Potentialskillnad mellan mig och datorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Potentialskillnad mellan mig och datorn

Inlägg av SM7CZR »

Allt har sin naturliga förklaring om man undersöker saken. Intresse krävs förstås...

Jag bodde tidigare på landet och det går en kraftledning (400kV) genom samhället.
Kraftledningen korsar en landsväg på ett ställe. När jag stannade med min cykel under kraftledningen kände jag
hur det brummade i fingrarna när jag rörde vid cykelstyret.

Kapacitiv koppling mellan cykeln och kraftledningen!
Cykeln isolerad genom gummidäcken och jag själv jordad genom att jag stod på marken.
Inget konstigt...
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Been there, seen that... :)

Hörlurs-utgången i min laptop har halvvägs gett upp (bara ljud i höger kanal) så jag kör med en guldbelagd Samson Meteor USB-mikkis (Limited edition, #305/400) som ljudkort. Hemma går det problemfritt, men i skolans teorisal får jag trubbel. Det hörs inget brum varken från mikrofonen till datorn eller i lurarna men om jag stryker fingret lätt över mikrofonen känner jag hur växelspänningen darrar lätt genom huden. Datorn kan också få tuppjuck i teorisalen och några programmer har gått i baklås - troligen på grund av utladningar. Hemma fungerar burken som sagt hur bra som helst med samma konfiguration.

Tror jag ska testa med en annan nätdel som har jordning istället för den originala med Euro-kontakt och se vilket resultat jag får.

-Sparky-
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hur är det med arbetsbelysning och annan belysning i närheten, dvs lysrör, energisparlampor, elektroniska ballaster etc. - provat dessa när de är släckta, provat när dess anslutningsladdar är fysiskt utdragna ur uttagen. Har du extraskärm inkopplad till laptoppen så är den med stor sannolikhet med i spelet.

lamparmaturer kan koppla kapacitivt mer än vad man önskar och du som person är bara ett mellanled i överföringen mellan lampan och laptopen.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

(Fotnot: Sitter precis med laptopen igång på den jordade PSU:n och alla spänningsskilnader tycks ha försvunnit.) :)

-Sparky-
Skriv svar