Kabelgenomföring koaxial utan skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jaman42

Kabelgenomföring koaxial utan skärm

Inlägg av Jaman42 »

Hej, jag ska göra en kabelgenomföring av en koaxial kabel och har lite funderingar på hur jag ska göra med skärmen. Det ska bli en vatten och trycktålig genomföring som jag ska gjuta in i epoxi. Kan jag helt enkelt ta mittledaren på ett stift och skärmen på ett annat vid genomföringen? Det jag funderar på är hur viktig skärmen är, det kanske är normalt förfarande att göra såhär? Det kommer att strömmas ntsc video över kabeln en väldigt kort sträcka, ca 50cm.
Senast redigerad av Jaman42 8 februari 2016, 22:47:04, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman

Re: Kabelgenomföring koaxial utan skärm

Inlägg av E Kafeman »

Skärmens täckning av mittledaren ska vara oförändrad över kabeln hela längd om man ska behålla högfrekvens-egenskaperna. Gissar att det är basband NTSC, vilken är rätt lågfrekvent. Det blir då en fråga om kvalitetskrav och hur dessa pinnar är utförda, längd diameter, avstånd. Rätt utförda och de kan fungera som transmissionsledare på samma sätt som koaxialkabeln.
Är det signaler som egentligen inte motiverar användning av koaxkabeln eller att det är okey att signalen dämpas och förvrängs och släpper in yttre stör-signaler i mindre utsträckning, så går det lika bra att köra signalen på två valfria pinnar. Ju längre dessa pinnarna är, ju mer signal dämpas. Sådant går räkna på om man vet förutsättningarna i detalj. Är man osäker så fungerar det med praktiska tester.
I trycksatta miljöer brukar man tvärt om undvika att få punktering på koaxkabeln, då det riskerar fördärva kabeln om fukt och tryck tränger in. Låter lite marigt att splitsa upp kabeln i sådan miljö. Fukt i koxakabeln får kabeln att snabbt fördärvas dels av t.ex. vatten i sej men korrosionen kommer snabbt förvandla kabeln till pulver. Det går göra trycktäta uppsplitsningar men det blir onödig kaka på kaka om man bara gör det för att leda kabeln genom en ny trycktätning.
Koaxkabel går bra att gjuta eller löda så den blir hyggligt tät vid tryck-genomföringar.
Är det större krav på tryckgenomföringen så bör det vara det även på kabelns ytterhölje som är i det trycksatta utrymmet och då får man tittat på kabelmaterialet hur lämpligt det är. Somliga plastytterhöljen är t.ex inte ens medium vattentäta under tryck.
För bättre trycktätning kan man använda koxakabel med hölje i rostfritt stål eller koppar som löds eller svetsas i tryckgenomgången. Epoxi i sej kan bli hyggligt tryck-tätt för vatten, men börjar man leda andra material igenom så är läckaget en temperatur och tidsfråga vid lite större tryck.
http://www.ebay.com/itm/2-x-Rigid-Coax- ... 1649457970?
Vid lägre tryckkrav kan detta duga:
http://forum.sub-driver.com/forum/gener ... submarines
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Tack för ett utförligt svar, lite att fundera på. Jag får nog göra så att jag testkör lite innan jag gjuter i allt. Det är ju svårt för andra att veta utan att veta fullständiga specifikationer på utrustningen. Tänkte mer om man kan anta något.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det går att räkna fram, och med Internet, Google och Wikipedia lättare än någonsin att hitta relevant information - formeln för (relativa) måtten på en koaxialledare för en viss impedans finns nästa i vilken lärobok inom RF och transmissionsteorin som helst- dock helst skall man hitta någon som skriver i SI-enheter... De med imperial måttsystem (vilket dessvärre är många då mycket skrivet inom RF har amerikans ursprung) har en massa olika konstanter med många värdesiffror över allt (och omöjliga att lära sig utantill) i försöken att få sina resultat att stämma med formlerna för SI-enheter...

Sedan har vi allt mer slitna utrycket:

"Assumption is the Mother of all Major Fuckups"

dvs. Anta inte - leta istället info, mät, testa, simulera, så att du _vet_ med stor sannolikhet att det fungerar.

och ja, det tar tid och kräver en viss intresse och envishet, men så är det om man skall konstruera något själv och inte är villig att betala för en beprövad lösning/produkt.

och slutligen - och kan vara svårare att finna, ingen ferrometallisk (dvs. magnetisk) material där det går RF-strömmar - sådant ger intermodulation vid dom mest olämpliga tillfällena. material i ickemagnetisk rostfritt går bra och är vanligt använt i olika RF-kontakter, mittledare bör dock vara i bättre material så som koppar och för korrosionstålighet och i kontaktytor, guld eller silverpläterat (utan nickel som mellanmetall i pläteringen) om det inte löds in direkt.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jag har lärt mig massor under detta projektet hittills och mer blir det. Just detta ämne kände jag inte riktigt för att fördjupa mig i, därför jag frågade för att få en uppfattning av om det går eller inte.

Ibland tycker jag att det är bättre att bara få en snabb uppfattning om hur något fungerar för att veta var jag ska börja och sedan bara testa mig fram. Nu är min uppfattning att det går så då ska jag lägga tiden och göra ett test.

Ja, får hålla med om att det är ett slitet uttryck ☺. Lite off-topic men antaganden gör vi hela tiden för att spara tid, annars hade man inte fått gjort mycket på en dag om allt ska testas och kontrolleras i oändlighet. När du köpt nytt lödtenn så testar du det väll inte innan att det verkligen är lödtenn? Eller om du köper rostskyddsfärg så testar du inte att den verkligen fungerar innan du målar? Man ser att det står rostskyddsfärg på burken och antar att det stämmer. Om du ska testa motståndet i en kabel så antar du att siffran du får från ditt mätinstrument stämmer, litar du inte riktigt på den så mäter du med en till och om båda siffror visar samma så antar du att det stämmer, även om det är högst osannolikt så skulle ju båda kunna visa fel. Det jag menar är att antagandet kommer för eller senare i vilket fall som helst, det handlar om att ha tillräckligt mycket kött på benen innan man gör det. Uttrycket stämmer för att det är oundvikligt med antaganden.

Jag har gjort en del hållfasthetsberäkningar t ex för att få fram rätt material i rätt dimensioner då det både sparade pengar och tid istället för att prova mig fram. Jag använder mig av båda sätt beroende på humör, tid och intresse. Blir det fel får man göra om, ibland lär man sig bättre på det viset.
Senast redigerad av Jaman42 9 februari 2016, 07:15:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Finns det inte skottgenomföringar för koax, som funkar som ett skarvdon, där donets innanmäte är så lik kabelns egenskaper som möjligt?
Skriv svar