På min laddkabel så står det att man inte ska ladda med förlängningskabel, det kan jag väl känna en viss förståelse för då man dels riskerar att ha en kass kabel och att man släpar ut en rulle och inte rullar ut den helt och får en brand av det.
Boxen som sitter på kabeln verkar inte vara helt korkad, den verkar mäta temperaturen på stiften i kontakten och den mäter spänningsfall och annat..
Mina 2 vanligaste sätt att ladda bilen är dock 1. Motorvärmaruttaget på jobbet, bilen då ställd på 5A laddning och jag mäter upp den till 4,89A när den står i detta läget, i garaget har jag även där den ställd på 5A. Utanför huset har jag dragit ut ett uttag med 2,5mm2 kabel direkt från proppskåpet avsäkrad 16A så där kör jag bilen på maxinställningen vilket ska motsvara 13-16A laddning.
Min fundering blir i garaget, jag har bara ett uttag där, just nu har jag en förgrening där, dock inte en förgrening med kabel i mellan utan en som delar 1 uttag till 2, sen har jag i det uttag jag kopplar bilen en El logger som mäter strömförbrukningen.
Kabeln som går från centralen i garaget är en 5 ledare 2,5mm2(3fas) där uttagen kopplas av till enskilda uttag på vägen, jag laddar bilen mest här. Frågan är, utsätter jag detta för fara? 5A drar den i ca 8 timmar när den står där... min plan i förlängningen är att få en "vanlig" elmätare på väggen och ett dubbeluttag istället, men jag behöver 2 uttag hela tiden pga att jag har en elektrsik garageöppnare... De sa till mig att inte ladda den via skarvsladd när jag hämtade den.. men detta är en 2 gren i det andra uttaget ... man är kanske bara lite nojjig...
Ladda Elbil och uttag
-
Re: Ladda Elbil och uttag
5A över en förgreningssladd lär inte vara några större problem skulle jag påstå. Så länge du inte rullar ut en 50 meters med 0.75mm2 tråd i..
Skaffa bara en riktig. 1.5mm2 och ett par meter så kör du max 10A. 2.5mm2 kabel så kan du kräma över 16A. Förutsatt att uttaget du kopplar i kan hantera det och att kontakterna är ok.
Skaffa bara en riktig. 1.5mm2 och ett par meter så kör du max 10A. 2.5mm2 kabel så kan du kräma över 16A. Förutsatt att uttaget du kopplar i kan hantera det och att kontakterna är ok.