Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av yngve »

Hej,

Vill jobba med en krets som heter LTM8062.
Info finns här; http://www.linear.com/product/LTM8062

Jag har laddat hem "LTM80xx Series CAD Symbols and Footprints", men fattar nog inte riktigt vilket/vilka program som kan importera dessa filer.

Något web-baserat "gratis" program som kan importera dessa filer, eller som har kretsen i sitt bibliotek duger fint för mig.
Tips?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av Glenn »

I princip kan du ju ta vilket program som helst som har en LGA-footprint i sig, vill man få det snyggare på schemat kan man ju skapa en egen komponent som matchar komponenten.

Själv kör jag Eagle, det blir man förbannad på rätt ofta, men det blir man nog på alla cadprogram..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av lillahuset »

Jag rekommenderar att du köper ett sånt här: http://www.linear.com/solutions/3736
Du kommer förmodligen inte att klara av att cadda och montera ett kort med den modulen.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av yngve »

Lödning kommer och tillverkning kommer jag lämna över till någon annan, så det löser sig nog.
Varför skulle jag inte kunna lösa ritandet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av TomasL »

Tja, cadda ihop det är väl inga problem, men vad är syftet, det lär ju finnas utvecklingskort att köpa till den, garanterat betydligt billigare än att göra något eget.
För att få kylyta så rekommendrar de tydligen 4-lagerskort.
Att tillverka ett sådant kort i enstyck lär kosta några tusenlappar, sedan behöver du en stencil kostar typ 1500-2500.
Sedan kostar ju montaget av kortet, Swech kan säkert tillföra mer där, men uppsättningskostnad av P&Pn hamnar väl på några tusenlappar.
Sedan kommer nästa problem, du måste köpa några hundra kretsar, så man kan ladda P&P maskinen, då de flesta vill ha tapade komponenter på rulle, och då är det inte alltid lätt att köpa några få, de flesta som kan leverera custom reels har ett minsta antal på säg 100-200 komponenter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av lillahuset »

Jag kan mycket väl ha fel men utifrån din fråga fick jag känslan av att det här var lite överkurs för dig. Men som sagt, jag kan ha fel. Själv skulle jag ha tvekat och då har jag ändå drygt trettio års erfarenhet. Kanske därför jag är lite feg. Och lat.

Läs LTs anvisningar noga. Skapa en "footprint" enligt anvisningarna och ha kontakt med både de som ska montera och de som ska tillverka mönsterkorten. Och följ deras råd.
När det gäller CAD-program kan du nog välja i stort sett vad som helst. Footprint och schemasymbol får du nog göra själv oavsett vad du väljer. Den här komponenten är inte jättevanlig.
Själv använder jag gärna KiCad men jag tror det populäraste på forumet är Eagle.

Tänk efter vad du ger dig in på och lycka till!

Och lyssna på TomasL. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av TomasL »

En sak till, de flesta ytmonterade komponenter är färskvara, om man bryter förpackningen så har man inte många dagar på sig att förbruka dem.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av gkar »

yngve skrev:Hej,

Vill jobba med en krets som heter LTM8062.
Info finns här; http://www.linear.com/product/LTM8062

Jag har laddat hem "LTM80xx Series CAD Symbols and Footprints", men fattar nog inte riktigt vilket/vilka program som kan importera dessa filer.

Något web-baserat "gratis" program som kan importera dessa filer, eller som har kretsen i sitt bibliotek duger fint för mig.
Tips?
I arkivet du laddat hem nämns Altium, OrCad och PADS, vilka är CAD-system i mellanprisklassen. Sist jag köpte kostade de ca 50k sek/licens.
Nej, tyvärr brukar det inte fungera att öppna i andra CAD system utan skumma fel. Köp något av ovanstående system eller rita dem själv i ditt favorit CAD-program
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av yngve »

Då gör vi så har istället;

Jag skulle behöva 50 kort tillverkade.
Pricipskiss skickas per mail.
Någon här som vill ta på sig ett konsultuppdrag som har F-skatt?

Offerten skall bestå i att rita upp det hela och kunna leverera allt som krävs för tillverkning av tredje part.
Prisförslag för färdig produkt i batchar om 50 mottages även.

Skicka PM för vidare kontakt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av TomasL »

Prata med Swech här på forumet, de gör allt, inklusive tillverkning
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Tja, cadda ihop det är väl inga problem, men vad är syftet, det lär ju finnas utvecklingskort att köpa till den, garanterat betydligt billigare än att göra något eget.
För att få kylyta så rekommendrar de tydligen 4-lagerskort.
Att tillverka ett sådant kort i enstyck lär kosta några tusenlappar,
Nu tror jag allt du sitter inne på gamla uppgifter här, De asiatiska "hobbytillverkarna" har erbjudit 4-lagerskort rätt länge nu, jag vet ju inte hur stort kort som behövs, men klarar man sig på 50x50mm så kommer man undan med $30 för ett tiopack, fraktat och klart, ryms kortet inom 100x100mm blir det $50, andra storlekar får man begära offert på.
sedan behöver du en stencil kostar typ 1500-2500.
..Eller snarare $25 om man vill ha stålstencil för samma kort som ovan..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av TomasL »

Nja, sist jag kollade med dessa (iofs 6-lagerskort) för något år sedan, så blev de inte speciellt mycket billigare än t.ex. Cogra skilde typ 10% eller nått sånt.
Men visst, det finns säkert sådana jag missat som är billigare.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av adent »

TomasL skrev:En sak till, de flesta ytmonterade komponenter är färskvara, om man bryter förpackningen så har man inte många dagar på sig att förbruka dem.
Mhm? Oxid? eller vad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av TomasL »

De suger vatten och kan explodera vid lödning, bästa fall, eller små mikroskopiska sprickor i sämsta fall..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilket CAD-program skall jag ge mig på?

Inlägg av lillahuset »

Men det går att baka dem om man vet vad man gör.
Skriv svar