Jag tänkte prova att sätta ihop en arduino med en jordfukt-sensor + en liten vattenpump för att försöka få till en enkel automatisk-blom-vattnare.
Jag har ett gäng billiga jord-fukts-sensorer http://www.ebay.com/itm/Soil-Humidity-H ... xy4YdTUlFG
samt en liten 4-12v vattenpump.
Men jag har läst lite på flera olika forum om att sensorerna går sönder efter ett tag pga. elektrolysen som sensorerna skapar i jorden. Kan man koppla eller använda någon komponent på något sätt så att man kan göra så att polspänningen skiftar med jämna mellanrum?
Hur skiftar jag poläritet med en arduino?
Re: Hur skiftar jag poläritet med en arduino?
Skapa en växelspänning till en elektrod=fuktsensor (finns två av dem), den andra ansluts till en förstärkare och sedan en
likriktare som i sin tur ger ut en DC-nivå beroende på fukthalt i jorden.
Eventuellt kan förstärkaren skippas beroende på hur fuktigt det är, kan räcka med enbart likriktning av signalen.
likriktare som i sin tur ger ut en DC-nivå beroende på fukthalt i jorden.
Eventuellt kan förstärkaren skippas beroende på hur fuktigt det är, kan räcka med enbart likriktning av signalen.
Det är oklart om det går att styra den modulen så att den växlar polaritet.
Om du skulle koppla själva stickan direkt till ditt kort och läsa av själv kan du dock koppla både + och - till styrbara utgångar och sedan sätta ena hög och andra låg och sen vice versa.
Om du mäter av kapacitivt behöver du inte ha exponerade ledare överhuvudtaget så det är nog att föredra egentligen.
Om du skulle koppla själva stickan direkt till ditt kort och läsa av själv kan du dock koppla både + och - till styrbara utgångar och sedan sätta ena hög och andra låg och sen vice versa.
Om du mäter av kapacitivt behöver du inte ha exponerade ledare överhuvudtaget så det är nog att föredra egentligen.
Om man "togglar" en utgång: 1,0,1,0,1,0,1,0.... + en kondensator på utgången.
Borde väl gå och göra en if-sats eller liknande som skickas ut 1,0,1,0... (har aldrig använt någon arduino ska tilläggas
)
Räcker väl med att göra det vid "fuktmätningsögonblicket", behöver väl inte vara kontinuerligt?
Borde väl gå och göra en if-sats eller liknande som skickas ut 1,0,1,0... (har aldrig använt någon arduino ska tilläggas

Räcker väl med att göra det vid "fuktmätningsögonblicket", behöver väl inte vara kontinuerligt?