Wiegand protokoll och kodlås?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
charliehbg
EF Sponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 september 2010, 19:52:18
Ort: Helsingborg

Wiegand protokoll och kodlås?

Inlägg av charliehbg »

Har sedan en tid kodlås på ett antal dörrar på uthus, garageportar osv. (Bor på gård)
Köpte en flock sådana med aluminiumfront och belysta knappar och med rfid-läsare till ett bra pris på Ebay. (Från Kina såklart..) Funkar perfekt både till funktion och i avskräckande syfte, då vi tyvärr ibland har påhälsning från öst :( .
Problemet är att den längsta öppnings-pulsen man kan ställa in är 30sek och även om man matar "öppnings-knappen" så växlar den över från grön till röd lampa igen efter den tiden och jag skulle vilja kunna ha vissa dörrar upplåsta under perioder.
Det hade ju varit enkelt att bara bryta strömmen till låsblecket, men jag skulle vilja att den går att ställa i öppet läge med kontrollampan på panelen på "grönt" så att man kan se på håll om det är upplåst eller ej.
Att skicka pulser på öppningsknappen på insidan blir heller inte bra,
eftersom knappsatsen piper var gång man trycker.
Det finns två kablar för Wiegand-interface och jag funderar på om man kan göra något där?
Har bara inte hittat någon bra sida som förklarar Wiegand-protokoll osv.
Försöker lära mig Arduino och tänker att lösningen borde kunna finnas där?

I grova drag: Någon som kan tipsa om en bra sida som förklarar W-protokollet? :)

Mvh Charlie
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Wiegand protokoll och kodlås?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Wiegand är ett protokoll som används tillsammans med Magnetskortsläsare.
Sök där så kan du finna.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Wiegand protokoll och kodlås?

Inlägg av sebastiannielsen »

Wiegand är bara kommunikationen mellan läsaren och "hjärnan", och för Wiegand, så sker enbart kommunikation av kortet/koden, dvs wiegand är ett enkelriktat protokoll från kortläsare till "hjärna".
För återkoppling av status brukar det finnas separata ledningar för detta, typ "Red led", "Green led", "Reader beep" och liknande.

För att ställa dörren i "öppet läge" är detta något som skall gå att ställa in i "hjärnan", dvs i samma enhet du lägger in giltiga kort och koder.
Går inte detta - byt "hjärna" till något vettigare.

På dig låter det som att du vill ha "togglefunktion", dvs att du scannar kortet, upplåst permanent till du scannar kortet igen, låst permanent.
På en del system ställs detta genom att sätta öppningspuls till 0 sekunder. Kolla manualen till "hjärnan" hur man ställer in detta.

Eller menar du att du har kompakta läsare, dvs att läsaren i sig själv fungerar självständigt? I så fall används inte wiegandsignalerna alls, utan wiegandsignalerna på kopplingsplinten kan då ha ett av två syften:
Antingen för att använda systemet med en slavläsare, där man sätter den kompakta läsaren på insidan och slavläsaren på utsidan.
Eller för att kunna stänga av den kompakta funktionen och använda läsaren i ett delat system.
charliehbg
EF Sponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 september 2010, 19:52:18
Ort: Helsingborg

Re: Wiegand protokoll och kodlås?

Inlägg av charliehbg »

Allt finns inbyggt i "knappedosan", utom just toggle-funktion. Bla utrustad med fotocell, för att larma om någon tar loss den från väggen, samt en massa möjligheter att kräva både kort/tag och kod eller något av det, och vid olika tidpunkter, samt olika typer av larm-utgångar sab/öppen dörr tex.
Hela härligheten kostade 150kr st så lite jobb får man väl ha med det :D
Hade man gått och köpt Bewators motsvarighet så hade man nog fortfarande sprungit vänstervarv i rondellen och vrålat r_v när fakturan kom.
Hittade lite om wiegand ihop med Arduino som jag ska tröska igenom nu!
Tack för inputs så länge!
Skriv svar