Frihet för Datorer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Jan Almqvist »

Är det någon som har provat att installera OS X under VirtualBox? Antingen version 10.8.5 ("Mountain Lion") eller 10.11 ("El Capitan") ?

_________________________________________
http://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Används i mer än 40 länder på 5 kontinenter.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Nerre »

Pajn skrev: Skulle inte vilja ha hela sessionen eller bara kunna spara när jag loggar ut, skulle istället vilja spara ett av mina öppna workspaces när som och inte heller bara öppna de när jag loggar in utan även där när som. Skulle även vilja kunna öppna flera åt gången, så de bara läggs till som nya workspaces.
Det finns säkert nån fönsterhanterare som klarar det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Glenn »

Jan Almqvist skrev:Är det någon som har provat att installera OS X under VirtualBox? Antingen version 10.8.5 ("Mountain Lion") eller 10.11 ("El Capitan") ?
Det är väl medvetet spärrat så man bara kan installera på apple<tm>hårdvara, däremot finns det ju modifierade s.k hackintosh-skivor som installerar macos på generisk hårdvara, det skulle nog kunna fungera, om man inte bryr sej om licensiering osv.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Pajn »

Finns inga spärrar i OSX, även när man kör hackintosh så använder man orginalskivor. Däremot så är det såklart sådär halvbra med drivrutiner för icke-apple hårdvara.
Det har gått att installera OSX i VMware men det funkade i.a.f. då sådär då OSX använder morderna CPU arkitektur-extensions eftersom de vet vilken hårdvara det ska köras på.
Ofta går det bättre att installera på riktigt hårdvara, åtminstone om du har en maskin med intel processor.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av lillahuset »

Mac OS X dyker iallafall upp som alternativ men det behöver ju inte betyda att det fungerar bra.

Vad vill du använda Mac OS X till? Om det bara är till att köra något som inte hanterar någon konstig hårdvara borde det väl fungera. Eller någon Apple-tjänst.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Jan Almqvist »

Vill och vill, jag behover kunna köra olika versioner av XCode. Idag kör jag XCode 5.1.1 under OS X 10.8.5 men kan inte köra t.ex. XCode 7.3.1 utan att först uppdatera till OS X 10.11 och då kommer (nog) inte XCode 5.1.1 att gå att köra längre. Om man googlar hittar man åtminstone andra som påstår att XCode 5.1.1 slutar fungera efter uppdatering av OS X.

_________________________________________
http://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Används i mer än 40 länder på 5 kontinenter.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av lillahuset »

Som jag och Windows då. :(
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av superx »

Varför behöver du köra gamla XCode? Jag vet att det kan finnas anledningar, men ibland klarar man sig med en ny XCode där man explicit bygger mot gamla SDK:n som går att ladda ned.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tror att det kommer att bli problem. Om man googlar så hittar man iaf. andra som påstår att XCode 5.1.1 inte fungerar med OS X El Capitan eller mer precist att XCode 5.1.1 slutat att fungera efter uppdatering av OS X från annan version till El Capitan.

Jag kan inte veta säkert att XCode 7.3.1 kommer att fungera ihop med iOS 7.1 och kommer inte att ta risken att prova.

Edit: Behovet att kunna köra en version av XCode som klarar iOS 9.x är tillfälligt undanröjt. Jag fick göra som man gjorde förr, debugga helt i blindo, utan brytpunkter, single step, att kunna titta på variabler och call stack etc.

_________________________________________
http://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Används i mer än 40 länder på 5 kontinenter.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av superx »

Jag fattar. Det där är ett återkommande gissel när det gäller Apple. Jag har bara gjort motsvarande manöver för applikationer för OS X (specat gammalt SDK med -sysroot till kompilator och länkare). Jag kan se om det funkar för iOS också med senaste XCode, men jag betvivlar det. Återkommer.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av superx »

Nu har jag testat att ladda ned iPhoneOS7.1.sdk Några av mina filer kompilerade med det iaf, men inte något helt projekt (eftersom jag använder nyare API-funktioner som inte fanns då) så jag kan tyvärr inte avgöra om det är en användbar lösning.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Frihet för Datorer

Inlägg av Jan Almqvist »

Man tackar. Återstår att se om man vågar prova då.

Bäst vore ju om jag kunde testa i VirtualBox först för att vara säker på att det inte blir något trassel. Har provat att installera OS X men det blir bara svart när jag startar min VM. Inte minsta lilla felmeddelade.

_________________________________________
http://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Används i mer än 40 länder på 5 kontinenter.
Skriv svar