Alstra ljusbåge i vätgas med "ballast" för lampa?
- Louis de Broglie
Alstra ljusbåge i vätgas med "ballast" för lampa?
Jag undrar vilken typ av "ballast" för lampa man skulle kunna använda för att alstra en ljusbåge mellan två spetsiga Wolfram-elektroder i vätgas vid ett tryck av 1-10 Pa? Hur skulle ett kopplingsschema se ut ungefär? Kör man det på 230 V AC?
Re: Alstra ljusbåge i vätgas med "ballast" för lampa?
Inte en aning egentligen, men skulle jag provat med nåt så skulle det nog bli en induktiv till t.ex. en kvicksilverlampa eller högtrycksnatrium, metallhalogen, eventyellt med tändhjälp, om det handlar om lite större effekter.
Är det väldigt små effekter hade jag tittat på drivare till CCFL rör, nånstans mellan de två finns magnetiska reaktorer till lysrör, lågenergirör.
Blir bågspänningen låg kommer de dock att bli väldigt varma, så det får man ha koll på.
Anledningen till gamla hederliga magnetiska ballaster är att de är mer förlåtande på bågspänningen, och håller ändå strömmen hyfsat konstant, samtidigt som de inte brinner upp direkt om det blir lite fel.
Är det väldigt små effekter hade jag tittat på drivare till CCFL rör, nånstans mellan de två finns magnetiska reaktorer till lysrör, lågenergirör.
Blir bågspänningen låg kommer de dock att bli väldigt varma, så det får man ha koll på.
Anledningen till gamla hederliga magnetiska ballaster är att de är mer förlåtande på bågspänningen, och håller ändå strömmen hyfsat konstant, samtidigt som de inte brinner upp direkt om det blir lite fel.
-
Du får knappast en ljusbåge i dess vanliga bemärkelse vid ett tryck på 1-10 Pa.
Troligen behöver du ganska hög spänning för att jonisera gasen om du inte har en elektronavgivare, dvs en glödtråd eller dylikt.
Troligen behöver du ganska hög spänning för att jonisera gasen om du inte har en elektronavgivare, dvs en glödtråd eller dylikt.
paschens lag ger indikation vilka spänningar det handlar om innan det börja bryta igenom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Paschen%27s_law
Både lysrör med drossel och andra lösningar med elektroniska ballaster har olika metoder att ge högspänningsspikar vid tändning även om man använder varmkatod i båda ändarna.
Man ser att spänningen för väte har sitt optimum lägsta nivå vid ca 2-3 torr eller 2.7 - 4 mBar för att stiga väldigt fort om trycket går under detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Paschen%27s_law
Både lysrör med drossel och andra lösningar med elektroniska ballaster har olika metoder att ge högspänningsspikar vid tändning även om man använder varmkatod i båda ändarna.
Man ser att spänningen för väte har sitt optimum lägsta nivå vid ca 2-3 torr eller 2.7 - 4 mBar för att stiga väldigt fort om trycket går under detta
-
Men det är urladdningar med kalla katoder, inte relevant till en ljusbåge.
När gasen är varm(joniserad) gäller helt andra förhållanden.
En pinnsvets tänder man ju med fysisk kontakt men sedan kan man ju dra ut ljusbågen till flera mm. Då motsvarar det flera tusen volts urladdningsspänning fast plasmakanalen håller ju strömgången vid liv.
När gasen är varm(joniserad) gäller helt andra förhållanden.
En pinnsvets tänder man ju med fysisk kontakt men sedan kan man ju dra ut ljusbågen till flera mm. Då motsvarar det flera tusen volts urladdningsspänning fast plasmakanalen håller ju strömgången vid liv.
- Louis de Broglie
Jag kan tänka mig en setup med en varm katod av Wolfram. Finns något färdigt i någon utrustning som man kan riva ut och återanvända, så att säga?rikkitikkitavi skrev:Du får knappast en ljusbåge i dess vanliga bemärkelse vid ett tryck på 1-10 Pa.
Jag ska inte använda vätgas utan tungt väte, deuterium. Och skapa en population av deuteroner på enklast möjliga sätt. Något en amatör kan bygga.
-
Det finns som sagt massor av amatörer såsom proffs som gjort detta så så svårt är det inte. Tänkte själv göra en för en 15 år sedan men fann ingen användning för det så att säga.
Är vacuumnivån verkligen så noga? Ha annars tillräckligt högt för att kunna få plasma med något enkelt så är det sedan bara att braka på med ström för att få upp tempen och är trycket lite högre behöver du bara ha en spänning på några kV för att få plasma.
Sedan körs det ju med en lite speciell form på anod och katod för att förstärka fältet än lite mer.
Här är en som lade upp ett projekt om det för några år sedan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=49246
Är vacuumnivån verkligen så noga? Ha annars tillräckligt högt för att kunna få plasma med något enkelt så är det sedan bara att braka på med ström för att få upp tempen och är trycket lite högre behöver du bara ha en spänning på några kV för att få plasma.
Sedan körs det ju med en lite speciell form på anod och katod för att förstärka fältet än lite mer.
Här är en som lade upp ett projekt om det för några år sedan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=49246
Paschen-kurvan gäller för gaser innan den tänder - och det är tändningen som oftast är problemet.Louis de Broglie skrev:
Jag kan tänka mig en setup med en varm katod av Wolfram. Finns något färdigt i någon utrustning som man kan riva ut och återanvända, så att säga?
Jag ska inte använda vätgas utan tungt väte, deuterium. Och skapa en population av deuteroner på enklast möjliga sätt. Något en amatör kan bygga.
Varmkatod, spetsverkan etc. kan minska spänningskravet en hel del men för att tex. tända ett lysrör krävs fortfarande kV-pulser vilket skapas av glimmtändaren tillsammans med drosseln (mha. induktionsknäppar) men kan behöva flertal försök eftersom brytningen inte alltid sker på strömmaxima genom drosseln.
elektroniska ballaster har också en process i uppstarten som ger rejält höga spänningar för att tända röret då när röret väl är tänt så ligger det på mellan 80 - 100 Volt i brinnspänning
När det gäller varmkatod så skulle jag titta på glödlampor om man kan få till en tätning som fungerar - idag får man nog titta på 12 och 24V lampor för bilbruk (ej halogentyp).
Att ta från ändarna av lysrör skulle varit tänkbart om de inte var 'förgiftade' med kvicksilver vars ånga kommer att börja dunsta av från metallen så fort dessa blir varma.
Skall man försöka med kallkatod så är det som redan nämnt neontransformatorer att försöka med och dessa rör brukar ligga mellan 5 och 10 torr i gastryck (7-13.3) mBar)
Ev kan tråden i lampor vara för klen för effekten, har annars tjockare varianter om det skulle behövas som klarar åtskilliga amp och som är helt rena.
- Louis de Broglie
Kan tänka mig en elektrod som på bilden. "This is the hot cathode intended for an electron beam welder. It has 34 mΩ resistance." Borde alltså ge både spetseffekt och att den är uppvärmd. Var köpa? Någon som vet?
Ska passa på och tacka för alla råd och tips också!
Ska passa på och tacka för alla råd och tips också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.