konvertera Rc Fm sändare till fm vanlig FM sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bacon-Matte

konvertera Rc Fm sändare till fm vanlig FM sändare

Inlägg av Bacon-Matte »

Jag rotade runt lite i garaget och hittade en fjärr anpassad för rc plan och upptäckte att den sände på fm och eftersom jag funderat på att bygga en fm sändare så undrar jag kan koncentrera den till att kunna konvertera den till att sända ut fm som kan tas emot av tex bilradion?
Användarvisningsbild
Henry

Re: konvertera Rc Fm sändare till fm vanlig FM sändare

Inlägg av Henry »

Först måste det, oavsett vad andra kanske må tycka, sägas att detta är olagligt att göra.

När det nu är sagt så kan det ev vara möjligt att ändra om, det är helt beroende på vad det är för ingående komponenter i den och hur dess funktion är.

Dock hade jag nog rekommenderat dig att istället göra en FM-sändare från grunden med ett enkelt schema från nätet, finns massor av det och kanske tom enklare att göra nytt än att ändra om den du har.

Det är bara några fåtal komponenter som behövs för den enklaste typen men som med stor sannolikhet är helt ok för ditt ändamål, räkna dock inte med Hi-Fi ljud från någon av varianterna och inte stereo heller men ljud blir det.

Dock finns det på ebay färdiga sändarenheter med display för runt en 20-lapp inkl frakt och det är billigare än vad komponenterna du behöver inkl frakt kommer att kosta om det köps från Sverige.
Senast redigerad av Henry 4 juni 2016, 17:06:27, redigerad totalt 1 gång.
Bacon-Matte

Inlägg av Bacon-Matte »

Jo vet att det är ganska enkelt men hade varit kul om man lyckats konvertera en annan :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

En annan rolig variant är att konvertera en RaspberryPi till stereo FM sändare.
farskost

Inlägg av farskost »

Det du först måste göra är att ta reda på vilken frekvens som din sändare sänder på, att bara konstatera att det är en FMsändare är lite som att ett rör är runt, stämmer inte diametern kommer det bli väldigt jobbig att skarvs den mot ett annat rör, även om det andra röret är runt.

Troligen ligger sändaren till flygplanet ganska långt bort i frekvens från rundradions frekvenser och kommer därmed vara svår att bygga om. återkomm med frekvensen så kommer du nog få bättre svar om hur rimligt det är att lyckas.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja, läste bara fm sändare, givetvis går ju ingen av dessa sändare exakt inom rundradiobandet av förklarliga skäl så jag ser det som lång ifrån trivialt om ens möjligt utan för mycket jobb och bör inte ens överhuvudtaget vara möjligt med tex 2.4GHz system.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sannolikt ligger den på 35MHz bandet, och jag vill nog påstå att det är direkt omöjligt, bl.a. av skälet att de är kristallstyrda och sannolikt extremt högintegrerade, dessutom stämmer inte bandbredder (10 kHz kanalseparation) mm.
Dessutom är moduleringen antingen PPM eller PCM.

Och förutom det, direkt olagligt och olämpligt.

Det finns små sändare att köpa där du exempelvis kan skicka musik till din bilradio, vilka är helt lagliga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja här är det ju ett klassiskt fall av begreppsförvirrings.

FM är en modulationsmetod. Det kan användas på i princip vilket frekvensband som helst.

Inom rundradio kallar man ofta frekvensbandet 88-108 MHz (ungefär, osäker på exakta gränsen) för "FM-bandet". Men det är ju för att det är ett frekvensband som är reserverat för rundradiosändningar med FM.

En RC-sändare som sänder med FM (frekevnsmodulering) sänder antagligen inte i närheten av 88-108 MHz så det är helt meningslöst med att försöka bygga om den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som jag skrev med största sannolikhet 35 MHz, kan även vara 40 eller 30, men troligast är 35, då det är vanligast för RC-Flyg.
27Mhz är enbart AM.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

lillahuset skrev:En annan rolig variant är att konvertera en RaspberryPi till stereo FM sändare.
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
:)
Kanske man borde testa. Har ett par liggandes i en låda som aldrig används. Behövdes ju inga komponenter heller bara en antenn.

Hur vet man när det börjar bli olagligt? Hur långt får man sända FM lagligt utan tillstånd?
Hur blir man påkommen? Blir man hittad snabbt eller kan man testa lite utan att någon bankar på dörren? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Som jag skrev med största sannolikhet 35 MHz, kan även vara 40 eller 30, men troligast är 35, då det är vanligast för RC-Flyg.
27Mhz är enbart AM.
Fel, det körs 27MHz FM också, även i Sverige.

Här säljer tex hobbex 27MHz FM-kristaller..

http://www.hobbex.se/sv/artiklar/krista ... .html#Info

Komplett kit (fast slut på lagret):

http://www.radiostyrda-modeller.se/defa ... uct_id=985

Helt oavsett låter det som en olaglig, tillkrånglad och allmänt dålig ide att gå vägen över en RC-sändare om man vill sända musik/tal på rundradiobanden..
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

robertr81 skrev:http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
Kanske man borde testa. Har ett par liggandes i en låda som aldrig används. Behövdes ju inga komponenter heller bara en antenn.
Testade med min B+ modell, men den koden funkade inte för mig, så man får försöka att sätta sig in i koden, eller googla fram nåt bättre alternativ. Olagligt blir det väl ungefär när man ansluter en "antenn" till utgången. Med tanke på att det är digitala kretsar, så får man antagligen rätt mycket övertoner också. En källkod jag läste såg ut att klara även RDS. Kan bli nån kul tillämpning, om än olaglig.

https://github.com/Make-Magazine/PirateRadio
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

robertr81 skrev:
lillahuset skrev:En annan rolig variant är att konvertera en RaspberryPi till stereo FM sändare.
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter

Hur vet man när det börjar bli olagligt? Hur långt får man sända FM lagligt utan tillstånd?
Hur blir man påkommen? Blir man hittad snabbt eller kan man testa lite utan att någon bankar på dörren? :)
Jag kan säga såhär, det beror helt på var du bor. Jag bor på landet, sänder sen flera år 24/7 året runt på en omkrets av 5 km. Sänder man i en frekvenslucka där inget annat finns så är risken att träffas i huvudet av en meteorit större än att åka fast.

Som sagt beror det på hur och var man bor, grannarna som är bönder och annat löst folk tröttnade liksom mig på all j*vla reklamradio och radioskugga så jag reläar en webbradiokanal utan reklam med musik som vi alla gillar.

Sändaren är billigast möjliga från Ebay samt ett eget byggt slutsteg och en avstämd antenn.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Enda risken jag ser är att man antingen lägger sig så man stör något eller att man lyckas reta upp den lokala radioamatören.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men hur vet man om man stör någon eller inte?

Jämför t.ex. med skriverierna som varit om robotgräsklippare, "Startar jag gräsklipparen dör internet för 7 grannar". Då pratar vi ändå om en produkt som har begränsad räckvidd.

Det gäller ju alltså att vara ordentligt säker på att man inte har övertoner på fel frekvenser som riskerar att störa.
Skriv svar