Yanmar elverk som strular

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gylto

Yanmar elverk som strular

Inlägg av gylto »

Hej

Har ett YANMAR dieselelverk med beteckningen YDG 6001 TE-E, generatorn heter KOKUSAN DENKI GS3023. Det ger ingen någon ström, ger spänning om man manuellt kör på DC på kollektorn så jag antar att det är regulatorn som är död. Sitter även en liten 3-bent komponent till där, vilket jag antar är en likriktare, diod-leder åt 2 håll så den verkar hel. Hur som helst så kommer det 15 V AC vid drift in i likriktaren men bara 9,5 V DC från den, så det måste vara något fel på den eller annars är det något annat än en vanlig brygga. Beteckningen på den är: SK C1504S 2NA (se bild).

Regulatorn heter: KOKUSAN R S2815 och verkar också svår att hitta, glad för alla råd och upplysningar jag kan få av er om detta aggregat så jag kan få liv i det. M.V.H Henrik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Re: Yanmar elverk som strular

Inlägg av limpan4all »

Din 3 ben + kylfläns (4 pinnar totalt och fyra dioder) är nog en 15A 400V likriktarbrygga. Diodmät mellan alla anslutningarna så kan du se om den är hel.
gylto

Inlägg av gylto »

Tack. Hade mina aningar om det och har mätt, men ville kolla om någon här kände till den. 2 dioder leder, så då är dom andra 2 trasiga, därav den låga DC-spänningen. Men var kan man få tag på en sådan tro? Japanska komponenter med underliga beteckningar växer inte på träd precis kan man säga...
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Likriktarbrygga borde du finna på Elfa.
Sen kanske den inte ser lika dan ut.
Det viktiga är att den är på minst 400v och 15 A
gylto

Inlägg av gylto »

Ja bryggor har jag gott om :-) men ingen i samma passform men det är bara 15 V och max 2 A som behövs så det ordnar sej nog. Men likströmmen som kommer därifrån är bara till laddning av startbatteriet och till oljevakt mm, så den går ju ändå utan det. Antar att det även är fel i spänningsregulatorn, (den svarta "svängryggiga" black-boxen på bild 4) och den är inte så lätt att hitta. Men det finns ju standardregulatorer som ser nästan likadana ut att köpa för en liten summa, (se länk) så det kanske är värt att prova, men bäst vore det ju att få tag på originalvaror, om dom nu då inte är för dyra...

http://www.ebay.com/itm/AVR-2-KW-2-5-KW ... zr7gJlVEzQ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gylto

Inlägg av gylto »

Beställde regulator och brygga från Yanmars reservdelslager...
Skriv svar