Switchat nätaggregat - Reparationstips önskas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Switchat nätaggregat - Reparationstips önskas

Inlägg av Jonyverse »

Bakgrund: Min styvfars favoritzynth har ett internt switchat strömförsörjningskort som verkar vara ett måndagsexemplar.

Första rundan gick switchtransistorn (FET) sönder. Gör kortis så säkringen smäller.
Transistorn byttes och den fungerade men efter ett tag gick den bara igång när den blev varm. Sen gick switchtransistorn efter ett par år.

Ny switchtransistor, lite högre spännings o strömtålig, liten elektrolyt identifierades som ytterst temperaturlabil och byttes. Allt funkar kalas. Efter ett antal månader gick switchtransistorn (FET) sönder. Gör kortis så säkringen smäller.

Jag gillar verkligen inte switchade aggregat, hittar egentligen inget som ser tokigt ut.
Skulle vara nyttigt att få lite tips vad jag ska titta efter och kanske lite typiska fel.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Switchat nätaggregat - Reparationstips önskas

Inlägg av YD1150 »

Elektrolyter till switch-IC:n i nätdelen, brukar ofta vara en lindning som matar switch-IC:n separat.
Där kan dåliga elytar ställa till en del.
"Snubber-komponenterna" R, C och D på primärsidan, ("primärsidan" är inte riktigt sant om det är en flyback omvandlare),
sitter ofta parallellt med primärlindningen eller parallellt med MOSFET:en på 230V sidan.
Fel på dem kan göra att MOSFET inte blir så långlivade.

Byt MOSFET och switch IC samtidigt nästa gång, IC:n kan ha fått sig en mindre knäck då MOSFET gick sönder.
Är stora elyt:en i nätdelen, precis efter likriktaren ok? Så att den inte har tappat i kapacitans.

Dioder, elytar på lågvoltssidan "sekundärsidan", är de ok?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Jättebra, det var lite nya spår. Jag återkommer med mätresultat när jag har eländet i mina händer igen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du har tillgång till en skyddstransformator kan det vara en bra idé att kika på spänningar kring transistorn. Finns det transisenter på något av benen som närmar sig märkspänning. Arbetar kraftomvandlaren i något läge (oscillation...) som gör den varmare än tänkt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

glöm inte att kolla både mindre och större ellytarna både efter och före switcharen - speciellt de före switchtrissan om det finns filterdrossel innan då om det är för hög ESR/låg kapacitans i dessa kondingar och kanske för små så kan strömmen ta slut mitt under led-perioden och kontrollerkretsen påverkas och tom. stannar och resetas gång på gång med synnerligen dålig drivning till trissan.
Skriv svar