Problem Miele mikro
Problem Miele mikro
En kompis har fått problem med sin Miele mikrovågsugn M625 EG. Felet är som så att allt verkar fungera som det ska, displayen visar rätt. tid och effekt går att ställa in. Men trycker man på start händer ingenting. Det finns ju relän där inne som borde klicka i alla fall.
Lämnades in på verkstad och beskedet därifrån var "elektronikfel, går ej att laga".
Allting går ju att laga så jag antar att dom inte vill laga eller inte får tag på delar.
Har plockat isär den lite försiktigt och tagit ut elektronikdelen för att se om man kan hitta något uppenbart fel.
Sumrat startknappen, kört reläerna, kollat kondingar (dom ser bra ut, i alla fall) men sedan vet jag inte vad jag ska kolla på.
Någon som har något tips?
Lämnades in på verkstad och beskedet därifrån var "elektronikfel, går ej att laga".
Allting går ju att laga så jag antar att dom inte vill laga eller inte får tag på delar.
Har plockat isär den lite försiktigt och tagit ut elektronikdelen för att se om man kan hitta något uppenbart fel.
Sumrat startknappen, kört reläerna, kollat kondingar (dom ser bra ut, i alla fall) men sedan vet jag inte vad jag ska kolla på.
Någon som har något tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem Miele mikro
Kollat säkringen? Den rödbruna runda hylsgrejen i botten med gult på sig.
Mät upp så du har alla spänningarna från nätdelen.
Bör vara 12V och 5V.
Det står även printat på kortet 4.8V om jag ser rätt.
12 volten driver reläna.
Bör vara 12V och 5V.
Det står även printat på kortet 4.8V om jag ser rätt.
12 volten driver reläna.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Skulle det inte kunna vara en av brytarna som går på dörren?
Det brukar sitta tyå 1-3st. Lätt att mäta upp om inte annat.
Ta det försiktigt! Spänningen i en mikro kan ligga kring 1kV+ och den stora kondingen skada dig illa om du inte gör rätt.
Det brukar sitta tyå 1-3st. Lätt att mäta upp om inte annat.
Ta det försiktigt! Spänningen i en mikro kan ligga kring 1kV+ och den stora kondingen skada dig illa om du inte gör rätt.
Och runt 1 Amp som tillsammans med kondingen kan vara direkt dödande om man kommer åt.
@Magnus_K: Bra input.
Den där kondingen har man ju testat att känna på.
Smakade konstigt i munnen och handen var bongstyrig 10min
Den där kondingen har man ju testat att känna på.
Smakade konstigt i munnen och handen var bongstyrig 10min

Där hade du tur.
En elektroniklärare i högstadiet mätte spänningen ut från trafon en gång på en lite större mikro som inte funkade. Jag skulle precis säga att det skall du inte göra med en vanlig multimeter och dess sladdar för det ligger runt 2kV där. Hinner bara säga Det skall.. sedan blir det en ljusbåge som lyste upp rummet lite lätt och en satans smäll i Fluke multimetern. Det hade totalt smält koppar och dylikt på insidan så det var bara att kasta.

En elektroniklärare i högstadiet mätte spänningen ut från trafon en gång på en lite större mikro som inte funkade. Jag skulle precis säga att det skall du inte göra med en vanlig multimeter och dess sladdar för det ligger runt 2kV där. Hinner bara säga Det skall.. sedan blir det en ljusbåge som lyste upp rummet lite lätt och en satans smäll i Fluke multimetern. Det hade totalt smält koppar och dylikt på insidan så det var bara att kasta.
Kolla säkringen
De två transistorerna som sitter där är troligtvis styrning till reläerna - Värt att kolla

De två transistorerna som sitter där är troligtvis styrning till reläerna - Värt att kolla

Jo, jag har allt respekt för dom där grejorna, därav försiktigheten.
Dörrbrytarna har jag kollat, 3st, och säkringarna likaså.
Antar att verkstaden också kollat det innan dom dömde ut mikron.
Har nu också kollat spänningarna, 4,8V finnes där det står på kortet. 12V finns på reläspolarna, antar att dom jordas när dom drar.
Hmmm, transistorerna. Skall följa ledningsbanor och se vart det tar vägen.
Men det blir nog imorgon.
Tack för all hjälp så länge
Dörrbrytarna har jag kollat, 3st, och säkringarna likaså.
Antar att verkstaden också kollat det innan dom dömde ut mikron.
Har nu också kollat spänningarna, 4,8V finnes där det står på kortet. 12V finns på reläspolarna, antar att dom jordas när dom drar.
Hmmm, transistorerna. Skall följa ledningsbanor och se vart det tar vägen.
Men det blir nog imorgon.
Tack för all hjälp så länge

Värt att tänka på är att en del prylar av den här typen ej har galvaniskt isolerande nätdelar. Jag grejade med en induktionsplatta en gång och den hade ingen isolation mellan fas och 5V. Om det är så är det livsfarligt att peta på 5V-sidan när apparaten är igång.
Nu sitter det en liten trafo och annat (som skulle kunna vara en optokopplare) på ditt kort så antagligen är det en isolerande primärswitchad konstruktion, men det är inget jag skulle lita på utan att kolla ordentligt.
Nu sitter det en liten trafo och annat (som skulle kunna vara en optokopplare) på ditt kort så antagligen är det en isolerande primärswitchad konstruktion, men det är inget jag skulle lita på utan att kolla ordentligt.
Fick lite problem vid felsökningen. Flatkabeln mellan korten gick rätt av.
Tänkte att, har jag tur som en tokig så kanske det var någon kabel som var kass.
Men efter att ha lött dit en ny flatkabel (den gamla var tämligen stel) så kvarstod felet.
Mummel.....
Fortsättning följer.
Tänkte att, har jag tur som en tokig så kanske det var någon kabel som var kass.
Men efter att ha lött dit en ny flatkabel (den gamla var tämligen stel) så kvarstod felet.
Mummel.....
Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.