Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av rysshack.se »

Hej Yngve
Öppnar man Zipfilen du laddat ned ser man att det finns kataloger för Altium, Orcad och pads.
Har själv använt Orcad och Altium, bägge bra program, men kostar rätt mycket i inköp.
Altium har tidigare haft gratis provapå version, googlade och hittade denna sida, du har 15 dagar på dig.
Vet dock inte om det är en fullversion du får tillgång till du bör dock kunna öppna och se footprint osv.
Både Altium och Orcad är rätt dyra.
Ca 60-70 kkr för 1 licens Altium

eagle som Glenn nämnde är rätt enkelt att cadda i.
Det finns en gratisversion som har begränsningar i antal lager och storlek på kortet, men annars funkar hyffsat.
Det finns även en hel drös med instruktionsvideos hur du använder programmet.
Du måste dock då utgå från databladet för att rita upp komponenten och padsen själv, om du inte hittar den i något bibliotek på nätet.

Du kan ju pröva få kortet gjort hos seeedstudio
De gör även stenciler

Det tar någon vecka för det att komma fram dock..........
Seeedstudio är ok, det finns säkert bättre men rätt bra "bang for the buck"
Cogra som nämndes tidigare har snabb hantering, har varit nöjd med kundsupport är bra och de levererar kvallité. Prislappen är dock rätt mycket högre

Jag hade gärna hjälpt dig om jag hade mer tid, men det är för många andra saker på gång. :humm:
Skriv svar