Problem med en trefasmotor
Re: Problem med en trefasmotor
Om du hade haft 400V mellan a1 och a2 så hade det varit fel på kontaktorn.
Nu har du 0V så felet är i manöverkretsen.
Om du gör följande mätningar kan vi räkna ut var felet ligger:
A1-L1
A1-L2
A2-L1
A2-L2
Nu har du 0V så felet är i manöverkretsen.
Om du gör följande mätningar kan vi räkna ut var felet ligger:
A1-L1
A1-L2
A2-L1
A2-L2
-
- Inlägg: 6422
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Problem med en trefasmotor
Eftersom det inte är någon neutralledare inblandad, ska spolen ha 400V.
När du har givit startsignal till sågen ska du kunna mäta 400V över spolen. Har du 400V över spolen då men den inte drar kontaktorn, då har du fel i spolen. I annat fall fel i manöverketsen, såsom startknapp, stoppknapp, nödstopp, motorskydd sträckare, vad som nu finns och ska ge spänning fram till spolen.
Ett annat sätt att avgöra om felet är spolen eller inte är att resistansmäta spolen. Gör spänningslöst och ohmmät spolens resistans. Du bör ha något något i storleksordningen 100 ohm. Har du jättehög resistans har du avbrott.
När du har givit startsignal till sågen ska du kunna mäta 400V över spolen. Har du 400V över spolen då men den inte drar kontaktorn, då har du fel i spolen. I annat fall fel i manöverketsen, såsom startknapp, stoppknapp, nödstopp, motorskydd sträckare, vad som nu finns och ska ge spänning fram till spolen.
Ett annat sätt att avgöra om felet är spolen eller inte är att resistansmäta spolen. Gör spänningslöst och ohmmät spolens resistans. Du bör ha något något i storleksordningen 100 ohm. Har du jättehög resistans har du avbrott.
Re: Problem med en trefasmotor
Tyvärr är möjligheten att det är 230[V] manöverkrets därför skall ha 5-poligt elanslutning (3 faser ,neutralledare och skyddsjord)
Och någon " censurerat " har kopplat in sig på skyddsjord för att få neutralledare för 230[V] manöverkrets........
Och någon " censurerat " har kopplat in sig på skyddsjord för att få neutralledare för 230[V] manöverkrets........
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Problem med en trefasmotor
Hur tänker du nu? Ritningen visar ju med all tydlighet att spolen är kopplad mellan faserna. Dessutom är ju inte maskinen flyttad utan slutade bara fungera.
Vad som är lite konstigt är att det inte verkar finnas något motorskydd på kontaktorn. Det går inte att se på bilden och finns inte inritat på ritningen. Det sitter möjligen inget motorskydd bakom kontaktorn som man inte ser på bilden. Vanlig är ju att det i så fall måste återställas manuellt med att trycka in en liten knapp på själva motorskyddet.
Vad som är lite konstigt är att det inte verkar finnas något motorskydd på kontaktorn. Det går inte att se på bilden och finns inte inritat på ritningen. Det sitter möjligen inget motorskydd bakom kontaktorn som man inte ser på bilden. Vanlig är ju att det i så fall måste återställas manuellt med att trycka in en liten knapp på själva motorskyddet.
Senast redigerad av SeniorLemuren 31 augusti 2016, 23:37:04, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Problem med en trefasmotor
Varför skulle det vara en 230 manöverkrets?
Det är inte ovanligt med 400 volt spole.
Det brukar vara möjligt att läsa på spolen vad den ska ha för spänning utan att dela kontaktorn.
Schemat som TS ritat är ju klockrent för en 400 volts manöver.
Protte
Det är inte ovanligt med 400 volt spole.
Det brukar vara möjligt att läsa på spolen vad den ska ha för spänning utan att dela kontaktorn.
Schemat som TS ritat är ju klockrent för en 400 volts manöver.
Protte
Re: Problem med en trefasmotor
Resultat efter lite nya tester:
- Kopplade förbi nödstopp & "tvågreppsbrytare"(måste hållas in i startögonblicket). Ingen skillnad! Motorn startar inte, går att manuellt starta den genom att fysiskt påverka kontaktorn.
Mätte enigt MrFrenzy´s förslag:
A1-L1 = 0V
A1-L2 = 400V
A2-L1 = 400V
A2-L2 = 0V
- Någon pratade om ohm mellan A1-A2 och det ligger på ca 50-60ohm
Vad menas med självhållning? Jag tror jag förstår principen men hur fungerar det rent tekniskt?
Vad gör nr. 13 & 14 på kontaktorn?
- Kopplade förbi nödstopp & "tvågreppsbrytare"(måste hållas in i startögonblicket). Ingen skillnad! Motorn startar inte, går att manuellt starta den genom att fysiskt påverka kontaktorn.
Mätte enigt MrFrenzy´s förslag:
A1-L1 = 0V
A1-L2 = 400V
A2-L1 = 400V
A2-L2 = 0V
- Någon pratade om ohm mellan A1-A2 och det ligger på ca 50-60ohm
Vad menas med självhållning? Jag tror jag förstår principen men hur fungerar det rent tekniskt?
Vad gör nr. 13 & 14 på kontaktorn?
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Problem med en trefasmotor
Startknappen ger ström till kontaktorn, när kontaktorn har dragit så sluter kontaktparet 13-14 strömmen till kontaktorn och den håller sig själv dragen.
Stoppknappen har normalt sluten funktion och bryter matningsspänningen till kontaktorn som då släpper självhållningen.
Protte
Stoppknappen har normalt sluten funktion och bryter matningsspänningen till kontaktorn som då släpper självhållningen.
Protte
Re: Problem med en trefasmotor
Enligt denna nya mätning har du ju 400V till kontaktorn. Om du mäter A1-A2 får du 400V?
Isåfall byt kontaktorn.
Isåfall byt kontaktorn.
Re: Problem med en trefasmotor
MrFrenzy:
Det är det som är så märkligt, för jag får 0V då jag mäter A1-A2!!!
Provade också att koppla 1:an på kontaktorn rakt i A1(förbi nödstopp m.m, men ingen skillnad)
Protte:
Ok, vid start matar 13 A1 via nödstopp o tvågreppsbrytaren o när kontaktorn kopplat matar 14 A1 istället! Rätt?
Men i så fall förstår jag inte hur nödstoppen fungerar eftersom den bryter 13!
Tvågreppsbrytaren, behåller den sluten krets även efter start eller släpper den?
Kräver kontaktorn kanske att både 13 & 14 matar för att behålla kontakt?
Många frågor...
Det är det som är så märkligt, för jag får 0V då jag mäter A1-A2!!!
Provade också att koppla 1:an på kontaktorn rakt i A1(förbi nödstopp m.m, men ingen skillnad)
Protte:
Ok, vid start matar 13 A1 via nödstopp o tvågreppsbrytaren o när kontaktorn kopplat matar 14 A1 istället! Rätt?
Men i så fall förstår jag inte hur nödstoppen fungerar eftersom den bryter 13!
Tvågreppsbrytaren, behåller den sluten krets även efter start eller släpper den?
Kräver kontaktorn kanske att både 13 & 14 matar för att behålla kontakt?
Många frågor...
Re: Problem med en trefasmotor
Det vore en stor fördel att ha ett schema på enheten. Då är det enkelt att felsöka, göra rätt mätning och dra konklusioner.
Re: Problem med en trefasmotor
Som HSD säger, fas 1 mäter han ju noll på.
Enligt schemat är det just den fasen som går till spolen på kontaktorn.
Enligt schemat är det just den fasen som går till spolen på kontaktorn.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Problem med en trefasmotor
TS säger att motorn startar om han trycker in kontaktorn...hsd skrev:En fas borta
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland