Problem med laptop. LÖST.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Problem med laptop. LÖST.

Inlägg av SeniorLemuren »

Min laptop har legat oanvänd en tid. När jag nu loggar in får jag meddelandet
Tjänsten user Profile Sevice misslyckades med inloggningen.
Det gick inte att läsa användarprofilen.
Om jag loggar in me fel passord får jag meddelandet felaktigt användarnamn eller password, så det verkar ju som om inloggningen med rätt passord funkar, men sedan går det fel.
Datorn går att starta i felsäkert läge. Jag kör Windows 7 i en HP laptop.
Någon som kan komma med en lösning på problemet.

Jag har alla bilder från Västindien i datorn och kan inte spara dom på microSD-minnet i felsäkert läge. Hade jag bara fått ut dessa så kunde det kvitta med att få igång skiten.
Senast redigerad av SeniorLemuren 13 juni 2016, 13:48:57, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Problem med laptop

Inlägg av limpan4all »

Skruva ur hårddisken och koppla in den via en SATA-USB converter (eller direkt) till en annan dator.
OM du inte har krypterat filsystemet så är det bara att läsa ut...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med laptop

Inlägg av SeniorLemuren »

USB-minnen funkade även i felsäkert läge så det löste sig med bilderna. Nu kan jag ta hand om felet utan att riskera dessa bilder.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Problem med laptop

Inlägg av xxargs »

är det SSD-minne i laptopen ??

Retentionstiden för en ej strömsatt SSD är bara lovad 24 månader vid 20 grader C för konsument-SSD av de stora tillverkarna (för en enterprise-SSD bara 3 månader) och denna tiden kan lätt halveras om den förvaras kring 30 grader C. (detta satt vid gränsen 3% felutfall på en större population SSD-diskar).

funderar om det är något sådant som spelar in - annars förekommer det att Windows slaktar användarprofilen på egen hand utan att det för den skulle finns någon fel på masslagringen...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med laptop

Inlägg av SeniorLemuren »

Problemet är löst. Det fanns en backup av användarprofilen i registret som jag kunde återställa med regedit.
Skriv svar