Var hittar jag en sån här liten transformator?
Re: Var hittar jag en sån här liten transformator?
Nerre
Vi är på samma våglängd, det måste finnas skydd,men tyvärr så ser verkligheten
lite annorlunda ut för oss som ständigt jobbar med div.fuskbyggen från KINA
Vi är på samma våglängd, det måste finnas skydd,men tyvärr så ser verkligheten
lite annorlunda ut för oss som ständigt jobbar med div.fuskbyggen från KINA
Det vore intressant om trådskaparen kom in o berätta lite mer
Han ser mycket mer än det vi ser på bilderna.
Det är ganska sällsynt att själva trafon ryker
Han ser mycket mer än det vi ser på bilderna.
Det är ganska sällsynt att själva trafon ryker
Jag har nog sett min skörd av fuskbyggen också, men de fuskbyggena hamnar inte på markanden i Europa eftersom de inte går igenom testerna.
Är det en produkt som har sålts i Europa så är den nästan utslutande certifierad av ett certifieringsorgan och då är det sällan fuskbyggen. Och när nån visar upp en nätdet som gått sönder brukar jag förutsätta att det är nåt som har levererats med en produkt de köpt för en massa år sen, då borde den vara certifierad och ligga på rätt sida av skalan.
Just dåligt skydd av trafon är ett vanligt fel vid provning, men det är ovanligt att man löser det genom övertemperaturskydd. Det är främst transformatorer med många sekundärlindningar man skyddar så, särskilt när de är gjorda för att inte alla sekundärer ska vara lastade samtidigt. Då är sekundärerna så högt avsäkrade att om alla lastas enligt säkringens märkström så blir trafon för varm.
Det går i teorin att lösa det genom avsäkringen på primärsidan, men den är ofta högt satt för att inte lösa vid startströmmen.
Men i en switchad nätdel har trafon sällan de problemen, det är mer om vi snackar toroider på 500+ VA.
Men som sagt var, en dåligt skyddad trafo kommer ju inte genom nålsögat hos testhusen.
Är det en produkt som har sålts i Europa så är den nästan utslutande certifierad av ett certifieringsorgan och då är det sällan fuskbyggen. Och när nån visar upp en nätdet som gått sönder brukar jag förutsätta att det är nåt som har levererats med en produkt de köpt för en massa år sen, då borde den vara certifierad och ligga på rätt sida av skalan.
Just dåligt skydd av trafon är ett vanligt fel vid provning, men det är ovanligt att man löser det genom övertemperaturskydd. Det är främst transformatorer med många sekundärlindningar man skyddar så, särskilt när de är gjorda för att inte alla sekundärer ska vara lastade samtidigt. Då är sekundärerna så högt avsäkrade att om alla lastas enligt säkringens märkström så blir trafon för varm.
Det går i teorin att lösa det genom avsäkringen på primärsidan, men den är ofta högt satt för att inte lösa vid startströmmen.
Men i en switchad nätdel har trafon sällan de problemen, det är mer om vi snackar toroider på 500+ VA.
Men som sagt var, en dåligt skyddad trafo kommer ju inte genom nålsögat hos testhusen.
Jag gissar att det är ovanligt med temperaturskydd direkt i den typen av små flyback-transformatorer. Tycker inte heller det ser ut som den gått varm länge. Ben som släppt är en bra gissning. Om det händer på fel ställe i en krets med en fly-backtransformator skenar spänningen till oanade höjder vilket ger överslag.
Värt att notera är att säkringar är ett dåligt skydd mot överspänning. Just den här kretsen ser ut att ha en varistor som överspänningsskydd, men den sitter antagligen på ingången och hjälper inte mot skenande spänningar på transformatorns sekundärsida.
Värt att notera är att säkringar är ett dåligt skydd mot överspänning. Just den här kretsen ser ut att ha en varistor som överspänningsskydd, men den sitter antagligen på ingången och hjälper inte mot skenande spänningar på transformatorns sekundärsida.
Oj vad mycket respons i denna tråd! Har haft mycket att stå i så har inte hunnit kolla här. Ska till verkstan imorgon och ta lite fler bilder och noggrannare titt och återkomma här! Fortsättning följer...
Nerre
Du älskar ditt jobb, och det gör jag med
Men hur kommer det sig att det återkallas en hel del eldrivna prylar på senare tid?
Du påstår att dom går igenom en nålsöga innan det kommer till slutanvändaren.
Vad jag vet så är det producenten själv som godkänner sina produkter enligt vissa regler
men som inte följs.Först efter rapporter om olyckor och spänningförande prylar gör elsäkerhetsverket
försäljningsförbyd.Detta med CE märkning är inte mycket att hurra för.
Det är mycket bra affär för oseriösa aktörer.
Du älskar ditt jobb, och det gör jag med
Men hur kommer det sig att det återkallas en hel del eldrivna prylar på senare tid?
Du påstår att dom går igenom en nålsöga innan det kommer till slutanvändaren.
Vad jag vet så är det producenten själv som godkänner sina produkter enligt vissa regler
men som inte följs.Först efter rapporter om olyckor och spänningförande prylar gör elsäkerhetsverket
försäljningsförbyd.Detta med CE märkning är inte mycket att hurra för.
Det är mycket bra affär för oseriösa aktörer.
Det där argumentet har funnits sedan CE-reglerna börja tillämpas på allvar på 90-talet, och den billiga kinaimporten har bekräftat detta till stor del.
Ett av problemen är att konsekvensen för företag som tar in dessa undermånliga produkter är för milda i verkligheten även om det ser ut att svida ganska ordentligt på pappret - och bygger på angiveri av konkurrenter(som själv kan ha lik i lasten), till detta så säljer man batchvis - dvs. när återkallesekraven kommer så är produkter ur marknaden redan och man har något annat lika skräpaktigt som säljs ut men med annan produktnamn och nummer.
Det skall nog till 12-manna exekutionspatrull och murvägg för företagens CEO och 4 största aktieägare i företaget för varje återkallad produkt innan det här förhållandet ändras...
Sedan kan även seriösa handlare åka på minor, produkten man har granskat klarar godkännande - men inte batch 2 eller 3 då tillverkaren kortsiktigt har börja spara pengar i sin produktion och börja byta saker i all hemlighet...
Med andra ord vänj er vid detta, för det kommer inte att bli bättre på överskådligt tid framöver...
Ett av problemen är att konsekvensen för företag som tar in dessa undermånliga produkter är för milda i verkligheten även om det ser ut att svida ganska ordentligt på pappret - och bygger på angiveri av konkurrenter(som själv kan ha lik i lasten), till detta så säljer man batchvis - dvs. när återkallesekraven kommer så är produkter ur marknaden redan och man har något annat lika skräpaktigt som säljs ut men med annan produktnamn och nummer.
Det skall nog till 12-manna exekutionspatrull och murvägg för företagens CEO och 4 största aktieägare i företaget för varje återkallad produkt innan det här förhållandet ändras...
Sedan kan även seriösa handlare åka på minor, produkten man har granskat klarar godkännande - men inte batch 2 eller 3 då tillverkaren kortsiktigt har börja spara pengar i sin produktion och börja byta saker i all hemlighet...
Med andra ord vänj er vid detta, för det kommer inte att bli bättre på överskådligt tid framöver...
Mitt f.d. jobb möjligen, jag har annan tjänst numera men kommer ändå i kontakt med testrapporter så jag har koll på kraven:)breflabb skrev:Du älskar ditt jobb, och det gör jag med
Så har det varit ända sen vi gick med i EU och kravet på certifiering försvann. Nu är det dock så att i de flesta länder utanför EU är det fortfarande krav på tredjeparts-certifiering. Det gör att stora tillverkare som säljer över hela världen ändå ser till att få sina grejer certifierade, även fast det inte krävs för CE-märkning.Men hur kommer det sig att det återkallas en hel del eldrivna prylar på senare tid?
Det finns som sagt var inget krav, så visst förekommer det att mindre seriösa butiker eller kedjor importerar kina-prylar (typ köper in från Aliexpress eller liknande) som inte är ordentligt testade. Men i relation till hur många produkter som säljs så är det inte så himla många.
De flesta större kedjor och tillverkare har dessutom råkat ut för att tvingas återkalla produkter så de har insett att de behöver ha samarbete med nåt testhus eller liknande som i alla fall gör en hyfsad koll av prylarna. Det är också en marknadsföringsgrej, att kunna peka på att produkten är godkänd av ett renommerat testhus.
Tyvärr har vi i Sverige ett elsäkerhetsverk som hela tiden tjatar om att man ska kolla att produkten är CE-märkt. Det vore mycket bättre att rekommendera att kolla efter certifieringsmärken, spelar inte så stor vilken, S, N, D, FI, TÜV, VDE, SEV etc. En produkt utan CE-märke får ju inte ens säljas inom EU så det är knappast konsumentens ansvar att kolla upp att produkten är CE-märkt. Det återkallas ju CE-märkta produkter så det är ju uppenbarligen ingen garanti för att produkten är säker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.