Hjälp att identifiera 2 komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TurboTom

Re: Hjälp att identifiera 2 komponenter

Inlägg av TurboTom »

Jag plockade hem saker från Elfa på några dagar och blev kalasglad när jag fick igång videosändaren igen! Småpilligt att löda ytlödning, men efter ett pill så gick det bra!
bild (10).JPG

Sen har vi nästa problem, och det var mitt "power distrubution board" den har "on screen display". Den skall visa spänning, flygtid, förbrukad ström osv i mina videoglasögon. Lödde dit en 16mhz resonator, inte exakt samma fabrikat och utformning, men jag gjorde en chansning och den funkade! Nu får jag upp bilden i glasögonen som tidigare. Dock saknar jag information om spänningen, och den varnar för "critical low voltage" gick över kortet med lupp och hittade ännu en komponent som hade rymt. Tänkte om ni kunde hjälpa mig att identifiera även denna? Det är till vänster om kretsen. Jag misstänker att det sitter en likadan på höger sida om kretsen. Tips på vad detta är och hur jag mäter upp den? Tack på förhand, ni är för jäkla grymma! :)
bild (9).JPG
bild (7).PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Kretsen är en LM2940IMP-5.0 (L53B)och den saknade komponenten är ingångskondensator och ska enligt databladet vara typiskt 0,47 µF.
http://www.ti.com/lit/gpn/lm2940c
Ingångskondensatorn är inte kritisk utan ser bara till att inspänningen inte sjunker för snabbt när man får en pulsad last på utgången.
TurboTom

Inlägg av TurboTom »

Okej! Kan jag ta vilken konding som helst, bara kolla så den klarar spänningen?
Skriv svar