Problem med markis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikaelade

Problem med markis

Inlägg av mikaelade »

Är det någon här som vet hur en markis fungerar? Min markis går bara ca 5 cm varje gång jag trycker på fjärrkontrollen. Jag kan alltså köra ut den i en kontinuerlig rörelse genom att trycka ca 100 gånger men det känns ju lite fel... Det är samma problem när man kör in den.
Är det någon slags solenoid eller liknande som ska "hålla" motorn gående som kan ha gått sönder? Eller kan det vara någon sensor som känner ett motstånd som gör att den stannar?

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
Danny

Re: Problem med markis

Inlägg av Danny »

Kan det vara så att motorstyrningen har nollställt sig, så du behöver ställa om ändlägena?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Vad är det för tillverkare och typ av markis/motor/styrning?
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Är det en gammal markis eller relativt ny?
Det finns olika modeller av motorer och styrningar, så lite foton vore bra.

Många är försedda med motorer från Somfy. Äldre modeller har justerskruvar för ändlägen och reläbox.
Nyare modeller med fjärrkontroll programmeras via fjärrkontrollen och saknar reläbox.
mikaelade

Inlägg av mikaelade »

Fjärrkontroll.png
Tack för alla svar. Markisen är från 2010 och den köptes från markis punkt nu. Tyvärr finns inget kvitto kvar så jag är inte helt säker på märket. Bor inte i huset för tillfället så jag har bara en bild på fjärrkontrollen tillgänglig nu.

Med tanke på att det är en "enkel" fjärrkontroll så är det kanske i reläboxen som problemet ligger?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knappas

Inlägg av Knappas »

Du har säkert redan provat men har kanske är det batterierna i fjärren som börjar bli dåliga och precis räcker till att sända några pulser innan spänningen dippar. Sedan släpper du knappen och under tiden återhämtar sig batterierna till nästa försök?
MSV

Inlägg av MSV »

Danny är nog på spåret. Vissa fabrikat gör så innan gränslägena är inställda.
mikaelade

Inlägg av mikaelade »

Tack för alla svar. Det verkar som om det är något problem med gränslägena. Har läst lite om hur dessa ställs in på olika Elero-motorer och det ser ut som om om det krävs specialverktyg för att justera dessa så det blir att ringa en tekniker.
Skriv svar