DMX Interface

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Ytterligare ett projekt dök upp i veckan. Till en installation i Danmark behöver jag styra studiobelysning via DMX.
Det finns ju ett antal olika färdiga interface för detta, med både varierande pris och varierande kvalité. Den enklaste versionen jag hittat är i praktiken ett RS485 interface, där mjukvaran på datorn får ta hand om all timing. Mera avancerade enheter sköter detta i en mikrokontroller (ett vanligt exempel på detta är Vellemans interface som finns både som byggsats och som färdig enhet).

Men det är ju roligare att bygga själv...

Sedan tidigare så har jag en DMX-shield till Arduino liggande, så jag tänkte att den skulle få komma till nytta nu. Från ELFA beställde jag en Hammond-låda i lämplig storlek, och från Schaeffer så beställde jag en matchande bakpanel med hål för en USB kontakt och en DMX kontakt. Samt en insticksplatta med fästen för Arduinon.

Efter att jag gjorde beställningen så insåg jag att det är bättre att göra kopplingen mellan dator och interface med Ethernet istället för USB. Då kan jag nämligen använda det redan existerande protokollet ArtNet för att skicka data till kortet - och på så sätt få såväl kort som min styrmjukvara kompatibel med andra enheter på marknaden. Tyvärr så är ju kontakten då felaktigt märkt som USB, men det får jag leva med i denna första enhet.

En bonus är att jag faktiskt kan integrera denna funktion även i mitt andra projekt (IO-boxen), då den ju har ett RS485 interface. Så den kommer så småningom att få ett extra mode den kan köras i - ArtNet till DMX interface.

Nu väntar jag på paket från ELFA, Schaeffer och RS, som alla skall komma idag. Sedan går det förhoppningsvis relativt fort att sätta ihop delarna. Bilder, kod och annan info kommer som vanligt att publiceras här.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DMX Interface

Inlägg av MiaM »

Ska du alltså "ta över" vad som ett ljusbord annars gör? Eller blir det en nyinstallation?

Jag undrar om det kanske kan vara intressant att också kunna ta emot DMX-data och liksom kunna "patcha om" dels så att varje kanal i den datan når valfri kanal på utgången och/eller dels att den skickas till datorn?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

I det här specifika fallet så är datorn och interfacet istället för ljusbordet. Det handlar om att datorn styr såväl ljus som grafik, bildmixer, videorouters och kameror. Och det är en nyinstallation.

Men mera generellt så kan det så klart vara intressant att även ta emot data. Mitt IO-interface har ju hårdvaran för att sända och ta emot samtidigt. Den DMX-shield jag hade liggande kan bara köra åt ett håll (valbart in eller ut).

I de flesta andra sammanhang kommer vi nog sällan att styra ljus direkt med vår DMX-data - då handlar det nog mera om att kunna styra ljusbordet, eller bli styrt av ljusbordet.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: DMX Interface

Inlägg av svanted »

man vill ofta hellre styra ljusbordet, programmera bordet som vanligt men dra reglar upp eller ner från din styrning.
vad är det för ett ljusbord?


edit:
vad jag menar är att då kan ljussättaren jobba på som vanligt och typ lägga sina grupper av lampor på valfri regel,
utan att h*n behöver kunna programmera i styrprogammet...
sen kan styrprogrammet ta över och rycka i reglarna.

DMX512 som sådant är enkelriktat om det inte är fråga om RDM.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Det finns inget ljusbord i den aktuella studion. Därav denna lösning.

Det är riktigt att DMX är enkelriktat, men det finna inget hinder mot att en enhet (i det här fallet en dator) har både en ingång och en utgång :)

Och som sagt, i de andra sammanhang där vi normalt arbetar (t.ex på gameshows) så är det ju så att vi styr ett befintligt ljusbord. Antingen med MIDI, eller med DMX. I några fall har det också varit tvärt om, att ett ljusbord har styrt vårat system (t.ex för att trigga grafik).
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

OK - det är bara att erkänna: ibland är jag mer än lovligt dum!

I min iver över att byta från USB till nätverk (och därmed ett standardprotokoll), så brydde jag mig inte om att tänka igenom alla konsekvenserna.
T.ex. det här med spänningsmatning. Det var ju givet när det var USB, då kom den ju så att säga på köpet. Men inte nu, när jag bara har en nätverkskontakt och en DMX kontakt. :oops:

PoE är inte ett reellt alternativ, dels för att jag inte kommer kunna få tag i en sådan modul i tid, och dels för att den switch det hela kommer att vara anslutet i saknar PoE. Visst, man kan ha en extern injektor, men då behövs ändå modulen som jag saknar.

Att göra ett extra hål för någon DC-kontakt tar starkt emot, eftersom det inte kommer att bli speciellt snyggt. Det saknar kanske betydelse för såväl kunden som för funktionen, men inte för mitt ego...

Att byta tillbaka till USB vill jag heller inte göra, eftersom det inte finns något riktigt bra sätt att skicka DMX data över USB till en arduino. Den är ju bara en seriell port, med 8 bitar, och det blir därmed lite svårt att definiera ett protokoll med 8-bitars upplösning - utan att skapa ett rejält overhead i datakommunikationen.

Så lösningen får bli en slags kompromiss mellan utseende och funktion: jag byter ut den 5-poliga DMX-kontakten mot en 6-polig, och spänningsmatar via den extra pinnen med hjälp av en adapterkabel (6-pol xlr -> 5-pol xlr + nätaggregat). Inte den optimala lösningen, men utöver att det ordnar spänningsmatning så löser den ett annat oväntat problem: den 5-pol chassiekontakt som beställdes hos ELFA visade sig vara just en 6-polig kontakt när den levererades. För en gångs skull är det inte jag som beställt fel, etiketten visar den beställda komponenten medans innehållet var en annan.

Eftersom det här handlar om en fast monterad enhet, som bara skall byggas i ett enda exemplar för tillfället, och eftersom tiden är emot mig, så kan jag leva med denna lösning.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: DMX Interface

Inlägg av qx5 »

Kanske du bör utvärdera PoE en gång till. Det finns PoE splitters (200 kr) som delar upp PoE i nätverk och likspänning (12/5 V). Och PoE kapabla switchar inte är så dyra med 600 kr (8-port 1 Gbit/s).

Man kan gott plocka ut kretskortet (81x54 mm) ur splittern och använda den i sin egen konstruktion tills man integrerat sådan på sitt eget kretskort (switchtransformatorn är det mest komplicerade att få tag på).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DMX Interface

Inlägg av mrfrenzy »

Dlink har också ett kit med injektion och splitter https://www.dustin.se/product/5010097961/dwl-p200
Ska man bygga fler enheter finns likande i Kina nästan gratis.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Jag gillar tanken på att bygga in en PoE modul - tack för tipsen!
Men det föranleder en fråga också:

Det finns på Arduino kortet en anslutning för en PoE modul. Den har ingångar för nätverksledarna, och utgångar för spänningen. Men inga utgångar för nätverket - dvs den filtrerar inte bort spänningen. Kan jag göra samma sak om jag plockar ut kortet ur en PoE splitter? Alltså bara koppla ingången till anslutningarna på Arduinokortet, och inte använda den utgående nätverkskontakten?

Det finns nämligen inte plats i lådan för att låta nätverkskontakterna sitta kvar och använda RJ45 kontakter inne i lådan. Däremot torde kortet få plats om jag löder dit kablarna och kopplar dem till Arduino kortet.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: DMX Interface

Inlägg av qx5 »

Använd splitterns yttre kontakt för anslutning. Inne i lådan så löder du bort nätverks "utgången" och löder en anslutning direkt till nätverkskortet. Det som är speciellt med PoE sett från nätverkskabeln är signaltransformatorn.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Så det går inte att köra Arduinon parallellt med PoE splittern? Det är så det ser ut som dess egna PoE modul är kopplad, åtminstone om jag tolkat schemat rätt.

Genom att göra så, så skulle jag kunna använda de anslutningar som redan finns för PoE på Arduinon, och slippa löda bort dess Ethernetkontakt.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: DMX Interface

Inlägg av qx5 »

Din beskrivning är otydlig. Använd tydliga scheman istället.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: DMX Interface

Inlägg av cjonash »

Här är schemat:
ethernet.jpg
Ethernetkontakten är högst upp till vänster i schemat.
PoE modulen (som alltså är en option, och inte monterad på mitt kort) är längst ned till vänster (ZZ1). Den är representerad på kortet i form av ett antal anslutningspunkter som passar att sticka ned modulen i:
ArduinoEthernetFront450px.jpg
ArduinoEthernetFrontPOE450px.jpg
När jag tittade på schemat igen, så ser jag ju att det faktiskt kommer ut separata spänningsanslutningar från Ethernetkontakten. Dessa kan väl knappast komma direkt från nätverkskabeln? Sitter det redan en transformator och kringkomponenter i själva kontakten då? Eller har jag missuppfattat något (jag är absolut ingen expert på PoE)?

Det jag hade önskat att göra - men det misstänker jag nu att det inte fungerar - hade varit att ansluta kortet från en PoE splitter till de anslutningar som finns för PoE modulen på mitt Arduino kort. Modulen som man kan montera på en Arduino är en AG9120-S:
Ag9000-datasheet-Isolated-Power-over-Ethernet-PoE-PD-inc-Class.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: DMX Interface

Inlägg av qx5 »

Från Ethernetkontaktens anslutningar RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 så är dessa troligtvis kopplade till signaltransformatorns mittuttag och denna verkar i detta fall sitta direkt i kontakten. En för varje par. Varje par är anslutet till en lindning som har ett mittuttag. Dessa har potential mot andra par.

För att ansluta ett färdigt PoE-splitterkort får du nog ansluta RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 till splitterkortets signaltransformator på dess motsvarande anslutningar. Det är nog också en fördel att löda bort signaltransformatorn på splittern för att undvika interferens. Det kanske går att ansluta RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 till splitterkortets Ethernetkontakt.

Huvudprincipen för PoE förbrukare är att signal+spänning går till signaltransformatorns primärsida. Primärsidan har mittuttag som går till DC/DC omvandlaren. Sekundärsidan går till ett vanligt Ethernetinterface.

Om du kopplar Aurdinokortets RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 till splitterkortets signaltransformator primärsidas mittuttag och tar bort splitterkortets signaltransformator. Så bör det fungera rakt av. Ett fusk är som jag nämnt att koppla RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 till spllitterkortets Ethernetjack.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DMX Interface

Inlägg av MiaM »

Det fungerar antagligen att ansluta RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 till motsvarande fyra par på en poe-dongle. Fast om du nu köper en dongle med RJ45 både in och ut så är det väl bättre att använda den som den är, kopplad in-line så att säga?

Annars om du har nån switchmodul liggande som kan ta "PoE-spänningar" så kan du sätta två likriktarbryggor från RXCT, TXCT, SPARE1, SPARE2 och mata den modulen med, typ.
Skriv svar