Purre skrev:Hur tänker du med allt glapp? Det kommer innebära att du kommer slita höger och vänster ljudkanal ojämnt och mer än nödvändigt. Det kommer även innebära att nålen troligen kommer hoppa mellan de olika spåren, det är inte direkt stora avstånd mellan två spår.
Sen hur har du tänkt justera nåltrycket? Samt anti-skate hur är den tänkt att fungera?
Intressanta frågor.
Glappet gör jag som jag tänkt med, vilket både jag och MadModder ovan tror duger dvs typ nån tiondels millimeter marginal+fett, jag ser inga större problem med att det glappar lite (med betoning på lite) jag menar tonarmen rör sig väldigt sakta inåt så det finns inget som kan rubba det vertikala läge armen för tillfället har (den sätts snarare varje gång man manuellt hanterar tonarmen och flyttar pickup till skivan) utan den ligger bara där något pyttelite snett sen kan man tänka lite hävarm också dvs indragande kraft på nålen gånger 2dm tonarm blir ett ganska stort moment trots allt dvs den lilla friktion som glappet utgör när tonarmsupphängningen ligger aningen snett den kan överbryggas bara mha nål+tonarm.
Det kommer även innebära att nålen troligen kommer hoppa mellan de olika spåren, det är inte direkt stora avstånd mellan två spår.
Det här tror jag inte på, vänligen motivera.
Det kommer innebära att du kommer slita höger och vänster ljudkanal ojämnt och mer än nödvändigt.
Det här förstår jag inte, vänligen förklara.
Sen hur har du tänkt justera nåltrycket?
Jag kommer nyttja samma princip som en motviktstruck där jag alltså avser balansera tonarmen genom att först göra den framtung (enkelt) sedan göra det möjligt att lägga brickor "bakpå" för att sätta nåltrycket. Principen är rolig om än inte lika "linjär" som standard (ide'n kommer f.ö från en kollega).
Samt anti-skate hur är den tänkt att fungera?
Ja, det har vi pratat om tidigare i den här tråden tror jag men jag har glömt bort det. Vill minnas att vi kom fram till att det bildas en kraft inåt pga att om man t.ex tar ett par isblock (på is) med ett snöre emellan och ställer dom i vinkeln som tonarmen och pickup bildar dvs en vinkel som är <180 grader sedd från skivans centrum, samt drar i första isblocket motsvarande pickup och dess friktion mot skivan så kommer hela arrangemanget räta upp sig med en kraft inåt, nåt sånt tror jag det blir.
Här har jag ingen plan alls, funderar mest på att skita i det för jag har rattat ganska mycket på min anti-skating på min Thorens och tyckt att det inte spelar så stor roll för ljudet.
MVH/Roger