga och i övrigt brända komponenter. Om båda effektrissorna går i kortslutning och du har kortis på utgången så kommer ju också strömgränstrissornas bas-emittersträcka få överström varpå även de brinner, och innan det har de hunnit elda upp lysdioderna.

*Vad händer i ögonblicket då ansluten last går helt i kortslutning?

Strömbegränsningstrissan ger så mycket ström den kan, helt utan begränsning in på den lilla reglertrissan. Den i sin tur kör så mycket kollektorström det går utan gräns för att ladda ur C1 (eller C2 på negativa halvan).

Trissor tål ju mer toppeffekt/ström än medeleffekt/ström, men är du säker på att detta sker inom tillåtet område för trissan?

Lägg sen på att lasten växlar mellan kortis och ej kortis som fyrkantvåg så sker detta upprepat. Hur hög frekvens på en fyrkantvågsmässig pulserande kortis tål agget?

En tröst är dock att om den lilla reglertrissan dör så blir det troligtvis kortis och då blir det 0V ut istället för skenande utspänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ord och inga visor, det :D

Kul att du orkar recensera mina kassa konstruktioner :)
*Ledningen för inkommande AC (den som inte är kopplad till signaljord) skulle kunna gå direkt till övre änden på nedre dioden så slipper du dubbla kretskortsbanor invid varandra.
Ser det nu.
*Om du flyttar den övre dioden längre ner så att den sitter strax till vänster om den nedre dioden så blir det kortare väg från AC in via diod till kondingar. För att fixa detta får jordledaren i mitten göra en böj nedåt för att runda denna diod på undersidan.
Förstår inte
*Om du låter regleringångarna för spänningsnivån sitta närmast jord istället för invid utspänningen så slipper utspänningen göra en böj runt kontakten. Då kan du få mycket kortare och finare banor mellan de små kondingarna på utgången och utgångskontakten. Det vore nog också bra med tjockare banor även till jorden på dessa kondingar, fast med mitt förslag på layoutändring kan jorden sitta direkt på "mitt-jordledaren".
Bra förslag!
*Det kan kanske vara bra med någon liten "nanofarad"-avkoppling även på ingångssidan av stabbkrestarna? Elektrolyter har inte så bra högfrekvensegenskaper så högfrekventa lastvariationer som C7/C8 inte äter upp kommer synas ända på glättningskondingarna.
Bra förslag!
*Låt gärna all ström passera förbi paddarna för C3/C4C5/C6 istället för att kondingarna sitter på "stickspår" ut från "huvudleden". Det ser bra ut på C6 men de andra tre ser det dåligt ut vid.
Tror jag fattar.
*Ska Q8/Q9 sitta så nära kondingarna?
Ja, varför inte?
*Varför har du DIAC:ar som symbol för dioderna?
Eagle har inga bra footprints för kraftdioder, behöver speciellt lite större hål vilket Diac har.
*Lysdioderna blir jobbiga att montera med så stort avstånd mellan benen.
Ska monteras på panel.
*Ett tips är att när du har symmetrisk utgång så kläm på backspänningsdioder på utgångarna. En kortis mellan plus ut och minus ut kommer annars omedelbart avslöja den ofrånkomliga skillnaden i strömgräns på båda sidorna, varpå den ena sidan strömgränsar medan den andra ger en del spänning. Då ligger C7 eller C8 risigt till och effekten över utgångstrissan blir väldigt hög. Bas-emitter-sträckan på effekttrissan kommer dessutom till slut också leda så att det blir backspänning så att C1 eller C2 också ligger risigt till. Om inte kondingar havererar snabbt nog så är det stor risk att effekttrissan brinner och går då troligtvis i kortslutning varpå hela proceduren upprepas fast för andra halvan och i slutänden har du i värsta fall ett kort med en fin och frisk likriktarbrygga och i övrigt brända komponenter. Om båda effektrissorna går i kortslutning och du har kortis på utgången så kommer ju också strömgränstrissornas bas-emittersträcka få överström varpå även de brinner, och innan det har de hunnit elda upp lysdioderna.
Här förstår jag inte vad du menar riktigt, ska jag sätta dioder rätt över utgången eller över reglertrissorna? Om jag sätter dom rätt över utgångarna kommer det ju bli kortslutning till backe ändå, typ 0,7V.
*Vad händer i ögonblicket då ansluten last går helt i kortslutning?

Strömbegränsningstrissan ger så mycket ström den kan, helt utan begränsning in på den lilla reglertrissan. Den i sin tur kör så mycket kollektorström det går utan gräns för att ladda ur C1 (eller C2 på negativa halvan).

Trissor tål ju mer toppeffekt/ström än medeleffekt/ström, men är du säker på att detta sker inom tillåtet område för trissan?

Lägg sen på att lasten växlar mellan kortis och ej kortis som fyrkantvåg så sker detta upprepat. Hur hög frekvens på en fyrkantvågsmässig pulserande kortis tål agget?

En tröst är dock att om den lilla reglertrissan dör så blir det troligtvis kortis och då blir det 0V ut istället för skenande utspänning.
Ja, strömbegränsningen har jag nyligen fattat blir modell fyrkantvåg för när strömavkänningstrissan går på då går lilla reglertrissan på och när den går på så stryps effekttrissan men när den stryps så släpps strömmen på igen och förloppet upprepar sig fyrkantmässigt, jag har dock nyttjat denna metod tidigare och den fungerar bra (på lägre ström i alla fall).

Tack för din recension!

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Borre »

Eagle har inga bra footprints för kraftdioder, behöver speciellt lite större hål vilket Diac har.
Jo det finns massvis, kolla igenom biblioteket "diode".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har fel, jag har gjort det massor av gånger och det finns inte en enda diodsymbol som duger för håldiameter >1mm.

Det finns knappt nån diodsymbol som duger överhuvudtaget!

MVH/Roger
PS
Dessa tre är de enda som "nästan" duger:
1) D_ACAC: D_E2L, stående montage för typ 1N4148
2) Triac: GT32 , diac med ~1mm-hål (dubbelriktad diod i schemat, alltså)
3) Led: SFH482, lysdiod

Footprints för vanlig kraftdiod med lite raster och håldiameter >1mm fullkomligt lyser med sin frånvaro!

Under "search" har jag alltså skrivit "diode" och tryckt på enter.
Skriv svar