VB6 IDE i Win10 64-bit.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: VB6 IDE i Win10 64-bit.

Inlägg av lillahuset »

Jag har hört liknande historier från en av våra fyra storbanker.

Tyvärr är det väl så att "alla" vill utveckla nya moderna "sexiga" (vad har IT med sex att göra) saker och ingen vill ta itu med gamla trötta system som skulle må bra av en omskrivning. Iallafall inte de med plånböckerna.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: VB6 IDE i Win10 64-bit.

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset skrev:En av mina kunder kör VB5. :) Men han är bekymrad. :D
Idag försökte jag köra egna program från XP 32 bit i W7 64 bit. :( Fast det var väl lite väntat. Nu blir jag tvungen att installera en kompilator till. Suck.
Det kan handla om helt andra saker än 32 vs 64 bitar t.ex. hårdkodade namn på sökvägar eller avsaknad av skrivrättigheter. Ett välskrivet 32-bitarsprogram utvecklat för XP bör fungera utan problem på W7 64 bit eller W10.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: VB6 IDE i Win10 64-bit.

Inlägg av lillahuset »

De här programmen är så enkla att de läser en fil i sitt eget directory (funkar säkert med annat också) och skriver dit man säger att det ska skrivas ">" som i mitt fall är samma directory. Så enkelt som möjligt alltså och handlar bara om filkonvertering. Det är en ersättning för bash-script som funkade lysande i Linux men jag inte var kapabel att porta till XP. Det var en ökenvandring för ett par tre år sedan. Undrar hur många miljoner timmar sytemadministratörer har förstört på att skriva "batchfiler". Men nu får ju de teknofoba kontorsträlarna tillgång till bash när "W10 anniversary edition" släpps. GRATTIS!!! :bravo:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VB6 IDE i Win10 64-bit.

Inlägg av sodjan »

> Ett välskrivet 32-bitarsprogram utvecklat för XP bör fungera utan problem på W7 64 bit eller W10.

Runtime stödet för VB6 finns fortfarande kvar i W10. Däremot så stöds inte IDE't, men det finns
webb-sidor som beskriver hur man kommer runt det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: VB6 IDE i Win10 64-bit.

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: > ...men det är nog det enda OS'et...

Sedan OpenVMS fick 64-bit support (95-96, Solaris verkar ha varit -98 med V7)
så har det varit full support för både 32 och 64 bit applikationer.
Det kan jag tänka mej, det har jag dock ingen erfarenhet av, min enda erfarenhet av VMS är i min DS10 :)
Solaris släppte, om jag fattar rätt, 32 bit support helt i 2011 (?).
jag tror man droppade det när man droppade stödet för Ultrasparc <200MHz (alltså den ursprungliga versionen, som kom 1995), denna CPU var nämligen 64bit, men pga en f00f-liknande bugg som i normalfallet inte kunde uppstå men som man var rädd att skulle exploitas (det gick att handskriva ett program i asm som tvingade CPU'n att utföra just den sekvensen av instriktioner som gjrode att den stannade) så rekommenderades det att man körde 32bits OS på dessa, faktum är att man var tvungen att göra lite handpåläggning för att köra 64bit på dessa maskiner, bootade man bara från en solarisskiva och installerade fick man 32bit.

Dock körde väl amerikanska myndigheter stora ultrasparc-kluster (tidiga Enterprise 4000 använde dessa CPU'er exempelvis) och för att supporta dessa (som man troligen cashade in stora pengar på i form av servicekontrakt) behövde solaris ha 32bitstöd rätt länge.
Skriv svar