TTL=>RS232 med MAX232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lond

Re: Sv: TTL=>RS232 med MAX232

Inlägg av lond »

Sätta diod - enkelt polvändningsskydd mot felkoppling av matningsspänningen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
jesse

Re: TTL=>RS232 med MAX232

Inlägg av jesse »

- Sätta diod --> skydd mot felvänd spänning. Annars brinner allt upp (lätt hänt).
- Öka C2? ---> 10 - 22µF skulle passa fint. Helst ska den klara 50 volt också (inte 25V)
- Vad har keramiska för egenskaper som elytare inte har? ---> mindre resistans ---> ger bättre effekt.
- avkoppling på MAX232 keramisk 100n? ---> Ja. Helst ska det vara en keramisk. Det finns keramiska på 1µF så slipper du C1 helt och hållet.
- kylaren är en stor kvadrat. Funkar utmärkt på ovansidan också.

Jag hade nog tänkt låda det förbli ett enkelsidigt kort för enkelhetens skull, kan jag göra jordplan av ovansidan?
Det funkar, men se till att det hänger ihop överallt. Om du bara ska ha enkelsidigt, så lägg kopparen på undersidan av kortet, annars blir det svårt att komma åt att löda.

Jag skall ju lyckas löda komponenterna också, utan att ha sönder något :)
Ofta är paddarna onödigt små för handlödning. De går att göra större, särskilt på kondensatorerna och motstånden.[/quote]
SX3

Inlägg av SX3 »

Tack så mycket!

@Jesse, menar du verkligen C1 och inte C4?

Jag utgick ifrån att det var tryckfelsnisse och att det är C4 som avses, men jag behöll alla och kompletterade med en.
Och här kommer väl mer eller mindre final-version (hoppas jag) :D

Kollade lite spec för 1N4007, blev inte klok på dom olika varianterna Vf och If, hur många V ska "min" vara specad för?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1N4007 är en bra diod, tål 1 A och spärrar för 1000 volt.
I ledande riktning tappar man max 1 volt.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>@Jesse, menar du verkligen C1 och inte C4?

...eeeh... C1 var kanske fel. Jag menar den elektrolyt som du hade tänkt sätta mellan pinne 15 och 16 på MAX232 (matningsspänningen). Den kan ersättas med en keramisk istället. (Jag vet inte om kondensatorerna heter samma sak i alla scheman / ritningar som postats).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu drar väl en MAX inte så mycket ström, men för att slippa en del värme från 7805 så kan man ha ett seriemotstånd på 24V.

Elektrolytkondensatorers livslängd försämras om de värms. Det kan vara bra att sätta de små keramiska direkt vid 7805 men elektrolyterna på lite avstånd för värmens skull. Du kan t.ex. placera hålen så att det går att montera elektrolyterna liggande nedåt bort från kyldelen på 7805. Fast här är det väl så lite ström att det kanske kvittar.

Bra att du satt jord mellan 24V och TTL-nivåerna, men är det inte bättre att ha separata plintar för 24V-matning och 5V-signaler? Om +24V råkar nudda 5V-signalerna (t.ex. en lös tråd som spretar iväg) så läcker det nog ut magisk rök ur MAX-kretsen.

Det går att göra kortet ännu mindre, grejerna ovanför dsuben bör gå att flytta nedåt.

Försök göra framförallt jordledare så grov som möjligt, och ta gärna till storleken på +24V och +5V också. Grövre banor ger lägre spänningsfall vilket ger säkrare funktion.

Fundera på om du ska ansluta metallchassiet på dsuben eller inte. Eventuellt kan det anslutas till en separat pinne vid plinten.

Om du råkar göra fel med dusb:en (layout för hona, köpt hane eller vice versa) så går det i nödfall att montera kontakten på fel sida av kretskortet. Eftersom det bara är ena raden som har anslutningar går det ofta att komma åt att löda även på ett enkelsidigt kort. Det här tipset funkar inte om båda raderna ska lödas och det är ett enkelsidigt kort (om man inte är typ världsmästare på att löda på svåråtkomliga ställen...)
Skriv svar