Ingen fara. Min kunskapsnivå är
extremt låg i jämförelse med er andra här så förstår om mina trådar kan uppfattas som basala.
Tack för tipset ska kolla länken.
Antar att +- 2v med det reläet är ok då? Eller ska jag justera ner spänning något med en resistor som tidigare föreslagit till 18v?
Läst att jag bör ha någon diod tillsammans över spolen på reläet för att undvika spikar.
Vilken typ av diod och hur beräknar jag strömmen som ska gå igenom den? Ska den ha samma spänning som spänningen är över spolen?
Spelar det någon roll åt vilket håll dioden sitter?
Det är en bra idé att ha en diod parallellt med spolen ja!
Tänk dig en spole som ett svänghjul. När du ansluter nätdelen kommer spolen inte alls vilja leda ström alls precis som ett stort svänghjul inte kommer vilja röra sig alls i det ögonblick du kopplar på en motor till det. Sedan kommer svänghjulet/strömmen sakta komma igång för att nå nominellt varvtal/ström. (Sakta här kan betyda några millisekunder).
Problemet uppstår när du kopplar bort motorn/ström-spännings-källan, svänghjulet kommer fortsätta rotera/driva ström. Eftersom strömmen inte har någonstans att ta vägen kommer det byggas upp en väldigt hög spänning som kan skada främst transistorer som driver en spole.
Specarna på dioden är inte kritiska, den måste klara att vara backspänd, d.v.s. den måste klara din AC/DC-adapter-spänning baklänges, sen måste den klara strömmen som reläspolen förbrukar, vilket lär vara väldigt lite och den behöver bara klara det under några millisekunder så i princip vilken diod som helst funkar nog.
Det är viktigt hur du sätter den. Fundera på vad som händer om du sätter den i framriktningen.
Dock i det här fallet så behövs ingen diod, nätaggregatet slår inte av spänningen abrupt utan den kommer att sjunka mjukt och fint utan att orsaka någon transient.
Diod är tumregeln men från tumregler finns det undantag........
Men det måste vara ytterst sällsynt, visa på ett datablad.
Däremot finns det polariserade och då sitter det nog en liten permanentmagnet och hjälper till.