Sökes: serieportsdump till windows.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av TomasL »

Jodå, det finns en ehel del terminalprogram som kan det, bl.a. RealTerm som jag nämnde tidigare.
Sedan finns det en hel del programvaror som kan lyssna på USB-kommunikationen, Wireshark med pluginner.
HH-Software har också ett par programvaror som "spionerar" på både USB och Serieport.
Gemensamt med alla dessa är att de kräver speciella drivrutiner´.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

Jag börjar lessna på detta, jag har aldrig haft så många blåskärmar i win7 som när jag testat olika serieportsniffers.. typ man installerar en mjukvara, den kräver omboot, man bootar om
och så startar man programet varvid det antingen blåskärmar direkt eller så blåskärmar det när man klickar på start/connect/capture osv..

FIck ett program att faktiskt "fungera", alltså det kunde ligga passivt och lyssna, men när man kör uppdateringen till hårdvaran så verkar det andra programmet störa, för man får
efter ett tag "communication failure" och liknande.

Funderar på att löda lite kabel och försöka lyssna med en annan dator som folk varit inne på..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av sodjan »

> typ man installerar en mjukvara...

Kommersiella/professionella eller OSS?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Jan Almqvist »

Glenn skrev: Funderar på att löda lite kabel och försöka lyssna med en annan dator som folk varit inne på..
Lyssna med annan dator är nog lättast. Att ansluta pinne 2 och 5 samt starta Hyperterminalen tar inte många minuter.

EDIT: Samma dator och en serieport till går ju också bra såklart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:> typ man installerar en mjukvara...

Kommersiella/professionella eller OSS?
Gratis samt trialversioner av komersiella.
extradrajven
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 juni 2013, 18:07:48

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av extradrajven »

Koppla en UNIX-dator mellan Windows-datorn och det som ska lyssnas på. Sedan lite pipe i UNIX-shellet, kanske med kommandot "socat" eller något hemmasnickrat.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av slft »

putty kan logga seriportsdata kanske behöver en tidigare beskriven "grenkabel" i detta fallet

//Ola
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av lillahuset »

Vill du lyssna på trafiken i båda riktningarna löser du det enkelt med två dioder och ett motstånd. Fast pratar båda samtidigt blir det lite rörigt. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

Igår så lödde jag ihop en splitterkabel, det blev ju lite mer komplicerat då jag var tvungen att hacka mej in med en USB-TTL-serial adapter, men det löste jag.

När man kopplar in prylen och lyssnar på linuxmaskinen så ser det ut att funka, men när man initierar en uppdatering så verkar allt fungera först, men sen får man fail efter ett tag, uppenbarligen stör min "lyssnare", precis som mjukvaruvarianterna gjorde.

Kanske skulle sätta dit ett en resistor mellan RX på den lyssnande datorn och TX på den "skrivande" ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Icecap »

För att lyssna på en RS232 (liknande) och båda Tx & Rx med extra portar behöver man 2 st extra portar. Man ska ju lyssna varför man bara kan använda Rx på lyssnarporten och då det är 2 ledningar som ska sniffas ska man ha 2 extra seriella portar.

Själv har jag löst det vid att ha en omkopplare mellan Tx & Rx på den port som ska avlyssnas, då kan man växla mellan vad man vill sniffa.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Jan Almqvist »

Glenn skrev: När man kopplar in prylen och lyssnar på linuxmaskinen så ser det ut att funka, men när man initierar en uppdatering så verkar allt fungera först, men sen får man fail efter ett tag, uppenbarligen stör min "lyssnare", precis som mjukvaruvarianterna gjorde.
Det låter konstigt. Jag har använt denna lösning ( dvs att ansluta 0V och Rx i en annan dator till något av Tx-snörena ) flitigt i säkert 30 år utan problem.

Edit: Jag har iofs. kört med låg baudrate, normalt 9600 eller möjligen 19200.
Senast redigerad av Jan Almqvist 3 maj 2016, 09:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

Eftersom jag bara vill ha tag i själva binärfilen lyssnar jag bara på en "kanal", nämligen det som sänds från datorn.

Lite märkligt är det ja, ska labba lite mer ikväll, förhoppningsvis hittar jag en USB förlängningskabel då så jag slipper ha grejerna hängande i luften :)

Kan tilläggas att programmeringen inte fungerar varje gång utan min sniffer heller, men oftast.. ibland blir det fail, och då kör man igen och då brukar det fungera.
Med sniffern inkopplad så failar det varje gång dock.

Jag har ju faktiskt en HP RS232-analyserare, lite sugen på att koppla in den, frågan är om den pratar TTL-nivåer, men egentligen vet jag inte riktigt vad det skulle ge :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av adent »

Har du ingen Saleae, eller klon? Den är perfekt för att lyssna på RS-data på TTL-nivå. Klarar dessutom mer än en linje och
får även med baudrate-ändringar och trixs på ett bra sätt. Ska heller inte påverka alls.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

Det har jag iofs, men har inte tänkt på att den skulle kunna vara behjälplig här, får kolla på det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sökes: serieportsdump till windows.

Inlägg av Glenn »

Jag lödde ihop en ny kabel, med mycket kortare signalvägar samt resistor på lyssnande adapters RX.

Det verkade funka bättre!

Sen gjorde jag en 'cat /dev/ttyUSB0 >minfil' på linuxen och startade uppdateringen i windows.

Bortsett från att jag får andra problem (uppdateringen avbryts efter ett tag) så får jag dock en lite märklig
fil på linuxen, 'file minfil' säger att den är ASCII, och det ser verkligen inte ut som hex.

Ska ta och posta en bit av den sen.. men jag måste ju lösa varför den failar efter ett tag, kan tillägga att
jag får samma fail utan lyssningskabeln också nu.
Skriv svar