Enkel trådlös överföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi

Enkel trådlös överföring

Inlägg av Malawi »

Hej,

Jag behöver trådlöst överföra en momentan slutning (indikering) ca 150 m i fri terräng från en grind. 24 VDC kraft finns vid grinden. På nätet hittar jag hundratals små batteridrivna nyckelringsdosor med 30 m räckvidd men inga moduler som matas med yttre spänning och som är lämpliga att bygga in i en kapsling. Inte heller finns det något med 150-200 m räckvidd. Inomhus vill jag också ha en DC-matad modul med reläutgång. Yttre antennkontakt är ingen nackdel heller.
Slutligen ska det inte kosta över tusenlappen, då blir det orimligt dyrt för funktionen.

Har någon ett inköpstips åt mig?

/Malawi
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Enkel trådlös överföring

Inlägg av lillahuset »

Det måste finnas massor av 868MHz eller 2,4GHz moduler att köpa. Förmodligen vill du ha 868MHz. Annars finns (fanns) 433MHz på Kjell. Kanske även 868MHz.

Edit: Kolla Sweech eller någon av de andra som annonserar här, de bidrar trots allt till forumets existens. :)
Malawi

Inlägg av Malawi »

OK, tack Lillahuset. Swech har faktiskt en modul som skulle kunna passa. Dock krävs RS-232-överföring. Hur gör jag absolut enklast en sådan 1-funktions signal från min kontaktslutning från grinden?

http://www.swechtrading.se/zencart/imag ... 3022ut.pdf

/M
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att det främst är två orsaker till att det är svårt att hitta:

1. För så lång räckvidd så kan det vara svårt att klara det inom de "fria" frekvensbanden med de effektgränser som hör dit
2. För kortare avstånd är det bara för portabla batteridrivna grejer man är intresserad av trådlöst. Om man ändå ska dra fram kabel för matningsspänning så blir det ju lika enkelt att dra en kabel för själva kontakten.

Om det finns 24 V vid grinden så betyder väl det att det finns en kabel dragen dit? Går det inte att dra en till kabel samma väg?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Den där modulen verkar lite överbegåvad. 8) Du vill nog egentligen ha en utan intelligens så du kan koppla knappen direkt:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... mhz-p88905
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ransmitter
swirve

Inlägg av swirve »

Nerre skrev:Jag gissar att det främst är två orsaker till att det är svårt att hitta:

1. För så lång räckvidd så kan det vara svårt att klara det inom de "fria" frekvensbanden med de effektgränser som hör dit
2. För kortare avstånd är det bara för portabla batteridrivna grejer man är intresserad av trådlöst. Om man ändå ska dra fram kabel för matningsspänning så blir det ju lika enkelt att dra en kabel för själva kontakten.

Om det finns 24 V vid grinden så betyder väl det att det finns en kabel dragen dit? Går det inte att dra en till kabel samma väg?
Inte speciellt svårt med 150m... Gjorde en trådlös sensorbox på jobbet som pratar 868 (baserat på microchip) som med lätthet nådde 400m över ett fält och in i ett stirr stenhus.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det ändrar ju inte det faktum att effekten för 868 MHz är begränsad till 25 mW e.r.p. så man behöver ha vettiga antenner för att nå fram utan att riskera störningar.
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Jag inväntar några av de här som förhoppningsvis klarar mitt krav 300m
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ange+relay
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nerre skrev:Det ändrar ju inte det faktum att effekten för 868 MHz är begränsad till 25 mW e.r.p. så man behöver ha vettiga antenner för att nå fram utan att riskera störningar.
Fast installation medger riktantenner så räckvidd lär inte bli ett problem.
Är det träd imellan så skall man köra horisontalpolariserat.
Även om man inte har riktantenn utan 1/4 vågs rundstrålare , montera dom horisontellt pararellt med varandra
så att säga.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Kan man montera en GP-antenn horisontellt? Jag försökte hitta bilder på detta men de dyker bara upp bilder på vertikalt monterade GP-antenner.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på ebay, finns en hel del där som passar, har några som ska klara 2km men funkar upp till 1km vid fri sikt

handdosa med liten teleskopantenn och 12v mottagare
Malawi

Inlägg av Malawi »

Tack för svar alla.

Kjellprylen är så kortfattat beskriven, ska den också ha RS-232?

Aliexpressprylarna som bbenderman beställt verkar intressanta. Men leveranstiderna verkar avskräckande, jag skulle vilja installera detta snarast.

Jag ska grotta lite mer på ebay, "long range" verkar sålla bort nyckebrickorna.

/M
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Eftersom jag inte testat kan jag ju inte vara 100% säker men jag har för mig att den där typen av sändare bara tar det som kommer på ingången och levererar det på mottagarens utgång. Ingen intelligens. Så rimligen borde du kunna koppla knappen direkt till sändaren och få resultat på mottagaren. Om jag nu har fel hoppas jag någon rättar mig. :)

Kjellprylen alltså.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej TS
Jag hittade några sändare (7) av Kjell prylen.
Jag vet att jag har motsvarande mottagare också.
Så sänd mig namn och adress så lägger jag ett set i kuvert som du får testa. Kan det vara bra ;-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hur skulle det inte kunna vara bra? :tumupp:
Skriv svar