Har jag fångat upp nätfrekvensen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shimonu

Har jag fångat upp nätfrekvensen?

Inlägg av Shimonu »

Bild

Blev lite förvånad(kanske mer förvirrad) när jag lyckades hitta en 50 hz och nästan 50 VAC i min "krets" som drivs av 3.3 VDC från en raspberry.

Är det att jag lyckas fånga upp nätfrekvensen? Det känns så passande.

Jag har bara börjat leka lite och det är i princip två transistorer inblandade. Det är två BC548. Försöker förklara den enkla kopplingen då jag inte har tid att rita en bild nu. Första transistorn har kollektor till 3.3 V via ett motstånd, även kollektor till den andres base och såklart är den förstas emitter jordad. Jag mäter på den andra transistorns emitter. Inget annat är inkopplat, det sitter i en breadboard. Om jag drar bort motståndet till 3.3 V så sjunker det till en spänning på ca 30 VAC istället.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Har jag fångat upp nätfrekvensen?

Inlägg av Synesthesia »

Mäter du utan att ha jordat oscilloskopet, dvs inte kopplat oscilloskopsprobens jord till det du mäter på? Ja, nätspänning kan man mäta om man petar på oscilloskopsprobens ingång eller har en bit oskärmad kabel/tråd/metallföremål på ingången. Eller om du kopplat in en nätdel till elektroniken du mäter på utan att ansluta jorden till oscilloskopet så har du kapacitanser mellan 230Vac och 3.3Vdc ut som gör att du kan få en del av nätspänningen även där. Det är samma sak som med förstärkaringångar när det surrrar för att man petar på ingången eller inte kopplar in jorden.
Shimonu

Re: Har jag fångat upp nätfrekvensen?

Inlägg av Shimonu »

Klart du har rätt, i fipplandet har jordklämman blivit borttagen. d'oh

Kul att få se det iaf :)
Skriv svar