Eftersom det är en Bosch har den säkerligen separat magnetiseringslindning.
Det går då bra med laddregulator från en gammal 6V bil med Bosch likströmsgenerator typ VW eller Volvo PV fram till tidigt 60-tal.
Dessa regulatorer kan behöva ses över pga ålder men de är lite mer komplicerade än en ren spännings-regulator, så man bör ha lite koll innan man justerar något. Det är många som i oförstånd fördärvat dessa i försök att serva kontaktor-gap.
Det är uppbrända kontakter som brukar vara vanligaste problemet, men de kan fungera rätt bra även om de ser brända ut då ström-switchningen "rensar".
Bygger man elektronisk variant blir det komplicerat eftersom man då måste ha tåliga reglerkretsar som kan hantera induktiva laster, höga peak-strömmar och kVolt-spänningar som kopplas in och ur, samt hindra backström från batteriet.
Att seriereglera en generator som får gå på full fältspänning blir jobbigt, bl.a. kan spänningen skena tills överslagen dödar generatorn.
I generatorn kan det evt sitta fasta last-motstånd för att hindra lindningarna från att gå helt olastade.
Om det varit en Engelsk hoj, hade regleringen varit en Zenerdiod på samma effekt som generatorn, hängandes under framlyktan i en kylstjärna. Generatorn får gå konstant med full ström till fältlindningen, överskottsladdningen från generatorn bränns i zenerdioden.
En möjlig variant är att man använder
två eller tre vanliga relän som får styras av elektronik för att så nära som möjligt emulera original regulator. Då kan man åtminstone skydda elektroniken lite enklare.
Sök på forum för veteran mc&bil, det finns säkert många som funderat på modernare regulatorer och kanske finns det rent av något färdigt att köpa.
Hittade denna bilden:
http://www.rowand.net/Shop/Tech/Alterna ... Theory.htm
Som synes så kan ett relä ha flera del-lindningar och beroende på hur komplicerad man valt att göra regulatorn så kan där finnas 1-3 reläer. I detta fallet ligger reglermotstånd för fältlindningen i regulatorn.