RS232 via WiFi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

RS232 via WiFi

Inlägg av GuruX »

Jag ska göra ett försök att köra en kassa i en restaurang, som en halvt mobil lösning. Kassorna i fråga kör XP Embedded (eller vad det nu är för lightvariant) och fungerar t.ex. med TeamViewer. Så tanken är att kunna köra kassan utomhus, via en surfplatta som är uppkopplad till restaurangens WiFi. Det har fungerat förut, när touchdisplayen på kassan har pajat.

Nu ska även kvittoskrivaren flyttas. Så förhoppningsvis fungerar det att köra en virtuell comport i kassan som sedan skickar vidare RS232-signalen till en WiFi-dongel som tar emot, kopplad till skrivaren. Surfplattan går såklart på batteri och skrivaren drivs med någon liten inverter med inbyggt batteri, av lämligt slag.

Jag har tittat på något åt av detta slaget. http://www.ebay.com/itm/Serial-ttl-RS23 ... SwfcVUKuqR
eller http://www.ebay.com/itm/Q14080-Hi-link- ... SwrklVHQtZ
Det finns även lite lyxigare varianter som: https://www.usconverters.com/index.php? ... 5f346a154b

Är det någon som har erfarenheter?
stoffe
Kontakt:

Re: RS232 via WiFi

Inlägg av stoffe »

Jag tror det är enklare att få till med bluetooth eftersom det blir en virtuell RS232-port så slipper du ha komplicerade konvertrar.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Jag tror tyvärr inte att BT kommer att fungera, det blir för dålig räckvidd.
Vad jag förstår så fungerar WiFi-RS232 på samma sätt som BT-RS232, med en virtuell comport dvs.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om kassaprogrammet använder Windows skrivardrivrutiner så kan du förmodligen ta en Nätverksskrivare och bara ansluta den.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Kassorna kan köra Windows skrivardrivrutiner. Ett alternativ skulle kunna var att byta skrivare tills dessa att kassan ska utomhus, men dessa kassasystem är inte direkt smidigt byggda för sån hantering. Innan dess att kassan ska användas utomhus (via surfplatta och VNC), kommer den att användas inomhus. Det smidigaste vore med andra ord om det kan fungera så bra via WiFi, att skrivaren kan gå på detta hela kvällen. Då kan den bara flyttas utomhus, utan att några inställningar behöver göras och kontrollen av kassan tas över via VNC.

Det är alltså en liten kvittoskrivare vi talar om, som skriver ut på termopapper.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En "skrivarserver" måste ju vara det vettigaste, men frågan är om det går att hitta med WiFi och serieport...

Förr fanns det ju med både serie- och parallellport, men de hade ethernet.

De som finns idag med WiFi har väl bara USB-anslutning...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst kan man säkert bygga en skrivarserver av någon dd-wrt burk och en gammal seriell printserver men det blir många felkällor och för mycket konfiguration.

I en verksamhet har man oftast krav på en driftsäker lösning och då är det väldigt enkelt, bara köp en wifi printer från Epson, citizen eller star. Anslut skrivaren till nätverket och lägg till den i Windows sen är det klart.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jo, enstycks-lösningar blir omotiverat dyra om de ska bekosta utvecklings och debug-fasen, men det kan ju vara roligt...
Jag tror tyvärr inte att BT kommer att fungera, det blir för dålig räckvidd.
Lång räckvidd nyckelfärdigt: https://www.bluegiga.com/en-US/products ... gest-range
Ger ca en kilometers räckvidd vid fri sikt med befintlig inbyggd antenn-lösning.
10 km runtom-täckning är möjligt mha kolinjära antenner eller liknande. Jag fixar komplett lösning på beställning. 8)
Är det långt från fri sikt, signalen ska passera tegelväggar och liknande så kan 868 MHz vara bättre alternativ.
Kommande 802.11ah är intressant då det ger ett visst krypterings-skydd på dessa lägre frekvenserna. Det finns inte färdiga radio-chip ännu, men är på g (TI).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Finns ju en massa att välja på... :)
http://butikskassa.com/se/search.php?op ... 7&id=37657
Jag håller med övriga, antagligen totalt sett billigare att skaffa rätt utrustning från
början än att bygga en "one-off" enbart för denna installation.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Tack för era svar!
Jag håller absolut med. Finns det en färdig beprövad lösning, så är den mycket bättre än att jag bygger en one off. Tillförlitligheten är viktig.

Jag måste undersöka kassorna lite mer, innan jag bestämmer mig för något. Som sagt, så klarar de Windows skrivardrivrutiner. Jag måste bara undersöka så att konfigurationen i kassaprogrammet även gör det. Hittills har jag bara sett att jag kan välja en comport för kvitton, men det är inget jag meckar med ofta, så jag kan minnas fel. Kassorna kan skriva rapporter på A4 via en nätverksskrivare, så jag hoppas att de även har stöd för kvittona.

Det verkar lite flummigt, det är det. Även om mjukvaran på det stora hela klarar en nätverksskrivare, så är jag osäker på om det helt enkelt går att välja det som kvittoskrivare. Återkommer.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Som befarat fungerar mjukvaran endast med comportar. Så en virtuell comport är enda vägen att gå i kassan ända. Jag provade lite med mjukvara från HW-group. De har både en server och en virtuell comport som fungerar på x86. Laptopen fick agera server och klienten kördes på kassan. Detta fungerade. Nu hade jag ingen rs232-adapter med mig, så jag testade inte skrivaren kopplad till laptop. Men det gick fint att få upp sakerna på skärmen.

Jag gjorde slag i saken och köpte en såndär billig rs232-brygga med en mikrokontroller och wifi med antenn. För 180 kr så känns det värt att testa iaf, med tanke på att en skrivare med wifi ligger någonstans mellan 5000 och 7000 kronor plus moms.
http://www.ebay.com/itm/291550040963?_t ... EBIDX%3AIT
Skriv svar