24v 250w Halogenlampa vägrar att lysa
24v 250w Halogenlampa vägrar att lysa
Hej!
Försöker att laga ett disco ljus, en scanner med en 24v 250w lampa. Allt funkar men inte lampan. Jag har faktiskt två stycken av samma modell och båda har samma problem! Jag har nya lampor, prövade nu i desperation att byta keramiksockeln på den ena....även fast jag mäter upp 24v i runda slängar(22.9V)i den gamla sockeln. Spänningen tas direkt ifrån en av sekundärlindningarna på trafon. Någon idé?
Försöker att laga ett disco ljus, en scanner med en 24v 250w lampa. Allt funkar men inte lampan. Jag har faktiskt två stycken av samma modell och båda har samma problem! Jag har nya lampor, prövade nu i desperation att byta keramiksockeln på den ena....även fast jag mäter upp 24v i runda slängar(22.9V)i den gamla sockeln. Spänningen tas direkt ifrån en av sekundärlindningarna på trafon. Någon idé?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 24v 250w Halogenlampa vägrar att lysa
Mät resistansen på lampan.
Mät spänning i sockeln med lampan inkopplad.
Mät spänning i sockeln med lampan inkopplad.
Närmare 0 ohm på lampan och ingen spänning över den, ja någon hundradels volt.
Kan en lindning på en trafo vara trasig fast att den lämnar rätt spänning? Är osäker på vad som händer här?
Kan en lindning på en trafo vara trasig fast att den lämnar rätt spänning? Är osäker på vad som händer här?
Gör ytterligaren mätning!
Utan att apparaten är ansluten till nätet!
Mät resistansen i lampsockeln utan lampa.
Utan att apparaten är ansluten till nätet!
Mät resistansen i lampsockeln utan lampa.
-
Höga resistansvärden. Begränsar effektivt strömmen till i princip ingenting. Frågan är var felet ligger i sekundärlindningen eller på vägen mellan sekundärlindningen och lampan. Har du en hög resistans över sekundärlindningen, är det den som är trasig. Har du en låg resistans där ligger felet på vägen till sockeln. I det fallet får du leta vidare vilken av ledarna fram till sockeln du har felet i.
Om det är en switchad nätdel så är det förmodligen en kondensator som gått sönder.
En 250 VA trafo av traditionell typ är ingen liten klump - så det borde klargöras om det är plåttrafomodell eller om det är switchad omvandlare för att komma vidare i spekulationerna på möjliga fel...
Är det en switchad modell så finns möjlighet att man mäter läckströmmen i en likriktardiod i switcharen om det är av typen att man inte vill ha ut HF på sladdarna till lampan (av EMC-skäl) och du borde få olika värden beroende på hur du vänder testpinnarna
har du provat att mäta med diodläget på din multimeter på socken (apparaten ej inkopplad till nätet).
Är det en switchad modell så finns möjlighet att man mäter läckströmmen i en likriktardiod i switcharen om det är av typen att man inte vill ha ut HF på sladdarna till lampan (av EMC-skäl) och du borde få olika värden beroende på hur du vänder testpinnarna
har du provat att mäta med diodläget på din multimeter på socken (apparaten ej inkopplad till nätet).